اگر شما هم مانند بسیاری از ایرانیان قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آمریکا را دارید، اولین کاری که باید انجام دهید پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا است. البته علاوه بر متقاضیان مهاجرت تحصیلی، افرادی که قصد اخذ ویزای توریستی را دارند بایستی هزینه سویس فی (Sevis Fee) را بپردازند.

اما سوالی که در این فرایند ذهن بسیاری از افراد را به خوش مشغول می‌کند این است که چگونه می‌توان از ایران هزینه سویس فی را پرداخت؟ در پاسخ به این سوال باید به این نکته مهم اشاره کنیم که در حال حاضر ایرانیان نمی‌توانند به علت وجود برخی تحریم‌ها به صورت مستقیم از روش‌های پرداخت ارزی برای تسویه کردن هزینه سویس فی استفاده کنند.

در عوض تنها راهکار برای برطرف کردن این محدودیت و به نوعی چالش، بهره‌گیری از خدمات گسترده سایت‌های واسط ایرانی است، در این مطلب از پلازا علاوه بر معرفی کامل و جامع سویس فی، به چگونگی پرداخت هزینه آن از ایران به صورت کامل خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

راهنمای پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا
معرفی راهکارها و شرایط پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا

سویس فی (Sevis Fee) چیست؟

اگر تا به حال برای دریافت ویزای کشور آمریکا اقدام کرده باشید حتما نام اصطلاحی به نام سویس فی به گوشتان خورده است. سویس فی (Sevis Fee) یک سیستم اطلاعات دانشجویی و بررسی کننده اطلاعات هویتی است که وظیفه بررسی اطلاعات مربوط به اخذ ویزاهای J-1 و F-1 را بر عهده دارد. واژه Sevis مخفف عبارت Student and Exchange Visitor Information System بوده و سیستمی تحت وب است.

سیستم سویس فی به منظور ثبت و حفاظت از اطلاعات دانشجویان غیر بومی و غیر آمریکایی راه‌اندازی شده است. به بیانی ساده‌تر، وزارت امنیت آمریکا با هدف تامین هزینه و پشتیبانی کامل از اطلاعات دانشجویان از سیستم سویس فی بهره می‌برد.

چه کسانی ملزم به پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا هستند؟

در حالت کلی افرادی که قصد تحصیل در کشور آمریکا را دارند بایستی ابتدا برای اخذ ویزای F-1 یا J-1 اقددام کنند؛ پس از انجام این کار مبلغی به عنوان هزینه سویس فی نیز برای متقاضیان تعیین می‌شود. افراد پس از پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا می‌توانند مراحل مربوط به مهاجرت تحصیلی خود را تکمیل کنند. تمامی دانش پژوهان یا دانشجویانی که فرم‌هایی تحت عنوان I-20 یا DS-2019 برای آن‌ها ارسال شده است، باید هزینه سویس فی را در کنار هزینه‌های درخواست ویزا بپردازند.

همچنین به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که هزینه سویس فی غیر قابل چشم پوشی بوده و در هر شرایطی شما باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. حتی در مواقعی که به علت تغییر وضعیت یا غیبت غیر موجه به شما فایلی با کد سویس ارسال شود، بایستی هزینه آن را بپردازید. درد کل افراد با شرایط ذیل ملزم به پرداخت هزینه سویس فی هستند:

  • افرادی که خواستار تغییر کاربری ویزای f1 یا j1 شده‌اند.
  • افرادی که برای استفاده از فرصت‌های تحصیلی به کشور آمریکا وار شده و بیشتر از 5 ماه خارج از این کشور بوده‌اند.
  • دانشجویانی که قصد تغییر ویزای J1 خود به ویزای F1 را دارند.
  • دانشجویانی که مشمول حمایت فدرال نبوده و ویزای J1 آن‌ها با کد G1، G2 یا G3 شروع می‌شود.

برای پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا چه اطلاعاتی نیاز است؟

قبل از پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا شخص متقاضی باید برخی اطلاعات مورد نیاز و خواسته شده از طرف این سیستم را ارائه کند. اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت هزینه سویس فی عبارت است از:

  • کشور محل تولد
  • نام و نام خانوادگی به انگلیسی
  • شماره یا همان شناسه سویس فی
  • تاریخ تولد بر اساس ماه و سال میلادی
  • آدرس پستی
  • کشور و شهر به انگلیسی
  • کد پستی
  • جنسیت
  • کد دانشگاه به منظور ارائه ویزای دانشگاهی و تحصیلی F1 یا j1
اطلاعات مورد نیاز برای پرداخت هزینه سویس فی
معرفی انواع اطلاعات و مدارک مورد نیاز برای پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا

چه زمانی باید هزینه سویس فی ویزای آمریکا را بپردازیم؟

یکی از پرتکرارترین سوالاتی که متقاضیان ویزای آمریکایی با آن مواجه می‌‌شوند این است که چه زمانی باید هزینه سویس فی را پرداخت کنیم؟ شما به عنوان یک متقاضی باید بعد از صدور فرم I-20 یا DS-2019 هزینه سویس فی را بپردازید، البته بازه مشخصی به عنوان مهلت پرداخت برای این هزینه تعیین شده است؛ اما موظف هستید تا قبل از مصاحبه در سفارت آمریکا این هزینه را پرداخت کنید.

اما بهترین حالت برای پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا، حدود 3 روز قبل از مصاحبه در سفارت آمریکا است. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به مهلت زمان پرداخت هزینه سویس فی بپردازیم، باید بگوییم که در پایگاه سویس متقاضیان به مدت 12 ماه (یک‌سال) برای پرداخت هزینه فرصت دارند.

چه کسانی از پرداخت هزینه سویس فی معاف هستند؟

بدون شک وقتی صحبت از پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا می‌شود، بسیاری از دانشجویان دوست دارند از پرداخت این هزینه معاف شوند. اما معاف شدن از پرداخت این هزینه به این سادگی نبوده و تنها اشخاص با شرایط زیر می‌توانند از این گزینه استفاده کنند:

  • دانشجویانی که درخواست صدور ویزای آن‌ها تایید نشده است و قصد دارند در مصاحبه سفارت آمریکا مجدد شرکت کنند.
  • دانشجویان دارای ویزای J1 آمریکا که هم‌زمان در فرصت‌های مطالعاتی این کشور در حال تحصیل هستند.
  • دانشجویان دارای ویزای F1 و J1 که در حال انتقال برنامه‌های تحصیلی خود و یا در حال تغییر مدرک و خواستار تمدید فرصت‌های مطالعاتی هستند.
  • همسر و فرزند شخصی که دارنده ویزای تحصیلی آمریکا است.
  • دانشجویانی که قبل از مورخ 1 سپتامبر سال 2004 شرایط ویزای F1 یا J1 خود را حفظ کرده‌ و همچنین مدت زمان اقامت خود را تمدید کرده‌اند.

هزینه سویس فی ویزای آمریکا چقدر است؟

در جدول زیر به صورت کامل هزینه سویس فی انواع ویزا و برنامه را معرفی کرده‌ایم.

نوع برنامه یا ویزا هزینه سویس فی به دلار
دارندگان ویزای تحصیلی M1 یا F1 350 دلار
همسر یا فرزندان دارنده ویزای تحصیلی F2، M2 یا J2 رایگان
دارندگان ویزای تحقیقاتی و فرصت‌های مطالعاتی (ویزای J1) 220 دلار
برنامه مسافرت یا تابستانی 35 دلار
برنامه Au Pair 35 دلار
برنامه Camp Counselor 35 دلار
کلیه برنامه‌های مطالعاتی تحت پوشش حمایت نهاد فدرال رایگان

روش‌های پرداخت هزینه سویس فی (Sevis Fee)

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد، برای پرداخت هزینه سویس فی می‌توان از انواع روش‌های مختلف پرداخت ارزی همچون پی پال، کارت‌های اعتباری و… استفاده کرد. اما در بین این روش‌ها، مستر یا ویزا کارت اعتباری سریع‌تر و مطمئن‌تر است.

همچنین بخوانید :

از طرفی با توجه به وجود محدودیت‌های بسیار زیاد بر علیه توابع ایرانی، متاسفانه نمی‌توان به صورت مستقیم از این روش‌های پرداخت ارزی استفاده کرد. در مقابل سایت‌های معتبر و رسمی هستند که می‌توانند کلیه خدمات مربوط به پرداخت هزینه سویس فی و هزینه‌های جانبی سفارت آمریکا را به ازای دریافت کارمزدی مشخص ارائه دهند.

آموزش نحوه پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا از ایران

تمامی متقاضیان پس از دریافت پذیرش از دانشگاه در آمریکا و همچنین صدور فرم I-20 باید نسبت به پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا اقدام کنند. البته که فرایند پرداخت هزینه سویس فی مراحل خاص خود را دارد، اما در کشور ایران این مراحل متفاوت است. اولین کاری که شما باید برای پرداخت هزینه سویس فی انجام دهید این است که یک سایت خدمات ارزی معتبر و مورد اعتماد ایرانی پیدا کنید. بعد از یافتن یک سایت خدمات ارزی معتبر باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • ایجاد حساب کاربری در سایت مورد نظر
  • مراجعه به بخش سفارشات در سایت
  • انتخاب گزینه سفارت و همچنین سفارت آمریکا
  • کلیک کردن روی گزینه پرداخت Sevis Fee یا فرم DS-2019 یا فرم I-20
  • ارسال اطلاعات مورد نیاز مانند شماره برنامه تحصیلی، شناسه سویس، محل تولد، کشور تابعیت، نام و نام خانوادگی و آدرس ایمیل به سایت
  • انجام پرداخت به صورت ریالی
  • صبر کردن تا زمان انجام سفارش
مراحل پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا
آموزش پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا از طریق سایت های خدمات ارزی ایرانی

نکات مهم در مورد پرداخت هزینه سویس فی

بعد از مراجعه به سایت‌های خدمات ارزی و پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا، حتما به این نکته توجه داشته باشید که باید یک برگه رسید به آدرس ایمیل شما ارسال شود. شما باید این برگه رسید ارسال شده را به همراه کد تاییدیه پرداخت در روز مصاحبه در سفارت آمریکا همراه خود داشته باشید.

سرویس سویس فی، پرداختی از نوع غیر قابل استرداد یا بازگشت بوده و حتی بعد از عدم تایید درخواست متقاضی، هزینه آن به حساب متقاضی عودت داده نمی‌شود! علاوه بر موارد فوق، هزینه سویس فی با هزینه MRV Fee متفاوت است. سایر نکاتی که در مورد به همراه داشتن کد سویس فی باید بدانید عبارت‌اند از:

  • چنانچه شخص متقاضی قصد تغییر ویزای F1 و J1 خود را دارد، باید حتما یک برگ کپی شده از فیش پرداختی سویس فی را به وزارت امنیت ملی آمریکا ارائه دهد.
  • به هنگام تغییر ویزای J1 باید شخص حتما یک کپی از برگ رسید سویس فی را به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

اگر شما هم به هنگام پرداخت هزینه سویس فی ویزای آمریکا با برخی سوالات چالش‌برانگیز مواجه می‌شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به پاسخ سوالات زیر دقت کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر شخصی در پروسه پرداخت هزینه سویس فی پیش بیاید پاسخ کاملی داده‌ایم.

آیا هزینه سویس فی جدا از هزینه ویزای آمریکا است؟

بله، هزینه‌های مربوط به ویزای تحصیلی و دانشجویی کاملا متفاوت با هزینه سویس فی است.

آیا هزینه سویس فی برای همراهان ویزاهای F1 یا J1 باید پرداخت شود؟

خیر، فرزندان و همسر شخص دارنده این دو نوع ویزا از پرداخت هزینه سویس فی معاف هستند!

آیا هزینه سویس فی با هزینه تعیین وقت سفارت آمریکا متفاوت است؟

بله، هزینه تعیین وقت سفارت آمریکا حدود 160 دلار بوده و با هزینه سویس فی متفاوت است.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده در این مطلب، می‌توان نتیجه گرفت که پرداخت هزینه سویس فی برای ویزای آمریکا یکی از واجبات و ملزومات است. اما فرایند پرداخت این هزینه در کشورهایی همچون ایران با برخی محدودیت‌ها و چالش‌ها همراه است. متقاضیان ایرانی ویزای تحصیلی و دانشجویی آمریکا بایستی از طریق سایت‌های خدمات ارزی ایرانی هزینه‌های مربوط به سویس فی و حتی تعیین وقت از سفارت آمریکا را بپردازند.

source

توسط wikiche