گیفت‌کارت چیست؟ گیفت‌کارت (Gift Card) نوعی از کارت‌های پیش‌پرداخت هستند که به‌جای پول نقد استفاده می‌شوند و در مبالغ مختلفی می‌توان آن‌ها را خریداری و استفاده کرد. این کارت‌ها به‌صورت فیزیکی و مجازی صادر می‌شوند. اما کاربردشان برای ما در ایران چیست؟ آیا از داخل ایران قابل‌استفاده هستند؟ بارها شده که به خرید از سایت‌های بین‌المللی یا خریدهای درون برنامه‌ای از اپ‌استور، گوگل‌پلی، اسپاتیفای و غیره نیاز پیدا کردیم، اما برایمان امکان‌پذیر نبوده است، زیرا کشورمان تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است. این نوع از کارت‌های می‌تواند برای خرید از سایت‌های خارجی یا اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل‌پلی یا اپ‌استور، کمک بسیار زیادی به ما بکند. برای آشنایی بیشتر با انواع گیفت‌کارت و کاربردشان، در این مقاله از پلازا با ما همراه باشید تا ضمن معرفی، مزایا، شرایط، محدودیت و نحوه خرید آن‎ها را نیز شرح دهیم.

همچنین بخوانید :

فهرست مطالب

گیفت‌کارت چیست
گیفت‌کارت چیست

آشنایی با انواع گیفت‌کارت‌ها و کاربرد آن‌ها

گیفت‌کارت‌ها یا کارت‌های هدیه، توسط بانک‌ یا شرکت‌های مختلف صادر می‌شوند. به‌این‌ترتیب کاربران در هر کجای دنیا که باشند، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. کارت‌های هدیه بین‌المللی انواع بسیاری دارند و می‌توان از آن‌ها برای خرید هر چیزی، از لباس گرفته تا محصولات الکترونیکی، اپلیکیشن و غیره استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال کمپانی اپل گیفت‌کارت‌هایی صادر می‌کند که برای خرید اپلیکیشن از اپ‌استور و پلتفرم‌های این شرکت قابل‌استفاده است. همچنین کارت‌های هدیه اشتراک برای خریدکردن اشتراک‌های مختلفی مانند اشتراک در سرویس‌های استرینگ، اشتراک در سرویس‌های خبری و اشتراک در سرویس‌های موسیقی استفاده می‌شوند. در ادامه، محبوب‌ترین کارت‌های هدیه بین‌المللی را شرح خواهیم داد.

گیفت‌کارت آیتونز (iTunes Gift Cards)

با کمک این کارت می‌توانید به برترین فروشگاه آیتونز دسترسی پیدا کنید و خرید بازی، اپلیکیشن، موسیقی، فیلم و سریال و کتاب‌های الکترونیکی را انجام دهید. با استفاده از این کارت هدیه، شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نیاز به حساب‌های بین‌المللی مانند مسترکارت، ویزاکارت یا پی پال از سرویس‌های شرکت اپل استفاده کنید.

همچنین بخوانید :

گیفت‌کارت گوگل‌پلی (Google Play Gifts)

گیفت‌کارت گوگل‌پلی یک نوع کارت هدیه است که با خرید آن، می‌توان به مبالغ دلخواه از امکانات و برنامه‌های پولی گوگل‌پلی استفاده کرد. گوگل‌پلی یک سرویس پخش دیجیتال محتوای چندرسانه‌ای از شرکت گوگل است که شامل یک فروشگاه آنلاین برای موسیقی، فیلم، کتاب و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی است. با استفاده از این کارت، می‌توان به‌راحتی از امکانات این سرویس استفاده کرد. برای خرید کارت‌های هدیه گوگل‌پلی، باید یک کد ردیم روی کارت وجود دارد که با واردکردن آن در گوگل‌پلی، می‌توان به مبالغ مشخصی از این سرویس دسترسی داشت.

همچنین بخوانید :

آمازون گیفت‌کارت  (Amazon Gift Card)

گیفت‌کارت آمازون یک کارت هدیه است که توسط آمازون ارائه می‌شود و می‌توان با آن از خدمات و محصولات موجود در آمازون استفاده کرد. این کارت هدیه معمولاً به‌صورت کد الکترونیکی ارائه می‌شود که می‌توان آن را در زمان خرید وارد کرد و از مبلغ آن برای خرید کالاها و خدمات در آمازون استفاده کرد. توجه داشته باشید که برخی از فروشندگان اینترنتی کارت‌های هدیه آمازون رایگان را ارائه می‌دهند که ممکن است منجر به هک‌شدن اکانت شما شود؛ لذا بهتر است که از فروشندگان معتبر و رسمی برای خرید این کارت‌ها استفاده کنید.

همچنین بخوانید :

ایکس‌باکس گیفت‌کارت (Xbox Gift Cards)

با استفاده از گیفت‌کارت ایکس‌باکس می‌توانید اعتباری را به حساب کاربری خود در فروشگاه ایکس‌باکس اضافه کنید و از آن برای خرید بازی‌ها و محصولات دیگر در فروشگاه ایکس‌باکس استفاده کنید. این کارت هدیه در مقادیر مختلفی از جمله 5، 10، 15، 25، 50 و 100 دلار آمریکا عرضه می‌شود. برای خرید کارت‌های هدیه ایکس‌باکس می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین مختلفی مراجعه کنید که این کارت هدیه را به‌صورت رسمی و با تحویل فوری عرضه می‌کنند.

پلی‌استیشن گیفت‌کارت (PlayStation Gift Card)

گیفت‌کارت پلی‌استیشن نوعی کارت هدیه است که به شما امکان می‌دهد اعتباری حساب پلی‌استیشن خود را افزایش دهید. این کارت شامل این یک کد 16 رقمی است که می تواند برای افزایش موجودی حساب خود و خریدهای درون برنامه ای در PlayStation  استفاده شود.

گیفت‌کارت مایکروسافت (Microsoft Gift Card)

کارت‌های هدیه مایکروسافت یک کارت الکترونیکی است که توسط مایکروسافت ارائه می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد تا به‌صورت آنی از محتواها و خدماتی که توسط مایکروسافت در پلتفرم‌های مختلفی مانند Xbox، Windows، Skype و… ارائه می‌شود، استفاده کنند. با خرید  گیفت‌کارت مایکروسافت، کاربران یک کد ۲۵ رقمی دریافت می‌کنند که با استفاده از آن می‌توانند به محتواهای مایکروسافت دسترسی پیدا کنند. این کارت برای خرید بازی‌ها، برنامه‌ها، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و… استفاده می‌شود و کاربران می‌توانند از تخفیف‌های ویژه‌ای که برای این کارت‌ها در نظر گرفته شده است، بهره‌مند شوند.

گیفت‌کارت استیم (steam gift cart)

گیفت‌کارت استیم یک کارت هدیه دیجیتالی است که می‌توانید با استفاده از آن، اعتبار حساب خود در شبکه استیم را شارژ کنید و از آن برای خرید بازی‌ها، نرم‌افزارها و هر چیز دیگری که در فروشگاه استیم موجود است، استفاده کنید. این کارت هدیه مانند پول برای والت شما عمل می‌کند و می‌توانید با استفاده از مبلغی که در آن شارژ کرده‌اید، به هزاران بازی و برنامه دسترسی پیدا کنید. کارت هدیه استیم به گیمرها و کاربران این شبکه این امکان را می‌دهد تا بتوانند به‌روزرسانی بازی‌ها و نرم‌افزارها را به طور خودکار انجام دهند.

گیفت‌کارت اسپاتیفای (Spotify gift cart)

با توجه به اینکه گیفت کارت اسپاتیفای یک کارت هدیه است، می‌توانید آن را به دوستان و خانواده‌تان هدیه دهید تا از خدمات این سرویس استفاده کنند. با خرید این کارت، می‌توانید به دوستانتان اجازه دهید تا به موسیقی، پادکست و صداهای مورد علاقه‌شان گوش دهند. استفاده از گیفت کارت اسپاتیفای به‌این‌صورت است که باید کد روی کارت را وارد کنید و اکانت اسپاتیفای خود را با این کد فعال کنید. همچنین، می‌توانید این کارت‌ها را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آنلاین خریداری کنید. جهت خرید این کارت، می‌توانید به سایت‌های مختلفی مراجعه کنید که این کارت‌ها را به فروش می‌رسانند.

همچنین بخوانید :

برای آشنایی بیشتر با کارت‌های هدیه بین‌المللی، پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع گیفت کارت را مطالعه کنید.

گیفت‌کارت چیست
گیفت‌کارت چیست

مزایا و کاربردهای گیفت‌کارت چیست؟

از گیفت‌کارت‌ها می‌توان برای خرید در فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مختلف استفاده کرد. این کارت‌ها یک گزینه محبوب برای هدیه‌دادن یا هدیه گرفتن هستند. همچنین از آنها می‌توان‌ برای استفاده شخصی استفاده کرد. با اینکه کارت‌های هدیه بین‌المللی کاربردهای زیادی دارند، در اینجا برخی از کاربردهای رایج آن‌ها را شرح می‌دهیم:

  • استفاده به‌عنوان هدیه: کارت‌های هدیه یک گزینه محبوب هدیه برای مناسبت‌های مختلف مانند تولد، عروسی و تعطیلات هستند. آنها به گیرنده اجازه می‌دهند هدیه خود را انتخاب کند و می‌توانند گزینه شخصی‌تر از پول نقد باشند.
  • خرید راحت و بی‌دردسر: خرید کارت‌های هدیه آسان است و می‌توان از آنها در فروشگاه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین مختلف استفاده کرد. آنها نیاز به حمل پول نقد را از بین می‌برند و می‌توانند گزینه مطمئن‌تری برای خرید باشند.
  • مدیریت هزینه‌ها: کارت‌های هدیه می‌توانند ابزار مفیدی برای بودجه‌بندی و مدیریت هزینه‌ها باشند. آنها می‌توانند به محدودکردن هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های بیش از حد کمک کنند.
  • استفاده بین‌المللی: این کارت‌ها می‌توانند در سطح بین‌المللی استفاده شوند و گزینه مناسبی برای مسافران یا خرید اقلام از فروشگاه‌ها هستند. مخصوصاً برای ما ایرانی‌ها که با کارت‌های بانکی خود، به‌صورت مستقیم قادر نیستیم از سایت‌های خارجی خرید کنیم.
  • اهداف تبلیغاتی: برخی شرکت‌ها از گیفت‌کارت‌ها به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند.
  • اهداف خیریه: برخی فروشگاه‌ها و شرکت‌ها از فروش کارت‌های هدیه بین‌المللی به‌عنوان یک راه برای حمایت از خیریه‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده از گیفت‌کارت در ایران

گیفت‌کارت در ایران، برای خرید انواع محصولات دیجیتالی مانند برنامه‌ها، بازی‌ها، ویدئوها، سریال‌ها، کتاب‌ها و خدمات اشتراکی استفاده می‌شود. برای استفاده از کارت‌های هدیه بین‌المللی ، باید کد آن را در فیلد مربوطه وارد کرده و گزینه Redeem را انتخاب کنید تا موجودی آن به حساب شما اضافه شود.

چگونه گیفت‌کارت بخریم؟

برای خرید گیفت کارت در ایران بهترین راه استفاده از شرکت های پرداخت ارزی است که با تجربه ای که دارند میتوانند با سریع ترین و مطمئن ترین روش ها این گیفت کارت ها را برای شما تهیه نمایند. کافیست در این وبسایت ها عضو شده و درخواست خود را برای خرید گیفت کارت مورد نظر ثبت نمایید. سپس هزینه گیفت کارت را با کمی کارمزد به ریال واریز مینمایید و در نهایت این شرکت ها گیفت کارت شما را که شارژ دلاری شده است در اختیار شما قرار میدهند.

نکات مهم برای خرید گیفت‌کارت

هنگام خرید گیفت‌کارت به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی قابلیت دسترسی: در ایران، به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌ها، ممکن است برخی از این کارت‌ها در دسترس نباشند.
  • اعتبار: باید مطمئن شوید که گیفت کارتی که قصد خرید آن را دارید، دارای اعتبار کافی است و تاریخ انقضای آن را بررسی کنید. گیفت‌کارت‌ها معمولاً حداکثر یک‌ساله هستند و بعد از پایان اعتبار، قابلیت شارژ مجدد ندارند.
  • ریجن: باید مطمئن شوید که ریجن کارت با ریجن حساب کاربری شما در سرویس موردنظر تطابق دارد (میتوانید از vpn های معتبر نیز استفاده کنید).
  • معتبر بودن فروشنده: باید از معتبر بودن فروشنده اطمینان حاصل کنید و از خرید از فروشندگان ناشناخته و نامشخص خودداری کنید.
  • رعایت امنیتی: باید در هنگام خرید، از ورود اطلاعات حساس خود مانند رمز عبور، شماره کارت‌بانکی و غیره به سایت‌های ناشناس خودداری کنید.
  • تطابق اطلاعات: باید اطمینان حاصل کنید که اطلاعاتی که در هنگام خرید وارد می‌کنید، با اطلاعات حساب کاربری شما در سرویس موردنظر تطابق دارد.
  • قیمت : باید قیمت را با قیمت‌های موجود در بازار مقایسه کنید تا از خرید کارت‌های هدیه بین‌المللی با قیمت بالاتر از حد معمول جلوگیری کنید.
  • محل خرید: باید از محل خرید کارت اطمینان حاصل کنید و از خرید آن از مکان‌های نامشخص و ناشناخته خودداری کنید.

سؤالات متداول

آیا خرید گیفت‌کارت در ایران امکان‌پذیر است؟

بله شرکت‌‌ها و سایت‌هایی هستند که در ایران در این حوزه فعال هستند. شما می‌توانید از طریق این سایت و شرکت‌های فعال، گیفت‌کارت موردنظر خود را خرید کنید.

نکات قبل از خرید گیفت‌کارت چیست؟

قبل از خرید کارت هدیه، باید هزینه‌هایی را که در حین یا پس از فروش اعمال می‌شود و باعث کاهش ارزش کارت می‌شود را در نظر بگیرید. همچنین به تاریخ انقضا و کاربرد آن دقت کنید.

آیا گیفت‌کارت‌ها تاریخ انقضا دارند؟

گیفت‌کارت‌ها به طور معمول تاریخ انقضا ندارند، در واقع، آنچه به‌عنوان تاریخ انقضا برداشت می‌شود، اعتبار کد گیفت‌کارت است. به‌طورکلی، بهتر است قبل از خرید یا استفاده از گیفت‌کارت، شرایط استفاده و تاریخ انقضای آن را بررسی کنید.

نحوه شارژ گیفت‌کارت چیست؟

گیفت‌کارت‌ها قابلیت شارژ مجدد ندارد. در‌صورتی‌که اعتبار کارت شما تمام شود، باید نسبت به خریداری یک کارت جدید اقدام کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله در خصوص این‌که گیفت‌کارت چیست و چه کاربردی برای ایرانیان دارد صحبت کردیم و تلاش کردیم تمام موضوعاتی که ممکن است در ذهن شما ایجاد شود را کامل پاسخ بدهیم. گیفت‌کارت‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را از شرکت‌ها و سایت‌های معتبر خریداری و دریافت کنید. کارت‌های هدیه بین‌المللی خرید از سایت‌های خارجی یا اپلیکیشن‌هایی مانند اپ‌استور، گوگل‌پلی، اسپاتیفای و غیره را برای ما، آسان و امکان‌پذیر کرده است. البته توجه کنید که این کارت‌ها را از شرکت‌ یا سایت‌های معتبر تهیه و خریداری کنید.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا تجربه استفاده از گیفت‌کارت‌ها را داشته‌اید؟ به نظر شما این کارت‌ها چه کاربرد‌های دیگری می‌تواند داشته باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

source

توسط wikiche.com