سوئیفت چیست و چگونه می‌توان از آن در ایران استفاده کرد؟ اگر تابه‌حال نقل و انتقالات ارزی و پرداخت‌های بین‌المللی را انجام داده باشید، حداقل یکبار با این سوال مواجه شده‌اید. سوئیفت یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های پرداخت بین‌المللی است. اما خبر ناخوشایندی که وجود دارد، عدم امکان دسترسی کاربران ایرانی به خدمات شبکه سوئیفت در ایران است!

همچنین بخوانید :

البته جای هیچ نگرانی نیست؛ چراکه در ایران هم‌اکنون افراد می‌توانند به راحتی از کلیه خدمات شبکه سوئیفت به واسطه سایت‌های پرداخت ارزی ایرانی بهره‌مند شوند. در واقع سایت‌های خدمات ارزی ایرانی یک مسیر میان‌بری را برای دور زدن تحریم‌ها فراهم کرده‌اند تا ایرانیان بتوانند مانند سایر کاربران، از حواله ارزی سوئیفت و خدمات این شبکه برای نقل و انتقالات ارزی خود استفاده کنند.

فهرست مطالب

سوئیفت چیست
معرفی کامل سیستم سوئیفت

سیستم پرداخت سوئیفت چیست؟

سوئیفت (Swift) در اصل یک شبکه متمرکز بوده و وظیفه اصلی آن تبادل اطلاعات بین بانکی در سطح جهانی است. بانک‌هایی که عضو سوئیفت هستند، می‌توانند از طریق آن با اعضای دیگر موجود در این شبکه ارتباط برقرار کنند تا فرایندهای بانکی مختلفی از قبیل واریز وجه حساب به حساب، برداشت وجه، خرید و… صورت گیرد. واژه سوئیفت (Swift) مخفف عبارت انگلیسی The Society For Worldwide Intelbank Finanical Telecommunication است. این سیستم تسهیلات و خدمات ویژه‌‌ای را به وسیله مراکز رایانه‌ای به نقاط مختلف دنیا عرضه کرده و فرایند تبادلات ارزی را در بستری کامل ایمن را انجام می‌دهد.

سوئیفت (Swift) چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه هرچه بهتر و عمیق‌تر به پاسخ معنایی سوال سوئیفت چیست دست یابید، در این بخش نحوه عملکرد و ساز‌و‌کار این سیستم را شرح می‌دهیم. سوئیفت دقیقا مانند سیستم‌های پیام‌رسان مجازی کنونی فعالیت می‌کند. اما بین سوئیفت و سیستم‌های پیام‌رسان یک تفاوت بزرگ وجود دارد؛ این سیستم استانداردهای مخصوص به خود را دارد. شبکه بین‌المللی سوئیفت هر نوع پیامی را از بانک فرستنده به بانک مقصد ارسال می‌کند. به بیانی ساده‌تر، منظور از پیغام، همان درخواست شما به عنوان یک کاربر از شبکه سوئیفت است. در واقع زمانی که شما درخواست انتقال وجه از طریق سوئیفت را دارید، این شبکه پیام شما را از بانک مبدا به بانک مقصد ارسال کرده و در نهایت عملیات واریز وجه با موفقیت انجام می‌شود.

فرض کنید شما از کشور ایتالیا می‌خواهید مقداری مبلغ را به حساب دوست خود در کشور آلمان واریز کنید. برای انجام این کار شما باید به یک بانک در کشور ایتالیا به صورت مجازی و از طریق سوئیفت مراجعه کرده و سپس درخواست واریز وجه را به شعبه دیگر همان بانک که در کشور آلمان وجود دارد ارسال کنید. پس از اینکه شعبه دوم بانک در آلمان پیغام درخواست واریز وجه را دریافت و تایید کرد، فرایند انتقال وجه با موفقیت انجام می‌شود.

همچنین بخوانید :

سوئیفت کد چیست؟

کد سوئیفت چیست؟ کد سوئیفت در واقع نوعی علامت اختصاصی برای شناسایی بانک‌ها و موسسه‌های مالی است. از این کد مخصوص در انجام انواع امور مالی از جمله انتقال وجه، ارسال حواله سوئیفت استفاده می‌شود. کد سوئیفت دارای 8 الی 11 کاراکتر است.

  • 4 کاراکتر اول: تعیین کننده کد بانک (حروف)
  • 2 کارکتر دوم: شناسه بانک است (مثلا ایران ir)
  • 2 کاراکتر سوم: نشان دهنده موقعیت مکانی بانک
  • 3 کارکتر آخر: کد شعبه بانک

چه افرادی در ایران مجوز استفاده از سوئیفت را دارند؟

یکی دیگر از سوالات رایجی که بعد از پرسش سوئیفت چیست مطرح می‌شود، این است که از این سیستم تبادل ارزی چه افرادی می‌توانند استفاده کنند؟ اولین اعضایی که مجوز استفاده از سوئیفت را دارند، نهادهای بانک ملی و صادرات در کشور ایران هستند. در واقع این دو نوع بانک از سهام‌داران و اعضای رسمی شبکه سوئیفت هستند.

علاوه بر این نهادها، واسطه‌های بورس، معاملات ارزی و سهام می‌توانند از خدمات و سرویس‌دهی این شبکه استفاده کنند. در نهایت، آن دسته از افرادی که تابعیتی غیر ایرانی دارند، می‌توانند در این سیستم ثبت عضویت کرده و از خدمات آن بهره ببرند. با این حال، کاربرانی با ملیت ایرانی می‌توانند از طریق ارتباط گسترده نهادهای واسط همچون سایت‌های پرداخت ارزی ایرانی، در سیستم پرداخت سوئیفت ثبت نام کنند.

کاربرد سوئیفت چیست؟

بر خلاف تصور خیلی از افراد، با وجود اینکه سوئیفت از سیستم‌های انتقال اعتبار الکترونیکی استفاده می‌کند، اما هیچ گونه اعتباری را انتقال نمی‌دهد! همان گونه که گفته شد، این سیستم دقیقا مانند یک پیام‌رسان الکترونیکی عمل می‌کند. در هر نقطه‌ای از دنیا، بانک‌های معتبر به منظور انجام تبادلات ارزی در بستر فضای الکترونیکی، نیاز به یک واسطه‌ای معتبر و مورد تایید همچون سوئیفت دارند. هم اکنون بیش از 10 هزار بانک و موسسه مالی از تکنولوژی مدرن و ایمن سوئیفت برای تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کنند.

در ادامه پاسخ به سوال کاربرد سوئیفت چیست باید به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم که از طریق این سیستم انواع معاملات و تبادلات زیر انجام می‌شود:

  • معاملات ارزی FX
  • معاملات اوراق بهادار
  • انتقال وجه به صورت بین‌المللی
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به واردات و صادرات
کاربرد سوئیفت چیست
معرفی موارد کاربرد و استفاده سوئیفت

انتقال پول در سطح بین‌المللی

یکی از مهم‌ترین بحث‌های مربوط به سوئیفت چیست و چه کاربردی دارد، بحث انتقال پول در سطح بین‌المللی و جهانی است. در ساده‌ترین تعریف، سوئیفت هیچ گونه نقشی در انتقال وجه در سطح جهانی ندارد، این شبکه تنها نقش یک رابط و واسط بین بانکی را دارد. در واقع سوئیفت مانند یک مسیری امن و بدون خطر است که بین دو یا چندین بانک قرار گرفته تا انواع معاملات و تراکنش‌ بین آن‌ها صورت گیرد. پروسه انجام پرداختی‌ها توسط سیستم سوئیفت بین 1 الی 3 روز کاری به طول می‌انجامد.

کاربرد شبکه سوئیفت در ایران

سیستم پرداخت بین‌المللی سوئیفت در ایران از سال 1364 فعال شده است. اما در آن سال‌ها به علت جنگ و نزاع بین ایران و عراق، خدمات این شبکه به کل تحریم شد! اما مجدد در سال 1369 بانک مرکزی تصمیم گرفت تا راه‌اندازی خدمات سوئیفت در ایران را انجام دهد. در اواخر آذر ماه سال 1371 خورشیدی، درخواست بانکی ملی توسط شبکه سوئیفت تایید شده و بانک‌های رسمی ایراین همچون صادرات، مرکزی، ملت، سپه و صادرات تحت عضویت این سیستم قرار گرفتند.

در سال 1390 مجدد، دسترسی ایرانیان به سرویس های سوئیفت قطع شد، اما در جریانات توافق برجام در سال 1394 ایران مجوز عضویت در این شبکه را دریافت کرد. اما از آن زمان تا به امروز سرویس‌ها و خدمات شبکه سوئیفت در ایران تحریم بوده و ایرانیان تنها از طریق سایت‌های پرداخت ارزی و واسط قادر به استفاده از خدمات این سیستم هستند.

همچنین بخوانید :

ویژگی‌های سوئیفت چیست؟

سیستم پرداخت الکترونیکی سوئیفت، به واسطه ارائه خدماتی نوین و گسترده در زمره تبادلات ارزی و تراکنش‌های مالی در سطح جهانی، توانسته امروز به یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های ارزی بین‌المللی تبدیل شود. در ادامه به اصلی‌ترین ویژگی‌های سوئیفت می‌پردازیم.

دسترسی جهانی

شبکه سوئیفت در سطح بین‌الملل خدمات خود را عرضه می‌کند. در این سیستم امکان انجام تبادلات ارزی به صورت 24 ساعته و بدون هرگونه محدودیت وجود دارد.

سرعت انجام تراکنش بالا

یکی از بزرگ‌ترین مزایای سوئیفت، سرعت بسیار بالای انجام تراکنش‌های مالی در آن است. البته فرایند انجام تراکنش سریع زمانی رخ می‌دهد که هر دو طرفین یعنی فرستنده و گیرنده مبلغ به صورت هم‌زمان در این بستر آنلاین باشند. در چنین شرایطی فرایند ثبت و انجام تراکنش مالی در طی چند ثانیه انجام می‌شود!

امنیت بسیار بالای سوئیفت

علت اصلی امنیت بالای شبکه سوئیفت، ارسال پیام‌های مبادله شده به صورت خودکار و نامعلوم بودن متن و محتویات آن‌ها تا زمان رسیدن به مقصد است. این امر باعث می‌شود تا تحت هیچ شرایطی اطلاعات هر تراکنش در دسترس اشخاص غیر مجاز قرار نگیرد.

کارمزد معقول و منصفانه

در حالت کلی کارمزد تبادلات ارزی در سوئیفت در مقایسه با سایر شبکه‌های پرداخت معقول و منصفانه است. همچنین شما در این سیستم، برای پرداخت کارمزد مبلغ ارسالی حق انتخاب از بین 3 گزینه را دارید.

مزایای سیستم پرداخت سوئیفت

در ادامه پاسخ به پرسش مهم سوئیفت چیست، لازم دانستیم شما را با برخی مزایای مهم و قابل توجه این سیستم آشنا کنیم.

  • قابلیت اطیمنان
  • کاهش هزینه‌ها
  • قابلیت دسترسی
  • تسویه سریع
مزایای سوئیفت چیست؟
از مزایای سوئیفت می توان به ارسال سریع، امنیت بالا و کارمزد کم اشاره کرد.

شبکه سوئیت چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

خدمات شبکه سوئیفت چیست؟ این شبکه خدمات گسترده‌ای را در زمینه تبادلات ارزی و نقل و انتقالات بین بانکی ارائه می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاملات و تبدیل ارز
  • صورت حساب بانکی
  • ارسال حواله بانکی
  • ارسال حواله‌های بدهکار و بستانکار
  • گزارش مانده حساب
  • انجام اعتبارات اسنادی
  • معامله سهام بین بانک‌ها
  • تسویه حساب

حواله ارزی سوئیفت چیست؟

حواله ارزی سوئیفت یکی از بهترین و امن‌ترین روش‌ها برای انتقالات ارزی به سراسر دنیا است. با استفاده از حواله ارزی سوئیفت می‌توان فرایند ارسال وجه از یک حساب به حسابی دیگر یا از یک حساب به صرافی را با کارمزد کمتر انجام داد. فرایند انتقال وجه در سیستم سوئیفت توسط حواله ارزی آن صورت می‌گیرد.

به عبارتی، شما برای اینکه بتوانید وجه مورد نظر خود را به یک حساب دیگر منتقل کنید باید از حواله ارزی سوئیفت استفاده کنید. از حواله ارزی سوئیفت می‌توان برای پرداخت شهریه دانشگاه، پرداخت اپلیکیشن فی، ارسال حواله دانشجویی و… حتی در داخل ایران استفاده کرد. اما برای بهره‌مندی از خدمات این شبکه، باید از سایت‌های واسط معتبر ایرانی کمک بگیرید.

کارمزد ارسال حواله سوئیفت

کارمزد ارسال حواله سوئیفت، با توجه به میزان مبلغ و فاصله بین کشور مبدا و مقصد تعیین می‌شود. اما در حالت کلی بانک‌های نزدیک به هم، کارمزد کمتری دارند. طبیعتا هر چقدر مسافت و فاصله بین دو حساب مبدا و مقصد بیشتر باشد، به همان اندازه کارمزد حواله سوئیفت بیشتر خواهد بود. کارمزد استفاده از خدمات سوئیفت بین 25 الی 60 دلار متغیر است. حتی در صورتی که قصد ارسال سریع حواله ارزی را دارید، بعد از تعیین مبلغ کارمزد، مبلغی حدود 25 دلار به آن اضافه می‌شود.

پرداخت کارمزد حواله ارزی سوئیفت

فرایند پرداخت هزینه یا همان کارمزد حواله ارزی سوئیفت در 3 حالت زیر انجام می‌شود:

  1. کسر از مبلغ اصلی (BEN)
  2. تقسیم کارمزد بین گیرنده و فرستنده (SHA)
  3. کسر از حساب فرستنده (OUR)
نحوه پرداخت کارمزد سوئیفت
برای پرداخت کارمزد سوئیفت 3 گزینه مختلف وجود دارد.

دریافت و ارسال حواله ارزی سوئیفت در ایران

تنها راهکار دریافت حواله ارزی سوئیفت و استفاده از آن در ایران، مراجعه به ارگان‌ها و نهادهای واسط معتبر است. سایت‌های پرداخت ارزی معتبر می‌توانند در امر دریافت و ارسال حواله ارزی سوئیفت به شما کمک کنند. برای بهره‌مندی از خدمات سایت‌های پرداخت ارزی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ثبت نام در سایت
  • تکمیل حساب کاربری
  • ارسال درخواست حواله ارزی سوئیفت
  • تایید و پرداخت هزینه و دریافت حواله
همچنین بخوانید :

سوالات متداول

سوئیفت چیست؟ در این مطلب به صورت کامل در مورد سوئیفت و حواله ارزی آن صحبت کردیم. اما با این حال ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد با برخی پرسش‌های مهم مواجه شوید.

با حواله ارزی سوئیفت طی چند روز مبلغ ارسال می‌شود؟

در اغلب موارد، انتقال وجه با حواله سوئیفت بین 1 الی 7 روز کاری طول می‌کشد.

آیا امکان ارسال حواله سوئیفت به تمامی کشورها وجود دارد؟

بله، شما می‌توانید حواله سوئیفت را به هر نقطه از دنیا ارسال کنید.

سخن پایانی

سوئیفت چیست؟ سوالی که بدون شک ذهن شما و میلیون‌ها نفر را تا به امروز به خود درگیر کرده است. سوئیفت، یک شبکه بین‌المللی واسط است که خدمات معاملات و تبادلات ارزی الکترونیکی را ارائه می‌دهد. با استفاده از حواله ارزی سوئیفت کاربران در سراسر دنیا می‌توانند انواع نقل و انتقالات ارزی خود را با کارمزدی منطقی و مناسب انجام دهند. در صورت داشتن هر گونه انتقاد یا سوال در مورد توضیحات ارائه شده، لطفا آن را در بخش دیدگاه بیان کنید.

source

توسط wikiche.com