کانسپت چیست ؟ + کاربرد آن در خودروسازی

واژه کانسپت را در بسیاری صنایع از جمله خودرو، ساختمان سازی و غیره شنیده ایم اما معنی و مفهوم آن چیست و در خودروسازی چه کاربردی دارد.

به گزارش آخرین خودرو، در لغت کانسپت به معنای یک مفهوم و تصور کلی از طرح و ایده  معرفی می شود. هنگامی که گفته می شود که این طرح یک کانسپت است معنی و مفهوم آن این است که یک طرح اولیه و پیش فرض برای انجام یک پروژه در آینده خواهد بود.

کانسپت در صنعت خودرو

کانسپت از آن دسته مفاهیمی است که شاید بتوان گفت شالوده طراحی و تولید یک خودروی جدید را تشکیل می دهد. بسیاری مواقع با طراحی های غیر عادی در ظاهر بیرونی و داخلی خودروها مواجه می شویم که در نگاه اول ماورای زمان حال به نظر می رسد و شاید کمی تعجب برانگیز باشد. اما باید پذیرفت که آینده صنعت خودرو  را همین طراحی های فضایی خودروها در دست خواهند گرفت. اگرچه در حال حاضر نیز محصولات جدید بسیاری خودروسازان  شباهت زیادی به نمونه های کانسپت مفهومی دارد. یک نمونه از خودروهای داخل کشور که قدری با هم نسل های خود متفاوت است ب ام و I8 است  که شباهت بیشتری به نمونه کانسپت خود در زمان معرفی دارد.

کانسپت چیست ؟ + کاربرد آن در خودروسازی

نمونه هایی  که شرکت های خودروسازی تحت عنوان خودروی کانسپت معرفی می کنند در واقع طرح خام و اولیه از یک خودروی جدید است که پس از گذراندن سایر مراحل وارد فاز تولید تجاری و انبوه می شوند. اما خودروهای مفهومی برای وارد شدن به فاز تولید تجاری نیاز دارند استاندارد هایی از قبیل عملی بودن، توجیه پذیر بودن از نظر اقتصادی و سازگاری و ایمنی را پشت سر بگذارند. در غیر این صورت تنها درهمان مرحله کانسپت باقی خواهند ماند.

کانسپت چیست ؟ + کاربرد آن در خودروسازی

حتما بخوانید : پلتفرم خودرو چیست؟ + تعاریف

چگونگی شکل گیری کانسپت

پس از اینکه یک شرکت خودروسازی تصمیم به ساخت یک محصول جدید می گیرد که معمولاً  این تصمیم پس از تحقیقات بازار و معیارهای رقابتی اتخاذ می‌شود ابتدا آن را در نمونه مفهومی خودرو به صورت طرح یا در رایانه یا هر دو ساخته می‌شود، جایی که طراحان و مهندسان می‌توانند دیدگاه‌های خود را بیان کنند اما آیا تمامی خودروهای کانسپت تجاری سازی می شوند خیر؟

کانسپت چیست ؟ + کاربرد آن در خودروسازی

خودروهای کانسپت بسیاری در طول تاریخ به دلایلی از جمله به صرفه نبودن، عدم استقبال مصرف کننده و … هیچ گاه وارد خط تولید نشدند. هر خودروساز تعدادی خودروی کانسپت در تاریخ فعالیت خود دارد که هیچ گاه به مرحله تولید نرسیدند. در خودروسازان داخلی نیز چندین مورد از این نمونه ها وجود دارد خودروهای آنا، سمند کوپه، سیناد کوپه، هیرکانی و … از نمونه های مفهومی هستند که هیچ گاه وارد خط تولید نشدند.

حتما بخوانید : کلاس بندی خودرو ها و مفهوم سگمنت

کانسپت از ابتدا تاکنون

در اواخر دهه ۱۹۲۰ مدیران شرکت امریکایی بیوک به دنبال راهی برای معرفی ایده های نادیده شده خود به مردم بودند .در سال ۱۹۲۷ آلفرد اسلون مدیرعامل شرکت یکی از معروف ترین طراحان آن زمان به نام هارلی ارل را به خدمت گرفت و پس از سال ها کار، طراحی اولین کانسپت در دنیای خودرو در سال ۱۹۳۸ توسط این شرکت خودروسازی با نام Y_ job را به بازار معرفی شد. ویژگی های فراتر از زمان این کانسپت از جمله سقف پارچه ای با قابلیت جمع شوندگی بصورت برقی، شیشه های برقی و چراغ های مخفی جلو این خودرو را از دیگر مدل های آن زمان متمایز می کرد.

کانسپت چیست ؟ + کاربرد آن در خودروسازی

به مرور سایر خودروسازان برای به رخ کشیدن قدرت خود در بین دیگر خودروسازان و جلب توجه مردم مدل های مفهومی معرفی کردند. که برخی از این نمونه ها پس از چندین سال با تغییراتی به بازار معرفی شدند. کادیلاک با طراحی عقب معروف به دم دنباله دار در سال ۱۹۵۹ گواه این موضوع است. به طور مثال نمونه مفهومی سیتروئن C3 در سال ۱۹۹۸ معرفی شد و چند سال بعد در سال ۲۰۰۲ اولین نسل از آن وارد بازار گردید. شرکت تویوتا نمونه مفهومی F_TX را سال ۲۰۰۴ معرفی نمود و چند سال بعد تویوتا تاندرا بر پایه آن تولید شد.

حتما بخوانید : اسب بخار چیست؟ + تاریخچه

کانسپت چیست ؟ + کاربرد آن در خودروسازی

در خودروهای کانسپت همیشه نهایت تکنولوژی و نهایت خلاقیت و هنر کمپانی ها مورد استفاده قرار می گیرد. به نوعی کانسپت ها راهی برای ابراز قدرت در بین بقیه کمپانی ها به حساب می آیند. در این خودروها همه چیز طراحی بیرون گرفته تا طراحی داخل کابین و پیشرانه و همه چندین قدم از دوره خود جلو تر است و مشخصا برای آینده طراحی شده است. تکنولوژی های نو ظهور و مدرن همگی در کانسپت ها برای اولین بار به دنیای خودرو معرفی می شوند. خودروهای مفهومی مفاهیمی آینده‌ نگر هستند که به نمایش و کشف ایده‌های نوآورانه و در عین حال نمونه‌گیری از نظرات مصرف کنندگان در مورد مفاهیم، ​​فناوری‌ها و طرح‌های مختلف کمک می‌کنند. این به خودرو سازان اجازه می‌دهد تا فناوری ها و طرح های جدید را امتحان کنند تا ببینند چقدر استانداردهای لازم را برآورده می‌کنند. خودروهای مفهومی تقریباً همیشه منحصر به نمایشگاه های بزرگ خودرو هستند. به نمایشگاه‌های موتور در لس‌آنجلس، دیترویت، توکیو، ژنو که نگاه بیندازید متوجه حجم عظیم نمونه های کانسپت خواهید شد که این خودروها معمولاً  ظاهری آینده‌ نگر و اغواگر دارند. از خطوط بدنه گرفته تا چرخ‌های سفارشی و مدرن، طراحی عجیب چراغ های عقب و جلو همه و همه نوید بخش سبک جدیدی از طراحی خودرو در آینده است.

سوالات متداول

آیا خودروهای مفهومی قابل فروش هستند ؟

خودروسازان به دلیل مسئولیت قانونی، عدم رعایت مقررات آلایندگی و عدم انجام مراحل تست ایمنی، هرگز اجازه فروش خودروهای مفهومی را به افراد حقیقی و حقوقی ندارند و این خودروها در آرشیو و موزه خودروساز نگه داری خواهد شد.

دلیل تولید مدل های مفهومی توسط خودروسازان چیست؟

– با معرفی کانسپت ها علاقه مندان به خودرو از احتمالات فناوری های  آینده در این حوزه مطلع می شوند.
– انتخاب های احتمالی مصرف کنندگان و نظرسنجی از آن ها می تواند به سازندگان قبل از عرضه برای بهبود محصولاتشان کمک کند
_ به عنوان یک منبع بالقوه تبلیغات برای نشان دادن توان خودروساز در بین رقبا و مصرف کنندگان عمل می کند
_ تولید کنندگان را قادر می سازد تا فناوری های مختلفی را که برای اختراعات آینده برنامه ریزی شده را امتحان و آزمایش کنند

source

توسط