سایپا قرار بود محصولاتی از جمله کوییک و شاهین را به روسیه و بلاروس بیاورد؛ اما اخیرا صادرات خودروهای سایپا به این دو کشور منتفی شده است.

طی یک سال گذشته اخباری حول محور صادرات محصولات سایپا به روسیه و همچنین بلاروس به گوش رسیده بود. حتی سایپا خودروهایی نظیر کوییک دنده‌ای و اتوماتیک، شاهین جی دنده‌ای و ساینا S را در نمایشگاه‌های این دو کشور به نمایش گذاشت؛ شاید به خبر واکنش یوتیوبر روسی به حضور سایپا کوییک در نمایشگاه خودرو روسیه هم برخورده باشید. با این حال، جدیدترین اخبار خودرو حکایت از این دارند که پروژه این خودروساز داخلی برای صادرات خودرو به روسیه و بلاروس به بن‌بست خورده است.

صادرات خودروهای سایپا به روسیه در بن‌بست

صادرات خودروهای سایپا به بلاروس و روسیه

سایپا بر اساس قرارداد عقد کرده با شرکت روسی بست موتورز (Best Motors) قرار بود در اولین سال مشارکت با آنها 10 هزار دستگاه خودرو را به روسیه صادر کند. در واقع بست موتورز نقش توزیع‌کننده رسمی محصولات این خودروساز داخلی را ایفا می‌کرد. حالا «الکساندر استپانوف» (Alexander Stepanov)، مدیر بست موتورز در گفتگو با روزنامه روسی گازتا اعلام کرده است که به‌دلیل تغییر شرایط اقتصادی در این کشور از مشارکت با سایپا منصرف شده‌اند.

او می‌گوید سایپا در ابتدا قیمت‌های مناسبی را برای محصولات خود در نظر گرفته بود؛ ولی جلوتر تغییر رویکرد سایپا در قیمت‌گذاری باعث شد فروش محصولات آنها با قیمت‌های جدید برای بست موتورز توجیه اقتصادی نداشته باشد. کارشناسان هم معتقدند که سایپا بدون سرمایه‌گذاری و با افزایش هزینه‌ها شانسی برای موفقیت در بازار روسیه نداشت. به این ترتیب برنامه صادرات خودروهای سایپا به روسیه منتفی شده است.

در حالی که عرضه ساخته‌های خودروسازان داخلی کشورمان برای روس‌ها توجیهی ندارد، اخیراً طی دومین نمایشگاه اورسیا در تهران از چند خودرو وارداتی از برند روسی لادا از جمله لادا نیوا، لادا گرانتا و لادا وستا اسپرت رونمایی شد. همه این خودروها سال‌ها از ترندهای کنونی صنعت خودرو در جهان فاصله دارند و با طراحی منسوخ شده، کمترین امکانات ایمنی و رفاهی و موتورهای قدیمی و کم‌توان بعید به‌نظر می‌رسد مردم به تمایلی به صرف هزینه برایشان داشته باشند. با وجود این، مراحل واردات این محصولات لادا در ایران در حال طی شدن است تا شاید در انتهای امسال اولین مورد از آن‌ها رسماً در بازار عرضه شود.

نظر شما کاربران گجت نیوز درباره صادرات خودروهای سایپا به روسیه و منتفی شدن آن چیست؟

source

توسط