تبدیل شماره شبا به شماره حساب یکی از کارهایی است که خیلی از ما در زمان رفتن به سراغ کارهایی بانکی به آن نیاز پیدا می کنیم. در این مقاله از پلازا می خواهیم در مورد چند و چون این کار با هم صحبت کنیم.

سیستم بانکی کشور چند سالی است که دچار تغییرات و تحول عظیمی شده است و مفاهیمی جدید و بعضا پر دردسر به آن اضافه شده است که برای خیلی از ما می تواند مشکل ساز باشد. جابجایی پول برای کارهای مختلف به اندازه کافی استرس و اعصاب خوردی دارد، حالا اینکه بخواهیم کار بانکی خود را به دلیل گشتن دنبال مواردی مانند شبا و شماره حساب و شماره کارت دو برابر کنیم هم قوز بالای قوز شده است! در این مقاله می خواهیم آموزشی سریع و راحت برای تبدیل شماره شبا به شماره حساب و همینطور سایر تبدیل های شماره هایی از این دست داشته باشیم تا بتوانیم این کار را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم.

در واقع باید گفت همه این درسر ها از زمانی شروع شد که جابجایی پول به صورت اینترنتی قوت گرفت و وارد شدن پول درون اینترنت نیاز به وجود شماره هایی یکپارچه را بالا برد. برای درک این موضوع در  بخش بعدی با بررسی اینکه اصلا شماره شبا (IBAN number) چیست و از کجا آمده کار را شروع خواهیم کرد.

فهرست مطالب:

شماره شبا چیست و چطور کار می کند؟

شبا واژه ای است که همه ما یکی دو بار با آن مواجه شده ایم اما اصلا این واژه به چه معنی است؟ در این خصوص باید گفت شبا سرواژه ای از عبارت «شناسه حساب بانکی ایرانیان» است که در واقع یک عدد واحد برای تشخیص یک حساب بانکی به صورت یکپارچه برای کل سیستم بانکداری کشور است. اگر بخواهیم به زبان ساده و با یک مثال این موضوع را شرح دهیم، باید گفت که شبا در واقع مانند کد ملی برای حساب های بانکی ما است. اگر زمان قبل از ارائه کد ملی را بخاطر داشته باشید، همه با شماره شناسنامه کار می کردند که حتی برای بعضی از افراد این شماره ها یکسان بود، اما اکنون کد ملی یک دسترس راحت و البته منحصر بفرد از هر سیستمی را برای اطلاعات فردی فراهم کرده است.

همچنین بخوانید :

کار شبا هم دقیقا همینطور است. شبا یک کد انحصاری ۲۴ رقمی است که با IR شروع می شود و بر مبنای استاندارد جهانی ISO-13616 ساخته شده است. این استاندارد یک استاندارد ثابت برای شماره حساب های بانکی و طبقه بندی آنها است که آخرین بار در سال ۲۰۰۷ تغییرات آن ثبت شده و به صورت کامل تثبیت شده است. به سیستمی که شماره های شبا ایران از روی آن برداشته شده است، سیستم شماره گذاری IBAN گفته می شود. آیین سرواژه عبارت International Bank Account Number است. در تصویر زیر می توانید ساختار کلی شماره های آیبن را مشاهده کنید:

شماره شبا چیست و چطور کار می کند؟

البته باید گفت شماره های آیبن در هر کشوری می توانند تفاوت هایی جزئی هم داشته باشند. در مورد شماره های ایران باید گفت که در سلسله مراتبی که برای این شماره ها در نظر گرفته شده است، ابتدا IR نوشته شده و دو رقم بعدی مربوط به کنترل صحت ساختار می باشد، بعد از آن سه رقم مربوط به کد بانک می باشد. به طور مثال در این رده بندی کد بانک مرکزی ۰۱۰، کد بانک ملی ۰۱۷ و همینطور کد بانک صادرات ۰۱۹ می باشد.

شماره بعدی صفر یا یک خواهد بود. در اینجا صفر برای حساب های سپرده بانکی و همینطور یک برای حساب های تسهیلات استفاده می شود. بعد از این ۱۸ رقم دیگر وجود دارد که شماره حساب بانکی شما در آن قرار می گیرد. بعضی از بانک ها این شماره حساب را از سمت راست وارد کرده و مابقی را صفر می گذارند تا ۱۸ رقم را پر کنند، دلیل وجود تعداد صفر های زیاد در وسط شماره شبا همین موضوع می باشد.

اکنون که دقیقا می دانیم این شماره شبا چیست و به چه دردی می خورد، می توانیم به سراغ بررسی این موضوع برویم که روش تبدیل شماره شبا به شماره حساب چیست و چطور می توانیم این تبدیل را انجام دهیم.

آموزش تبدیل شماره شبا به شماره حساب

اکنون که شما در حال خواندن این مقاله هستید، قطعا به سایت های دیگری هم سر زده اید و موضوع تبدیل شماره شبا به شماره حساب را سرچ کرده اید. همانطور که می بینید وب پر از سایت هایی است که می خواهند برای این تبدیل ساده از شما بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان گول بگیرند، آن هم به ازای هر شماره شبایی که کنترل کنید. همینطور در صورتی که به دنبال تبدیل شماره شبا به شماره حساب رایگان هم بگردید، باز هم چیز زیادی دست شما را نخواهد گرفت و سر و کله همین سایت ها پیدا خواهد شد.

اما آیا واقعا تبدیل شماره شبا به شماره حساب کاری است که برای انجام آن نیاز به هزینه داشته باشید؟ در این حالت باید گفت خیر، به هیچ عنوان! در واقع هر بانکی صفحه ای در سایت خود دارد که از طریق آن کار تبدیل شماره شبا به شماره حساب و شماره کارت و همینطور برعکس این موارد را هم ارائه می دهد. یعنی شما با داشتن یکی از سه مورد شماره حساب، شماره کارت و یا شماره شبا می توانید به راحتی دو مورد دیگر را پیدا کنید.

آموزش تبدیل شماره شبا به شماره حساب

البته تبدیل شماره شبا به شماره حساب در حالتی که نمی دانید، شماره شبا مربوط به کدام بانک است، کمی سخت خواهد بود. برای این کار می توانید با بررسی شماره شبا بانک مورد نظر را پیدا کنید. همینطور که در بخش قبل هم گفتیم شماره شبا بر اساس ساختار آیبن است. در این ساختار از رقم ۳ تا ۶ به کد بانک اختصاص دارد. پس در صورتی که کد بانک این شماره را بیابید می توانید به سراغ آن بروید. در جدول زیر کد شبای بانک های مختلف آورده شده است:

بعد از پیدا کرده بانک شما شبای مورد نظر کافی است وارد سایت بانک شده و عبارت «شماره شبا» یا «تبدیل شماره شما» را در سایت بانک سرچ کرده تا صفحه مورد نظر برای تبدیل شماره شبا به شماره حساب در اختیار شما قرار گیرد. البته خیلی از سایت های بانک ها درست و حسابی کار نمی کنند و ممکن است جستجو در آن ها مشکل داشته باشد. برای این منظور می توانید آدرس URL بان را در گوگل کپی کرده یک دو نقطه مقابل آن بگذارید. بعد عبارت مورد نظر را جست و جو کنید تا از طریق گوگل صفحه مربوط به تبدیل شماره شبا به شماره حساب به شما نمایش داده شود.

البته در بالا ما کار را برای شما ساده کرده ایم و لینک بانک های اصلی و بزرگ را قرار داده ایم.

تبدیل شماره شبا به شماره حساب در بانک ملی

همچنین بخوانید :

نتیجه گیری

در این مقاله با هم در مورد تبدیل شماره شبا به شماره حساب و شماره کارت صحبت کردیم و دیدیم که ساختار شماره های شبا به چه صورتی هستند و می توان از چه روش هایی این اطلاعات را از طریق هم پیدا کرد. در واقع باید گفت که تبدیل شماره شبا به شماره حساب کاری کاملا رایگان بوده و نیاز نیست که هیچ هزینه ای برای آن پرداخت کنید. شما می توانید از طریق درگاه هایی که خود بانک ها به صورت رسمی ارائه می دهند شماره شبا را وارد کرده و اطلاعات حساب را پیدا کنید. در صورتی هم که نمی دانستید شماره شبایی که دریاد مربوط به کدام بانک است، می توانید از جدولی که در بالا گفتیم، این اطلاعات را پیدا کنید. اگر در این رابطه سوالی داشتید، خوشحال می شویم بتوانیم شما را راهنمایی کنیم.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche