با مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو همراه ما باشید تا ببینیم کدام یک از این گوشی‌های محبوب اپل در بازار، ارزش خرید بیشتری برای ما کاربران ارائه می‌کنند.

بدون شک آیفون یکی از گوشی‌های پرطرف‌دار بازار است که هر کسی علاقه دارد تا بهترین مدل آن را در دست بگیرد و استفاده کند. در حال حاضر ما شاهد سری گوشی‌های آیفون ۱۵ در بازار هستیم. اما از آنجایی که آیفون‌های Apple از آیفون سری ۱۳ به بعد در ایران رجیستر نمی‌شوند، سری ۱۳ پرطرف‌دار ترین مدل در بازار ایران است و به همین دلیل ما قصد داریم به مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو همراه شما عزیزان باشیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مشخصات دو گوشی آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو

مشخصات گوشی آیفون ۱۳ گوشی آیفون ۱۳ پرو
ابعاد ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی‌متر
وزن ۱۷۴ گرم ۲۰۴ گرم
اندازه صفحه نمایش ۶.۱ اینچ ۶.۱ اینچ
نوع صفحه نمایش سوپر رتینا XDR اولد سوپر رتینا XDR اولد
رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲
نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
تراشه اپل A15 با پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای اپل A15 با پردازنده گرافیکی ۵ هسته‌ای
دوربین‌های پشتی  ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل  ۱۲ + ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر
دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
میزان رم ۴ گیگابایت ۶ گیگابایت
فضای ذخیره سازی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت | ۱ ترابایت
قیمت کانفیگ پایه
حدود ۴۲ میلیون تومان حدود ۶۴ میلیون تومان

بررسی آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو

گوشی آیفون ۱۳ همچنان در ایران پر طرفدار بوده و افراد زیادی قصد خرید آن را دارند. از آنجایی که سری آیفون ۱۴ و ۱۵ به صورت رسمی در ایران رجیستر نمی‌شود، افراد ناچار هستند که همچنان از این نسخه استفاده نمایند و کمتر کسی به سراغ نسخه‌های جدیدتر رفته است.

همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های آیفون ۱۳ در سه نسخه استاندارد، پرو و پرومکس تولید شده و به بازار عرضه شده است. حال ما در مقایسه iPhone 13 Pro با iPhone 13 قصد داریم بدانیم که کدام نسخه ارزش خرید بالاتری خواهد داشت و بهترین گزینه خواهد بود.

همچنین بخوانید :

طراحی

در چند سال اخیر گوشی‌های آیفون شباهت زیادی از نظر طراحی نسبت به هم داشته‌اند. اما در بین این شباهت‌ها تفاوت‌هایی نیز دیده می‌شود که نیاز است به آن‌ها نیز توجه گردد و ما نیز اشاره‌ای به این موضوع در مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو داشته‌ایم.

تفاوت ابعاد و اندازه آیفون ۱۳ معمولی و پرو

در قسمت ابعاد و اندازه این دو گوشی هیچ تفاوتی دیده نمی‌شود و این دو گوشی در یک اندازه تولید شده‌اند. گوشی آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو هر دو دارای اندازه ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی متر هستند و اگر به دنبال گوشی بزرگ‌تری هستید تفاوتی در این بخش دیده نمی‌شود.

مقایسه وزن آیفون 13 با آیفون 13 پرو

مقایسه وزن آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو

این دو گوشی از نظر وزن نیز تفاوت‌هایی با هم دارند. بر اساس مقایسه‌ای که انجام شده است گوشی آیفون ۱۳ نسخه استاندارد وزن سبک‌تری دارد. این گوشی با وزن ۱۷۴ گرم برتری نسبی نسبت به گوشی آیفون ۱۳ پرو با وزن ۲۰۴ گرمی دارد.

مقایسه صفحه ‌نمایش آیفون ۱۳ معمولی با مدل پرو

یکی دیگر از بخش‌های مهم مقایسه گوشی آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو، بخش صفحه ‌نمایش است که انتخاب را برای ما راحت‌تر نخواهد کرد. این دو گوشی در قسمت صفحه ‌نمایش عملکرد یکسانی داشته‌اند و تفاوت آن‌ها خیلی زیاد نیست و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای تصمیم گیری نهایی باشد. هر دو گوشی از یک صفحه‌نمایش ۶.۱ اینچی استفاده می‌کنند که پنل آن از نوع Super Retina XDR OLED است و می‌تواند کیفیت بالایی را برای شما عزیزان به ارمغان بیاورد. رزولوشن تصویر این دو گوشی ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل خواهد بود و تراکم پیکسلی نیز ۴۶۰ پیکسل در هر اینچ است.

همچنین بخوانید :

فاحش‌ترین تفاوت این دو گوشی در قسمت صفحه ‌نمایش، در نرخ تازه‌سازی آن‌ها خواهد بود. گوشی آیفون ۱۳ از رفرش ریت ۶۰ هرتزی برخوردار بوده و آیفون ۱۳ پرو رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی دارد؛ بدین ترتیب نسخه پرو تصاویر روان‌تری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو

همچنین نسبت نمایشگر به بدنه در هر دو گوشی ۸۶ درصد خواهد بود و کناره‌های نازکی دارند. این دو گوشی در قسمت حداکثر روشنایی نیز تفاوت دارند. گوشی آیفون ۱۳ در حالت HBM 800 نیت و نسخه پرو ۱۰۰۰ نیت نور تولید می‌کند؛ در حالت Peak نیز هر دو گوشی قادر به تولید ۱۲۰۰ نیت نور هستند.

مقایسه پردازنده آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو

اگر قصد مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو را داشته باشیم، نمی‌توانیم به پردازنده این دو گوشی توجهی نداشته باشیم. بدون شک پردازنده از مهم‌ترین قسمت‌های گوشی است و می‌تواند عملکرد و کارایی گوشی مورد نظر را مشخص نماید و باید به آن دقت کافی داشت. باید اشاره کرد که هر دو گوشی از یک نوع پردازنده مرکزی استفاده می‌کنند و تفاوتی در این بخش دیده نمی‌شود. در ساخت هر دو گوشی از پردازنده‌های Apple A15 Bionic استفاده شده است. یک تراشه ۵ نانومتری که از ۶ هسته نیز تشکیل شده است و قدرت خوبی دارد.

از ۶ هسته تشکیل دهنده تراشه این گوشی‌ها، دو هسته از نوع Avalanche با فرکانس ۳.۲۳ گیگاهرتز و چهار هسته دیگر از نوع Bizard با فرکانس ۱.۸۲ گیگاهرتز خواهد بود. این گوشی در پردازش بازی‌های سنگین عملکرد خوبی داشته و می‌توان از آن برای پردازش بازی‌های مختلف استفاده نمود.

پردازنده گرافیکی

در نگاه اول شاید این‌طور به نظر برسد که هر دو گوشی از یک نوع پردازنده گرافیکی استفاده می‌کنند. در واقع هر دو گوشی به تراشه‌های Apple GPU مجهز هستند؛ با این تفاوت که تراشه آیفون ۱۳، چهار هسته ای و نسخه پرو یک تراشه ۵ هسته ای دارد.

رم و حافظه داخلی

رم و حافظه داخلی نیز یکی از بخش‌های مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو خواهد بود. بدون شک این بخش نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. علاوه بر آن استدلال بر اطلاعات این بخش می‌تواند به شما در انتخاب گوشی مناسب کمک کند.

در حال حاضر گوشی آیفون ۱۳ در سه نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به بازار عرضه می شود و این تلفن هوشمند از SD Card پشتیبانی نمی‌کند. حافظه رم این گوشی نیز ۴ گیگابایت خواهد بود که در همه نسخه‌های این گوشی از این مقدار رم استفاده شده است.

مقایسه دوربین آیفون 13 و 13 پرو

در طرف مقابل اوضاع گوشی آیفون ۱۳ پرو کمی متفاوت است. این تلفن در چهار نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت و ۱ ترابایت به بازار عرضه می‌شود و این گوشی نیز از حافظه خارجی پشتیبانی نمی‌کند. این موبایل از میزان حافظه رم ۶ گیگابایتی برخوردار خواهد بود.

همان‌طور که مشاهده کردید عملکرد گوشی آیفون ۱۳ پرو در بخش حافظه داخلی و رم بهتر خواهد بود و اگر به حافظه داخلی و رم بیشتری برای کارهای روزانه خود احتیاج دارید، بدون شک نسخه پرو گزینه بهتر و مناسب‌تری برای خرید شما عزیزان خواهد بود.

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو

بخش دوربین از جمله قسمت‌هایی است که همیشه گوشی‌های آیفون را بولد کرده است و همه گوشی‌های آیفون را با کیفیت بالای دوربین می‌شناسند و به همین دلیل ما در این بخش از مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو، قصد داریم به قسمت دوربین‌ها اشاره‌ای داشته باشیم.

گوشی آیفون ۱۳ استاندارد تنها از دو لنز استفاده می‌کند. لنز اصلی از نوع واید بوده و از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی برخوردار است. همچنین لنز دوم این گوشی نیز از نوع اولترا واید بوده و از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و کیفیت عکس برداری مناسبی دارد.

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو

در طرف مقابل گوشی آیفون ۱۳ پرو از چهار عدد لنز متفاوت استفاده می‌کند. لنز اصلی گوشی از نوع واید بوده و حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دارد. دیگر لنزهای این گوشی نیز شامل یک لنز اولترا واید ۱۲ مگاپکسلی، یک لنز تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی و یک لنز تشخیص عمق خواهد بود. به همین خاطر مدل پرو قادر به ثبت عکس‌های باکیفیت‌تر است.

این دو گوشی در قسمت فیلم‌برداری عملکرد یکسانی داشته و با هر دو تلفن همراه می‌توان فیلم‌برداری با کیفیت 4K و نرخ فریم حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه را تجربه کرد. البته وجود قابلیت‌های بیشتر فیلم‌برداری از جمله حالت Cinematic در گوشی آیفون ۱۳ پرو، موجب برتری این گوشی در بخش فیلم‌برداری شده است.

همچنین بخوانید :

روی هم رفته، دوربین جزو تفاوت‌های اصلی مدل‌های ۱۳ و ۱۳ پرو آیفون است که مدل پرو علاوه‌بر داشتن لنزهای تله فوتو و تشخیص عمق، قابلیت ProRes، زوم اپتیکال، حالت Cinematic و فوکوس خودکار با تشخیص فاز در سنسور اولترا واید را نیز ارائه می‌کند. به همین خاطر از نظر کیفیت عکس‌ها و فیلمبرداری، کفه‌ی ترازو کاملا به نفع آیفون ۱۳ پرو سنگینی می‌کند.

دوربین سلفی

در قسمت دوربین سلفی این دو گوشی هیچ تفاوتی با هم نداشته و از یک لنز استفاده می‌کنند. هر دو گوشی دارای یک لنز واید با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی هستند که اندازه هر دو لنز ۲۳ میلی‌متری بوده و اندازه دیافراگم این دو نیز ۲.۲ خواهد بود.

در قسمت فیلم‌برداری نیز شما می‌توانید با استفاده از این لنز فیلم‌برداری با کیفیت 4K را تجربه کنید. کیفیت 4K همراه با نرخ فریم ۲۴ و ۲۵ و ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ارائه خواهد شد. همچنین در هنگام فیلم‌برداری در کیفیت 1080p، نرخ فریم این لنز به ۱۲۰ فریم بر ثانیه خواهد رسید.

کدام ارزش خرید بالاتری دارد؟

باید در این قسمت از مقایسه آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو به این موضوع اشاره کرد که هر دو گوشی به صورت هم زمان در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۲۱ معرفی شدند و پس از ۱۰ روز در تاریخ ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۲۱ این دو گوشی به بازار جهانی عرضه شدند. در زمان عرضه، گوشی آیفون ۱۳ پرو قیمت بالاتری داشت و با قیمت تقریبی ۱۰۰۰ دلار به بازار عرضه شد و در طرف مقابل نسخه استاندارد، قیمت کمتری داشته و با قیمت تقریبی ۸۰۰ دلار به بازار جهانی عرضه شده است و همچنان نسخه پرو قیمت بالاتری نسبت به نسخه استاندارد دارد.

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو

همان‌طور که خودتان در مقایسه متوجه شدید این دو گوشی در بسیاری از قسمت‌های مهم به هم شبیه هستند و عملکرد یکسانی دارند و به همین دلیل شاید چندان عاقلانه نباشد که با وجود عملکرد یکسان، چندان اختلاف قیمتی فاحشی بین این دو گوشی وجود داشته باشد. اما افرادی که دوربین برایشان اهمیت زیادی دارد و این سایز را می‌پسندند، آیفون ۱۳ پرو گزینه‌ای ایده‌آل است.

علی‌رغم این موضوعات، با توجه ‌به اینکه این گوشی از طراحی سه دوربینه معروف جدید آیفون استفاده می‌کند، خیلی از افراد خرید این گوشی را نسبت به نسخه استاندارد ترجیح می‌دهند. به ‌هر حال این گوشی شباهت بیشتری به نسخه پرومکس دارد و تفاوت آن با نسخه پرومکس نیز فقط در اندازه است و قیمت آن نیز نسبت به مدل پرومکس، ارزان‌تر است. به همین خاطر

جمع‌بندی

در نهایت با مقایسه گوشی آیفون ۱۳ با آیفون ۱۳ پرو همراه شما عزیزان بودیم و سعی کردیم این دو گوشی را در بخش‌های مختلف با هم بررسی کنیم تا به یک جمع‌بندی نهایی برسیم و بفهمیم کدام گوشی برای خرید مناسب‌تر است. به طور کلی ما نظر شخصی خود را در این رابطه با شما عزیزان در میان گذاشتیم و حال تصمیم گیرنده نهایی خود شما خواهید بود. نظر شما چیست؟ بنظر شما کدام یک ارزش خرید بالاتری دارند؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

source
تولید محتوا

توسط wikiche