پارتیشن‌ های اداری از ابزارهای بسیار باسابقه برای مدیریت فضاهای مختلف هستند. بنابراین دیدن نمونه‌ های کلاسیک آنها، از جمله پارتیشن‌ های قابل جا به‌ جایی حصیری و چوبی، در طراحی دکوراسیون‌ های اداری قدیمی عجیب نیست. با این حال این پارتیشن‌ ها در طول عمر خود دست‌خوش تغییرات وسیعی شده‌اند. تغییراتی که آنها را بسیار متنوع ‌تر، جذاب‌تر، کاربردی ‌تر و به‌ طور خلاصه مدرن‌ تر از همیشه کرده است. امروزه طراحی فضاهای دفاتر کار به سبک مدرن، موجب شده استفاده از پارتیشن‌ هایی با طراحی‌های مناسب فضاهای مدرن و کارایی‌های متنوع، بیشتر از پیش شود. بر همین اساس در این مقاله می‌خواهیم به بررسی و معرفی جدیدترین پارتیشن‌ اداری مناسب مجموعه‌های مدرن بپردازیم.

انواع پارتیشن ‌های اداری

از مهم ترین تجهیزات اداری می توان به میز اداری ، صندلی اداری و پارتیشن اداری اشاره کرد. پارتیشن اداری از کاربردی ترین وسیله ها برای یک فضای اداری به حساب می آید زیرا با پارتیشن می توان فضاهای اداری بزرگتر را به فضاهای کوچکتر تبدیل کرد. همچنین از طریق پارتیشن اداری می توان اتاق کاری مجزا برای کارمندان درست کرد.

پارتیشن تک جداره

پارتیشن اداری تک جداره ساده‌ ترین مدل پارتیشن ها است. این پارتیشن‌ ها معمولا با دارا بودن یک قاب یا چارچوب فلزی می‌توانند مانند یک دیوار واقعی عمل کنند. امکان انتخاب شیشه‌ های شفاف یا مات کردن آنها نیز در این زمینه وجود دارد. همچین می‌توان با مات کردن انتخابی بخش‌های خاص این شیشه‌ها علاوه بر ایجاد طرح‌ها و فرم‌های دل‌خواه، به بهبود حفظ حریم خصوصی در فضای کار، در عین دسترسی به مزایایی مثل گسترش نور و داشتن دید بصری نیز دست یافت. ضخامت کم و قیمت ارزان‌تر نیز این پارتیشن ها را به گزینه‌ای جذاب برای فضاهای اداری مدرن اما کوچک تبدیل کرده است.

با این حال مدل‌های تک جداره عایق مناسبی در برابر صدا و دما نیستند. بنابراین اگر این محدودیت برای شما مهم است باید به سراغ گزینه‌های دیگر بروید.

پارتیشن دو جداره

پارتیشن اداری شیشه‌ای دو جداره به‌طور کلی انتخاب بهتری در مقایسه با نمونه‌های تک جداره است. چراکه علاوه بر داشتن تمامی مزایای مدل‌های تک جداره، از نظر صدا و دما عایق مناسب‌تری محسوب می‌شوند. با این حال در نظر داشته باشید که هزینه استفاده از پاریتشن‌های شیشه‌ای دو جداره تقریبا دو برابر مدل‌های تک جداره است. همچنین نصب، حمل و نقل و جابه‌جایی احتمالی آنها نیز مشکل‌تر است. از سویی در فضاهای کوچک باید به ضخامت بیشتر این پارتیشن‌ها و در نتیجه اشغال کردن فضای بیشتری از محیط مورد نظر نیز فکر کرد.

پارتیشن تک جداره

پارتیشن شیشه ای هوشمند

یکی از مشکلات متداول در پارتیشن ‌های شیشه‌ ای، نامناسب بودن حریم خصوصی افراد است. در واقع اگرچه امروزه طراحی دفاتر کار به فرم باز بسیار پذیرفته شده و جذاب است. اما همچنان برخی فضاها نیازمند حریم خصوصی بیشتری هستند. به عنوان مثال اتاق مدیریت، اتاق جلسات و… از جمله نقاطی هستند که در برخی شرایط نیاز به حفظ حریم خصوصی بیشتری دارند. این درحالی است که شیشه‌های معمولی تنها امکان انتخاب مدل‌های مات، شفاف یا ترکیب آنها را برای ایجاد یک حریم خصوصی نصفه و نیمه فراهم می‌کنند. از سویی دوره استفاده از پرده کرکره در کنار پارتیشن شیشه‌ای به سرآمده است. در چنین شرایطی طراحی پارتیشن شیشه‌ای هوشمند یک حرکت انقلابی برای طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی مدرن محسوب می‌شود.

پارتیشن ‌های شیشه ‌ای هوشمند در حالت عادی به‌ صورت مات هستند. این مات بودن شیشه نیز به وسیله شکست نور در داخل ساختار شیشه ایجاد شده است. اما همین شیشه‌های مات با اتصال تجهیزات الکتریکی و منتشر کردن الکتریسیته ساکن در سطح شیشه، تبدیل به شیشه‌هایی شفاف می‌شوند. به عبارت ساده‌تر این پارتیشن‌ها را می‌توان با فشار یک دکمه مات یا شفاف کرد. نکته مثبت این است که این پارتیشن‌ها در حال پیش‌فرض مات بوده و نگرانی از بابت قطع برق، خرابی سیستم الکتریکی و مواردی اینچنینی در لحظات حساس وجود ندارد.

در نهایت هزینه اجرا و ساخت بیشتر و همچنین پیچیدگی نگهداری از مواردی است که هنگام اننتخاب این سبک از پارتیشن اداری باید در نظر داشته باشید.

پارتیشن شیشه ای آگوستیک

اگر پارتیشن ‌های شیشه ‌ای دو جداره معمولا در مقابل صدا تا حدودی عایق هستند؛ اما این ویژگی در آنها کامل نیست. بنابراین اگر به یک پارتیشن شیشه‌ای عایق کامل در برابر صدا نیاز دارید؛ باید به سراغ مدل‌های آگوستیک بروید. مدل‌های اگوستیک از دو لایه شیشه کاملا به هم چسبیده ساخته شده‌اند. در میان این دو لایه شیشه نیز یک لایه عایق کاملا شفاف قرار گرفته است. این لایه به‌جای عبور دادن سیگنال‌های صدا، آنها را جذب و خنثی می‌کند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که از اتاق شیشه‌ای شما هیچ صدایی به بیرون درز نمی‌کند. این مسئله هم از نظر حفظ حریم خصوصی و هم تمرکز کاربران می‌تواند بسیار مهم باشد.

پارتیشن ثابت و متحرک

پارتیشن‌ های اداری مناسب فضاهای مدرن، فارغ از شیشه‌ ای، چوبی، فلزی یا هر جنس دیگری، در دو سبک ثابت و متحرک ساخته می‌شوند. مدل‌های ثابت فضای کامل میان کف تا سقف را پوشش داده‌اند. بنباراین از نظر جداسازی کامل فضاها، گزینه‌های بهتری هستند. همچنین استحکام و دوام آنها بالاتر است. قیمت تمام شده پایین ‌تر نیز از ویژگی‌های آنها است.

در مقابل گزینه‌های متحرک انتخابی عالی برای رسیدن به حداکثر انعطاف‌پذیری است. این مدل‌ها کمک می‌کنند تا از فضا حداکثر استفاده را ببرید. پارتیشن‌های متحرک به سبک‌های مختلفی از جمله لولایی و کشویی قابل جمع و باز کردن یا جابه‌جایی هستند. با این وجود طراحی این پارتیشن‌ها کمی پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر است. از سویی در این مدل‌ها معمولا نمی‌توان کابل‌ها، سیم‌ها و سایر زیرساخت‌های ارتباطی را از میان چارچوب پارتیشن عبور داد.

پارتیشن ‌های زنده و گیاهی

به عنوان آخرین گزینه از جدیدترین پارتیشن های اداری برای مجموعه های مدرن باید به سبک‌های پارتیشن زنده و گیاهی اشاره کرد. این مدل‌ها اجازه می‌دهند تا دیواری مملو از گیاهان طبیعی را بر روی دیوار مدنظر خود داشته باشید. استفاده از سیستم‌های دقیق زه‌کشی، آبیاری، نگهداری و…، هزینه ساخت و نگهداری از این پارتیشن‌ها را به شدت بالا می‌برد. با این وجود برای داشتن یک دیوار متفاوت، خاص و زیبا که با روح و روان مخاطبان شما بازی کند؛ می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

source
تولید محتوا

توسط wikiche