کولر آبی در اکثر خانه های ایرانی وجود دارد و تحمل گرمای هوا را برای افراد آسان تر می کند. این کولرها در ابعاد و مدل های مختلفی تولید می شوند که براساس متراژ محیط، دور موتور با قدرت های مختلفی خواهند داشت. حالا سوال مهم اینجا است که از کجا بفهمیم کولر آبی چند هزار است؟ پاسخ این سوال تعیین می کند که چه کولری برای چه فضایی از محیط مناسب و کاربردی خواهد بود.

منظور از ظرفیت کولر چیست؟

منظور از ظرفیت کولر، به مقدار هوایی است که مکیده می شود و سپس برای هوادهی و خنک کردن محیط به کار برده می شود، می گویند. این ظرفیت ها تعیین کننده اصلی برای انتخاب کولر آبی مناسب برای هر فضا و متراژی می باشد. به صورت استاندارد و بین المللی برای اندازه گیری مکش هوا واحدی به نام CFM درنظر گرفته اند. لازم است تا قبل از خرید و انتخاب این محصول دقیقا از ظرفیت آن مطلع شوید؛ چون در غیر این صورت کارایی مورد انتظار شما را ارائه نخواهد داد. این ظرفیت ها معمولا از 2800 شده و تا 13000 تولید می شوند.

چگونه تشخیص دهیم کولر آبی چند هزار می باشد؟

همانطور که می دانید دور موتور هر کولر برای انتخاب و خرید آن فاکتور مهمی به حساب می آید. حالا گاهی ممکن است از دور موتور و قدرت آن اطلاعی نداشته باشید. یک سری روش ها وجود دارد تا تشخیص دهید که کولر آبی چند هزار می باشد؟

تشخیص کولر از روی ابعاد پوشال

از طریق اندازه گیری پدهای کولر پلیمری سلولزی و آبی می توان حدودا به حجم و دور موتور آن پی برد.

  • اگر ابعاد پوشال کولر آبی چیزی حدود 60 در 70 بود، این کولر چیزی بین 2800 تا 3500 می باشد و به صورت یک تکه نصب شده است.
  • ابعاد پدهای کولر اگر بین 70 در 80 و به صورت دو تکه بود، کولر آبی شما چیزی بین 4500 تا 500 می باشد.
  • نوع دیگر پدهای دو تکه در ابعاد 80 در 90 عرضه می شوند، در این صورت دور موتور آن 6000 تا 7000 خواهد بود.
  • کولرهای قوی تر پوشال های 3 تکه دارند و در ابعاد 90 در 100 تولید می شوند. این مدل نیز بالای 7000 بوده و نهایت تا 13000 می باشد.

البته باید اشاره کنیم که ممکن است ابعاد گفته شده چند سانتی متر باهم اختلاف داشته باشند؛ چون هر برند اندازه گیری های خاص خودش را دارد.

تشخیص کولر از روی مشخصات موتور

یکی دیگر از راه های چند هزار بودن کولر آبی، تشخیص کولر از روی مشخصات موتور می باشد. این راه دقیق تر بوده و دور موتور روی بدنه آن نوشته شده است و با پیدا کردن آن می توانید به قدرت کولر خود پی ببرید. برای بیان دور موتور از واحد اندازه گیری CFM استفاده می کنند و عدد کنار این واحد بیانگر حجم هوادهی کولر خواهد بود. به عنوان مثال: CFM 3500 نشان دهنده حجم کولر آبی به اندازه 3500 فوت مکعب در دقیقه می باشد. البته باید بدانید که در حال حاضر یکی از بهترین مدل های موتور، موتور کولر BLDC بوده که قدرت و راندمان زیادی برای خنک کردن محیط دارد.

تشخیص کولر از روی مشخصات موتور

تشخیص کولر از روی ابعاد پروانه

یکی از راه های اینکه بفهمیم کولر آبی چند هزار است، بررسی و اندازه گیری قطر پروانه آن می باشد.

  • قطر پروانه در حدود 30 سانتی متری نشان دهنده کولر آبی با قدرت CFM2800 است.
  • قطر پروانه در حدود 35 سانتی متری بیانگر قدرت 3500 CFM می باشد.
  • قطر پروانه در حدود 40 سانتی متری برای کولرهای آبی 4500 CFM استفاده می شود.
  • قطر پروانه در حدود 50 سانتی متری در مدل های قدرتمندتری چون 6500 CFM کاربرد دارد.

چرا انتخاب ظرفیت کولر آبی اهمیت دارد؟

عده ای تصور می کنند که چند هزار بودن یک کولر آبی چندان موضوع قابل اهمیتی نیست و به آن توجه نمی کنند. اما چرا انتخاب ظرفیت کولر آبی اهمیت دارد؟ باید بگوییم که اگر به ظرفیت آن توجهی نکنید، ممکن است بیش از اندازه متراژ محیط باشد و در این شرایط فضا بیش از حد سرد خواهد شد. از طرفی، اگر ظرفیت آن کم تر از متراژ محیط باشد، نباید انتظار خنک شدن هوا را داشته باشید. موتورهایی با دور کم تر، توانایی هوادهی به متراژهای بزرگ را ندارند. به همین خاطر مجبور می شوید تا مدت زمان زیادی آن را روشن نگه دارید تا محیط کمی خنک شود. اما با این وجود نه تنها هیچ خنکایی احساس نخواهید کرد، بلکه روشن نگه داشتن در مدت زمان طولانی باعث هدر رفتن انرژی برق و افزایش هزینه های آن نیز خواهد شد.

عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولر آبی

یک سری عوامل موثر در تعیین ظرفیت کولر آبی وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

  • مکان قرارگیری کولر: از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین ظرفیت کولرآبی دقت به مکان قرارگیری آن می باشد. اگر زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد باید از توان و دورموتور بیشتری برای خنک کردن محیط بهره ببرید.
  • شرایط جوی: در بعضی از استان های کشور هوا به شدت گرم بوده و موتورهای ضعیف به هیچ عنوان پاسخگوی نیاز افراد نخواهند بود. در این شرایط جوی بهتر است تا مدل های قدرتمندتری از موتورها را انتخاب کنید.
  • تعداد پنجره و نورگیرها: یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین چند هزار بودن کولر آبی تعداد پنجره ها و نورگیری خانه است. هرچقدر نورگیری خانه بهتر باشد و نورخورشید راحت تر به داخل محیط راه پیدا کند، خنک کردن این محیط نیز سخت تر خواهد شد.

کولرهای ایرومکس به عنوان برترین کولر آبی، در چهار مدل متفاوت با ظرفیت های متفاوت ارائه گردیده است، برای شناخت بیشتر مدل های آن به سایت https://airomax.co مراجعه نمایید.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche.com