اگر دوربین اولویت اصلی شماست و حدود ۲۰ میلیون تومان بودجه دارید، این دو گوشی احتمالاً در صدر لیست انتخاب‌های شما هستند. شاید گزینه‌های دیگری را بتوانید در این بازه قیمتی با اولویت پردازنده و بازی پیدا کنید، اما این دو گوشی از نظر دوربین از بهترین‌ها هستند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا با مقایسه دوربین گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو 5G، ببینیم کدام گوشی با اولویت دوربین، می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

مقایسه مشخصات دوربین

با این‌که مشخصات فنی همیشه معیار خوبی برای مقایسه نیستند، اما خوب است از همین ابتدای کار ببینیم با چه سخت‌افزاری مواجه هستیم.

  گلکسی A55 سامسونگ ردمی نوت 13 پرو 5G شیائومی
دوربین اصلی

۵۰ مگاپیکسلی – سنسور سونی IMX906 – اندازه ۱/۱.۵۶ اینچی – دیافراگم f/1.8

فوکوس خودکار PDAF، لرزش‌گیر اپتیکال

۲۰۰ مگاپیکسلی – سنسور سامسونگ ISOCELL HP3 – اندازه ۱/۱.۴ اینچ

دیافراگم f/1.7 – فوکوس خودکار PDAF – لرزش‌گیر اپتیکال

دوربین فوق عریض

۱۲ مگاپیکسلی – سنسور سونی IMX258- اندازه ۱/۳.۰۶ اینچی  دیافراگم f/2.2

زاویه دید ۱۲۳ درجه – فوکوس ثابت

۸ مگاپیکسلی – سنسور سونی IMX355 – دیافراگم f/2.2

زاویه دید ۱۱۸ درجه – فوکوس ثابت

دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی f/2.4 فوکوس ثابت ۲ مگاپیکسلی OmniVision OV02B دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی سنسور سونی IMX616 – اندازه ۱/۲.۷۴ – دیافراگم f/2.2 – فوکوس ثابت ۱۶ مگاپیکسلی – سنسور Omnivision OV16A – دیافراگم f/2.4 – فوکوس ثابت
فیلم‌برداری

تا 4K30 با دوربین اصلی

تا 4K30 با دوربین اولتراواید

تا 4K30 با دوربین سلفی

تا 4K30 با دوربین اصلی

تا 1080p با دوربین اولتراواید

تا 1080p60 با دوربین سلفی

پردازشگر اکسینوس ۱۴۸۰ اسنپ‌دراگون 7s نسل ۲

از مشخصات فنی به نظر می‌رسد سامسونگ باید در بخش دوربین فوق عریض و ماکرو و همچنین فیلم‌برداری دست بالاتر را داشته باشد. با این‌حال باید دید آیا سنسور دوربین اصلی بزرگ‌تر شیائومی تفاوت معناداری ایجاد می‌کند یا خیر.

مقایسه عکاسی دوربین گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو

مقایسه عکاسی دوربین گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو

گوشی‌های میان‌رده در سال‌های اخیر در بخش عکاسی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. بهبود پردازش تصویر در تراشه‌ها، استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال و سنسورهای بزرگ‌تر باعث شده تا در این بخش هر دو گوشی عملکرد خوبی داشته باشند. اما اگر می‌خواهید برنده نهایی را پیدا کنید، بهتر است کمی ریزتر شویم.

جزئیات و کنترل نویز

از آن‌جا که هر دو گوشی تصاویر را با وضوح ۱۲ مگاپیکسلی ذخیره می‌کنند، شیائومی هر ۱۶ پیکسل و سامسونگ هر ۴ پیکسل را به یک پیکسل تبدیل می‌کند. به این ترتیب کنترل نویز در نور مناسب در هر دو گوشی بسیار خوب است و جزئیات هم به خوبی حفظ می‌شود. جزئیات بخش‌های تیره و روشن البته در گلکسی A55 کمی بهتر حفظ شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دامنه دینامیکی و کنتراست

همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، دوربین گلکسی A55 می‌تواند دامنه دینامیکی وسیع‌تری را ثبت کند. در نتیجه جزئیات نقاط تیره (مثل سایه‌ها) و روشن بهتر حفظ می‌شود. شیائومی اما تصمیم گرفته تا تصاویر دوربین میان‌رده خود را با کنتراست بیشتری ثبت کند. به این ترتیب سایه‌ها تیره‌تر و نقاط روشن، روشن‌تر هستند. این رویکرد ممکن است تصاویر دراماتیک‌تری ثبت کند اما ما رویکرد سامسونگ را بیشتر می‌پسندیم. اضافه کردن کنتراست و تیره کردن سایه‌ها با ویرایش نرم‌افزاری، بسیار ساده‌تر از بیرون کشیدن جزئیات از درون سایه‌ها یا روشنایی‌های تصویری است که overexpose یا underexpose شده است.

رنگ‌ها

در بخش رنگ و در نور مناسب، تفاوت بزرگی بین تصاویر گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو وجود ندارد. اگر به تصاویر دقت کنید عکس‌های شیائومی کمی رنگ‌ها را اشباع‌تر نمایش داده و گلکسی A55 رنگ‌های نسبتاً واقعی‌تری ثبت می‌کند. در نور کم اما این اختلاف بیشتر بوده و تصاویر گلکسی A55 بیشتر به گرمی و ردمی بیشتر به سردی متمایل هستند.

زوم

همان‌طور که انتظار داشتیم، وضوح بالاتر سنسور ردمی نوت 13 پرو اولین برتری دوربین این گوشی را در بخش زوم رقم می‌زند. با این‌که هر دو گوشی به لطف سنسور بزرگ، در زوم هیبریدی عملکرد خوبی دارند، عملکرد شیائومی کمی بهتر است. به این ترتیب اگر اهل زوم کردن روی سوژه‌های دور هستید، ردمی نوت 13 پرو می‌تواند با رزولوشن بیشتر سنسورش، جزئیات بیشتری را ثبت کند. در زوم 2X اما اختلاف چندان واضحی وجود ندارد.

ماکرو

در بخش دوربین ماکرو هم سنسور بزرگ‌تر ۵ مگاپیکسلی گلکسی A55 قادر به ثبت جزئیات بسیار بیشتر نسبت به ردمی نوت 13 پرو است. علاوه بر این رنگ‌ها هم در تصاویر ماکرو ردمی، به دور از واقعیت و مرده به نظر می‌رسند.

مقایسه دوربین ماکرو گلکسی A55 با شیائومی ردمی نوت 13 پرو

تصاویر سلفی

در نور مناسب تصاویر سلفی هر دو گوشی هم از نظر جزئیات هم رنگ‌ها و هم دامنه دینامیکی بسیار خوب است. با این‌حال گلکسی A55 کمی رنگ‌ها را گرم‌تر و ردمی کمی سردتر ثبت می‌کنند. جزئیات تصاویر گلکسی هم به نظر کمی بهتر است.

در نور کم اختلاف وایت بالانس تشدید می‌شود و شیائومی تصاویر را سردتر و گلکسی گرم‌تر ثبت می‌کنند. در هر دو گوشی پیشنهاد می‌کنیم از حالت شب برای ثبت تصاویر با جزئیات بیشتر استفاده کنید.

تصاویر پرتره

اگر اهل عکاسی پرتره هستید، باز هم به شما گلکسی A55 را پیشنهاد می‌کنیم. در جداسازی سوژه از پس‌زمینه هر دو گوشی عملکرد خوبی دارند اما تفاوت اصلی در دامنه دینامیکی است. تصاویر پرتره ردمی نوت 13 پرو، جزئیات چندانی را در بخش‌های روشن تصویر حفظ نمی‌کنند. همچنین در اغلب موارد، رنگ پوست افراد در تصاویر گلکسی به واقعیت نزدیک‌تر است.

در پرتره‌های سلفی، عملکرد سامسونگ برای جداسازی سوژه از پس‌زمینه کمی بهتر بوده و دامنه دینامیکی و جزئیات هم بهتر است. با این‌حال از نظر رنگ‌ها،

این‌بار باید بین رنگ‌های گرم‌تر ردمی یا سردتر گلکسی یکی را انتخاب کنید.

عملکرد عکاسی در نور کم

با این‌که انتظار داشتیم سنسور بزرگ‌تر عملکرد بهتری داشته باشد، تصاویر ثبت شده در نور کم گلکسی A55 جزئیات بهتری نسبت به شیائومی دارند. اگر روی تصاویر زوم کنید متوجه خواهید شد در جزئیات ریز، گلکسی عملکرد بهتری دارد. این موضوع می‌تواند به دلیل الگوریتم پردازش بهتر سامسونگ باشد.

گاهی اوقات در جزئیات ریز مثل برگ درختان، عوارض استفاده بیش از حد از sharpening در تصاویر شیائومی مشخص است. به این ترتیب با این‌که در برخی تصاویر در نگاه اول عملکرد ردمی بهتر به نظر می‌رسد، با زوم کردن می‌توان متوجه خطاهای پردازشی دوربین شد.

اگر نگاهی به تصاویر دوربین فوق عریض در نور کم بیندازید، اختلاف فاحشی را متوجه خواهید شد. به نظر می‌رسد سنسور کوچک ردمی نوت 13 پرو با وضوح نه‌چندان بالا، قادر به جذب نور کافی و ثبت جزئیات مناسب نیست. به این ترتیب اصلاً توصیه نمی‌کنیم که در نور کم، از دوربین اولتراواید ردمی استفاده کنید؛ حتی با حالت شب.


مقایسه فیلم‌برداری دوربین گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو

این روزها که تولید محتوای ویدئویی به یکی از کاربری‌های اصلی دوربین گوشی‌ها تبدیل شده، آیا با یک میان‌رده می‌توان انتظار عملکرد خوبی داشت؟ بزرگترین تفاوت گلکسی A55 و ردمی نوت 13 پرو در بخش فیلم‌برداری، رزولوشن تصویر است. گوشی سامسونگ می‌تواند با هر سه دوربین اصلی، فوق عریض و سلفی، ویدئوهای 4K ضبط کند که دست شما را در تدوین ویدئو بازتر می‌گذارد. ردمی نوت 13 پرو اما تنها با دوربین اصلی خود می‌تواند فیلم‌برداری 4K داشته باشد و وضوح فیلم‌برداری دوربین‌های دیگر به 1080p محدود شده است.

ما برای تست فیلمبرداری دوربین این دو گوشی، صحنه چالش‌برانگیزی را انتخاب کردیم که نور از جلو و بالا تابیده و عارضه lens flare را ایجاد می‌کند. همان‌طور که می‌بینید ویدئوی ردمی از این عارضه بیشتر رنج می‌برد و پردازش ویدئو سامسونگ توانسته آن را کمی کاهش دهد.

فیلم‌برداری دوربین گلکسی A55

فیلم‌برداری دوربین ردمی نوت 13 پرو

از نظر لرزش‌گیری هر دو گوشی عملکرد قابل قبولی دارند اما عارضه wobbling یا ژله‌ای شدن تصویر در تکان‌های شدید در دوربین ردمی بیشتر رخ می‌دهد.

از نظر جزئیات هم گلکسی A55 دست بالاتر را دارد و اگر به دیوارها دقت کنید، می‌توانید جزئیات بیشتری از آن‌ها را در ویدئو دوربین گوشی سامسونگ ببینید.

فیلم‌برداری سلفی

در بخش دوربین سلفی طبق انتظار گلکسی A55 به لطف وضوح 4K قادر به ضبط جزئیات بیشتری است. اما برتری سامسونگ به همین مورد ختم نمی‌شود. ویدئوهای سلفی گلکسی از نظر رنگ به واقعیت نزدیک‌تر هستند و پوست چهره را دقیق‌تر ثبت می‌کنند. علاوه بر این عملکرد لرزش‌گیری گلکسی هم بسیار بهتر از رقیب چینی آن است و ظاهراً شیائومی هنوز در بخش ویدئو سلفی، فاصله زیادی با رقبا دارد.

فیلم‌برداری دوربین سلفی گلکسی A55

فیلم‌برداری دوربین سلفی ردمی نوت 13 پرو

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

مقایسه دوربین گلکسی A55 با ردمی نوت 13 پرو 5G‌ شیائومی

در مجموع هر دو گوشی از بهترین میان‌رده‌های بازار از نظر دوربین در محدوده قیمتی خود هستند. اما اگر قصد انتخاب بین این دو را دارید و دوربین اولویت شماست، گلکسی A55 انتخاب کامل‌تری خواهد بود. دوربین این گوشی دامنه دینامیکی وسیع‌تری داشته و دوربین فوق عریض آن هم یک سروگردن از رقیبش بهتر عمل می‌کند. در بخش فیلم‌برداری هم گلکسی A55 هم از نظر لرزش‌گیری و هم وضوح انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

تنها بخشی که دوربین ردمی نوت 13 پرو عملکرد بهتری دارد، زوم در تصاویر است که به لطف سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی آیزوسل سامسونگ حاصل می‌شود. اما در مجموع می‌توان گفت میان‌رده سامسونگ پکیج کامل‌تری را در بخش دوربین ارائه می‌کند.

source

توسط wikiche.com