17 تیر 1403 ساعت 14:31

مرورگر مایکروسافت اج – Microsoft Edge به کمک برخی قابلیت های منحصربفرد خود قادر است حتی از گوگل کروم نیز گزینه‌ای بهتری برای برخی از شما باشد. در ادامه با این قابلیت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

گوگل کروم با در اختیار داشتن حدود 63 درصد از سهم بازار مرورگرهای اینترنت فرمانروی بلامنازع این اقلیم به شمار رفته و هر روز نیز به تعداد کاربرانش اضافه می‌کند. البته مرورگرهای جایگزین گوگل کروم نیز در سال‌های اخیر توانسته‌اند با ارائه قابلیت‌های متعدد در کنار سرعت و امنیت بالا پیشرفت‌های فراوانی داشته باشند. با این حال Google Chrome همواره یک قدم جلوتر از رقبا بوده و توانسته روز به روز به موفقیت و مقبولیت خود نزد کاربران اضافه کند. یکی از رقبای مهم مرورگر گوگل کروم، مایکروسافت اج است که قابلیت ها و توانمندی‌های منحصربفردی داشته و علیرغم آن که بسیاری افراد از آن متنفرند، در برخی موارد حتی مجهزتر از مرورگر پرادعای گوگل ظاهر شده است.

5 قابلیت جذاب مایکروسافت اج که کاربران گوگل کروم حسرتشان را می‌خورند

بر خلاف اینترنت اکسپلورر، مرورگر نگون‌بخت قبلی ردموندی‌ها، مایکروسافت اج بر پایه موتور کرومیوم طراحی شده و در هسته عملکردی شباهت‌های بسیاری به گوگل کروم دارد. از سوی دیگر برخی قابلیت‌های منحصربفرد این مرورگر مانند مد اختصاصی گیمینگ یا دستیار هوشمند قادرند عملکردی فراتر از انتظار برای آن به ارمغان بیاورند؛ عملکردی که شاید کاربران مرورگر گوگل کروم نیز حسرتش را بخورند.

در ادامه به معرفی پنج مورد از جذاب‌ترین قابلیت‌های Microsoft Edge می‌پردازیم که مرورگر Google Chrome در حال حاضر قادر به ارائه‌شان نیست.

تماشای ویدیوها در حالت تصویر در تصویر

حتما تا کنون در سایت‌هایی مانند یوتیوب با حال نمایش تصویر در تصویر ویدیوها برخورد کرده‌اید. این قابلیت که در سیستم‌های اندروید و iOS به‌صورت پایه‌ای حضور دارد، امکان مالتی تسکینگ و انجام سایر فعالیت‌ها حین تماشای ویدیوها را فراهم می‌کند. قابلیت تصویر در تصویر همچنین کاربری گسترده‌ای در پلتفرم‌های ویدیوکنفرانس و تماس تصویری مانند اسکایپ، زوم یا مایکروسافت تیمز دارد.

نمایش ویدیو تصویر در تصویر

بر خلاف گوگل کروم که قابلیت تماشای ویدیوها در حالت تصویر در تصویر را از طریق یک افزونه در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، مایکروسافت اج به‌طور پیش‌فرض از این قابلیت پشتیبانی کرده و آن را برای محدوده گسترده‌ای از پلتفرم‌ها ارائه می‌کند.

مرورگر Edge همچنین برای ارتقای کیفیت ویدیوهای تصویر در تصویر نیز از یک سیستم بهینه‌سازی کیفیت ویدیوها بهره برده و با بهره‌گیری از هوش مصنوعی ( در دستگاه‌های سازگار) کیفیت ویدیوها را نیز ارتقا می‌دهد.

مدیریت بهتر تب‌ها

باز کردن تعداد زیادی از تب‌ها و شلوغ شدن فضای کاری یکی از بزرگترین نارضایتی‌ها کاربران تمامی مرورگرها از جمله گوگل کروم است. دلیل این ایراد بیش از همه به چینش عمودی تب‌ها مربوط است. راهکار مایکروسافت برای برطرف کردن این ایراد استفاده از چینش عمودی برای تب‌ها بوده که هم بررسی آن‌ها را سریع‌تر کرده و هم طبقه‌بندی آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

قابلیت مایکروسافت اج گوگل کروم

اگر حس می‌کنید این چینش عمودی فضای زیادی اشغال می‌کند می‌توانید با فعال کردن قابلیت مخفی کردن خودکار، تنها در صورت قرار دادن کرسر ماوس روی آن‌ها، تب‌ها را مشاهده کنید. همچنین امکان فعال‌سازی قابلیت نمایش ویدیوهای تصویر در تصویر در کنار غیرفعال‌سازی موقت تب‌ها برای مدیریت بهتر منابع نیز از دیگر ویژگی‌های جذابی هستند که مایکروسافت در این سیستم چینش تب‌ها تعبیه کرده است.

کاربری فوق‌العاده از طریق نوار ابزاری کناری

نوار کناری گوگل کروم آیتم‌هایی مثل لیست مطالعه، بوکمارک‌ها یا حتی تاریخچه گشت و گذار یا جستجو از طریق گوگل لنز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با این وجود قابلیت هایی که سایدبار مایکروسافت اج ارائه می‌کند هرگز در گوگل کروم قابل مشاهده نیستند.

سایدبار Microsoft Edge

به کمک سایدبار Microsoft Edge می‌توانید به برخی میانبرهای کاربری مرورگر دسترسی داشته باشید، به‌طور مجزا به جستجو در اینترنت بپردازید، سرعت اینترنت را تست کنید، به ماشین حساب دسترسی داشته باشید یا حتی واحدهای فیزیکی را به یکدیگر تبدیل کنید. این تب همچنین امکان ترجمه آنی متون را در اختیارتان قرار داده و بازی‌های آرکید کلاسیکی مثل Cut the Rope را نیز اجرا می‌کند. علاوه بر این، تب اختصاصی مایکروسافت 365 در این سایدبار نیز به‌راحتی امکان دسترسی به اسناد اخیر ورد، اکسل یا پاورپوینت را برایتان فراهم خواهد کرد.

در این بین اما یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های سایدبار مایکروسافت اج، بخش Drop است که می‌توانید از طریق آن فایل‌های خود را به‌سادگی با سایرین به اشتراک بگذارید. مایکروسافت همچنین امکان افزودن  برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید به این سایدبار را نیز در اختیار کاربران قرار داده تا جایی برای گله و شکایت از این ویژگی فوق‌العاده باقی نماند.

در گجت نیوز بخوانید: چگونه نوار کناری مرورگر مایکروسافت اج را غیرفعال کنیم؟

مایکروسافت کوپایلوت

مایکروسافت را باید یکی از طلایه‌داران گرایش در هوش مصنوعی در سال‌های اخیر دانست. بنابراین طبیعی است که مایکروسافت اج نیز قادر به استفاده گسترده از توانمندی‌های AI باشد.

قابلیت مایکروسافت اج گوگل کروم

کوپایلوت در مایکروسافت اج از طریق کلید آبی رنگ بالای صفحه نمایش قابل دسترسی است. این دستیار هوش مصنوعی قادر است از طریق دیتابیس گسترده خود به تمام سوالات شما پاسخ دهد، تصاویر مد نظرتان را تولید کند یا حتی متون آپلود شده‌تان را خلاصه نماید. کوپایلوت در مایکروسافت اج همچنین امکان تنظیم لحن متون تولید شده یا تنظیم تم تصاویر ساخته‌شده را نیز داشته و می‌تواند از طریق افزونه‌های مختلف به‌طور چشمگیری تقویت شود.

گوگل نیز البته در نسخه‌های اخیر گوگل کروم در برخی مناطق دنیا قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را به‌صورت آزمایشی به کاربرانش ارائه داده. با این وجود مایکروسافت اج در این مسیر چندین قدم جلوتر از مرورگر گوگل قرار دارد. در صورتی که با اپلیکیشن Copilot روی اندروید یا iOS کار کرده باشید حتما متوجه کاربری‌های گسترده هوش مصنوعی مایکروسافت شده‌اید.

قابلیت‌های اختصاصی گیمینگ

علیرغم آن‌که Opera GX مرورگر اصلی انتخابی گیمرهاست، اما از میان مرورگرهای پراستفاده در دنیا هیچ‌یک قادر به رقابت با مایکروسافت اج نیست.

مد گیمینگ Microsoft Edge

این مرورگر با استفاده از قابلیت Startup Boost امکان اجرای چندین بازی در پس‌زمینه را فراهم کرده و برای ارتقای عملکرد هریک از بازی‌ها، تب‌ها را به‌طور موقتی غیرفعال می‌کند تا منابع دستگاه برای اجرای بازی‌های سنگین‌تر خالی شوند. این مرورگر همچنین به محض تشخیص این که یک بازی در پس‌زمینه اجرا شده، مد مصرف بهینه مرورگر را برای سایر تب‌ها فعال می‌کند تا سرعت و عملکرد حین اجرای بازی به حداکثر برسد. علاوه بر این، به محض بستن پنجره بازی، مد مصرف بهینه هم غیرفعال خواهد شد.

مایکروسافت همچنین امکان دسترسی کامل به سرویس ابری Xbox Cloud Gaming را نیز فراهم کرده و با ارائه یک صفحه اختصاصی بازی اخبار و محتوای مرتبط با بازی‌های ویدیویی را به نمایش درمی‌آورد. از طرف دیگر مایکروسافت همچنین با استفاده از توانمندی‌های سخت افزاری و نرم افزاری منحصربفرد خود کیفیت بصری برخی از این عناوین را نیز ارتقا داده و به بهبود تجربه اجرای بازی کمک خواهد کرد.

در گجت نیوز بخوانید: ۶ دلیل برای اینکه همین حالا باید از گوگل کروم به مرورگر مایکروسافت اج مهاجرت کنید به این ۶ دلیل، بهتر است از مایکروسافت اج در ویندوز ۱۱ استفاده کنید گوگل کروم در حال از دست دادن کاربران خود است؛ مهاجرت جمعی به مایکروسافت اج! ۷ دلیل برای اینکه از مرورگر مایکروسافت اج استفاده نکنیم

source

توسط wikiche.com