18 تیر 1403 ساعت 11:47

طراحی سری گوشی های گلکسی زد فولد سامسونگ همواره در حال ارتقا است تا کاربران به نازک‌ترین و سبک‌ترین گوشی تاشو دسترسی داشته باشند. در ادامه با سیر تکامل طراحی سری Galaxy Z Fold آشنا می‌شویم.

گوشی های تاشو همانند اسم خود از قابلیت تاشو بهره می‌برند و به جای بدنه باریک و یکپارچه از یک لولای مرکزی و دو بخش جداگانه ساخته می‌شوند. این لولا باعث باز و بسته کردن آسان گوشی می‌شود و یک نمایشگر واحد و بزرگ را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. سری گوشی های گلکسی زد فولد سامسونگ نخستین بار در سال 2019 روانه بازار شد و اکنون در سری گلکسی زد فولد 5 از طراحی باریک‌تر، محکم‌تر و جمع‌وجور‌تر بهره می‌برند.

نگاهی به سیر تکامل سری گلکسی زد فولد سامسونگ

گلکسی زد فولد

سامسونگ به تدریج در مکانیزم لولای گوشی های تاشوی سری گلکسی زد فولد خود از فناوری اختصاصی و پیشرفته‌ای استفاده کرده و در هر نسل نیز برای آن یک طراحی انقلابی را در نظر گرفته است. ضخامت گوشی های سری Galaxy Z Fold نیز در هر نسل کاهش پیدا می‌کند تا حمل آنها آسان‌تر شود. در این مقاله قصد داریم با سیر تحول طراحی نازک و لولای خاص سری گلکسی زد فولد سامسونگ آشنا شویم که در جدیدترین نسل خود باریک‌تر، محکم‌تر و جمع‌وجوتر از قبل هستند.

سال 2019 : ظهور گلکسی فولد و آغاز عصری جدید

  • ضخامت در حالت بسته: 15.7-17.1 میلی‌متر
  • ضخامت در حالت باز: 6.9-7.6 میلی متر
  • وزن: 276 گرم

نیازهای کاربران همگام با تغییر سبک زندگی آنها نیز متحول می‌شود. در همین راستا سامسونگ برای اینکه به این تغییرات مداوم پاسخ دهد، هر ساله فناوری‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌کند. گلکسی فولد برای نخستین با در سال 2019 توسط سامسونگ معرفی شد که از طراحی پیشگامانه بهره می‌برد. این گوشی نخستین نمونه از تجربه‌ای طبیعی از صفحه نمایش بزرگ در زمان باز شدن و طراحی جمع‌وجور و قابل حمل بودن را در زمان بسته شدن ارائه می‌کرد.

گلکسی زد فولد

این گوشی سامسونگ یک مقوله جدید از عملکرد باز و بسته کردن را در دنیای گوشی های هوشمند به وجود آورد و سامسونگ نیز با فناوری لولای اختصاصی خود توانست یک عملکرد طبیعی و منطقی را در آن ایجاد کند. لولای داخلی علاوه بر اینکه سهولت استفاده را به همراه داشت، باعث محافظت از نمایشگر می‌شد. این گوشی به آسانی همانند یک کتاب باز می‌شود و در حالت بسته نیز طراحی باریک و جمع‌وجوری دارد. ابعاد کوچک و قابل حمل آن نیز باعث شد تا به یک گزینه محبوب در نزد کاربران تبدیل شود. سامسونگ برای سری گلکسی فولد در سال 2019 با حداکثر ضخامت تنها 17.1 میلی‌متر در حال بسته توانست عصر جدیدی از گوشی های هوشمند تاشو را به وجود آورد.

سال 2020 : گلکسی فولد 2 با فناوری لولای مخفی

  • ضخامت در حالت بسته: 13.8-16.8 میلی‌متر
  • ضخامت در حالت باز: 6.0-6.9 میلی متر
  • وزن: 282 گرم

سامسونگ جانشین گلکسی فولد را در سال 2020 روانه بازار کرد. گلکسی زد فولد 2 از طراحی کاملا جدید، پیشرفته و ظریفی نسبت به نسل قبل خود بهره می‌برد و توانست سطح گوشی های تاشو را ارتقا دهد. لولای مخفی (Hideaway Hinge) به عنوان ویژگی مهم این سری محسوب می‌شود که به شکل یکپارچه دو بخش بدنه این گوشی را به یکدیگر متصل می‌کرد. لولای مخفی باعث شد تا کاربران بتوانند آن را در زوایای مختفی قرار دهند و به آسانی در حالت Flex یک تصویر سلفی ثبت کنند و به تماس‌های ویدیویی پاسخ دهند.

گلکسی زد فولد

لولای مخفی که بیش از 60 قطعه را شامل می‌شد، باعث واقعی شدن مکانزیم نوآورانه CAM دوگانه شد. بخش CAM شامل دو بخش با لبه‌های برجسته است که باعث کمک به صاف ماندن سطح گوشی در زمان باز و بسته و شدن و فعال شدن حالت Flex می‌شد. طراحان با اضافه کردن تعداد ساختارهای CAM و فنرها توانستند امکان باز کردن گوشی در زوایای مختلف را فراهم سازند. لولای مخفی باعث شد تا سامسونگ بتواند گلکسی زد فولد 2 را باریک‌تر از قبل و با ضخامت حداکثر 16.8 میلی‌متر در حالت تا شده طراحی کند.

با توجه به اینکه در زمان باز و بسته شدن گوشی، لولای دستگاه همواره تا می‌شد، میان جلوی دستگاه و محفظه لولا یک شکاف شکل می‌گرفت. سامسونگ برای اینکه این شکاف را به حداقل برساند، بخشی را توسعه داد که بدون اضافه کردن حجم توانست ماندگاری طولانی و انعطاف‌پذیری بیشتر را به همراه داشته باشد. سامسونگ در توسعه این بخش از برس جاروبرقی الهام گرفت و با استفاده از الیاف نوری با برش دقیق به نام سیستم پاکسازی (Sweeper) توانست از ورود گرد و غبار و ذرات خارجی به این شکاف جلوگیری کرده و باعث حفظ نمایشگر گوشی شود. همچنین این طراحی موجب روان‌تر شدن کار با گلکسی زد فولد 2 شد.

سال 2021 : گلکسی زد فولد 3 و مقاومت در برابر آب

  • ضخامت در حالت بسته: 14.4-16.0 میلی‌متر
  • ضخامت در حالت باز: 6.4 میلی‌متر
  • وزن: 271 گرم

گوشی های هوشمند امروزی به قابلیت مقاومت در برابر نفوذ آب نیاز دارند و این موضوع برای گوشی های تاشو دارای لولای متصل‌کننده صفحه نمایش که همواره در حال باز و بسته شدند هستند، بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا سامسونگ گلکسی زد فولد 3 را به عنوان اولین گوشی تاشو مقاوم در برابر آب به بازار عرضه کرد. سامسونگ این فناوری را در دو بخش لولای گوشی و بخش بیرونی صفحه نمایش در نظر گرفت. بخش خارجی صفحه نمایش نیز به یک نوار لاستیکی مجهز شد که مانع ورود گرد و غبار و مایعات می‌شود. سامسونگ که در ساخت بخش‌های فلزی لولا از مواد مقاوم در برابر ضربه و آسیب استفاده کرده بود، سطح آن را با یک روان‌کننده با ماندگاری طولانی پوشانده است.

گلکسی زد فولد

سامسونگ محل اتصال لولای صفحه اصلی را به وسیله یک ماده سیلیکونی ویژه پوشانده تا مانع ورود آب به آن شود. همچنین سامسونگ از کابل‌های بر مدار چاپی انعطاف‌پذیر استفاده کرده تا از قطعات حساس و حیاتی دستگاه محافظت کند. در گلکسی زد فولد 3 از آلومینیوم Armor به عنوان یک ماده مقاوم در برابر ضربات خارجی و خط و خش استفاده شده که باعث سبک‌تر و نازک‌تر شدن بدنه شده است. آلومینیوم Armor روی دو لبه بیرونی و محفظه اطراف لولا قرار دارد. سامسونگ قطعات مختلفی را در داخل لولای Hideaway این گوشی قرار داده تا حالت Flex فعال شود و فرایند باز و بسته کردن نیز روان‌تر شود. سامسونگ برای پشتیبانی از این عملکردها نیز محفظه لولا را از مواد مقاوم ساخته است.

سامسونگ در این دستگاه سیستم پاکسازی (Sweeper) که در شکاف لولا و بدنه دستگاه قرار گرفته بود را نیز توسعه داده است. همچنین طراحان عناصر بیرونی این سیستم را نیز برای باریک‌تر و نازک‌تر شدن دستگاه اصلاح کردند. در نتیجه سامسونگ توانست حداکثر ضخامت گوشی گلکسی زد فولد 3 را به 16.0 میلی‌متر در حالت تا شده برساند.

سال 2022 : گلکسی Z Fold 4 با لولای سبک‌تر و باریک‌تر

  • ضخامت در حالت بسته: 14.2-15.8 میلی‌متر
  • ضخامت در حالت باز: 6.3 میلی‌متر
  • وزن: 263 گرم

سامسونگ گلکسی زد فولد 4 را در سال 2022 با کاهش چشمگیر در وزن و ضخامت روانه بازار کرد. در واقع وزن این دستگاه نسبت به گلکسی زد فولد 2 حدود 20 گرم کاهش پیدا کرد و طراحان توانستند به حداکثر ضخامت 15.8 میلی‌متر در حالت بسته برسند که آن را به باریک‌ترین دستگاه در آن سال تبدیل کرد.

Galaxy Z Fold

از سایر ویژگی‌های گلکسی زد فولد 4 می‌توان به کاهش 21 درصدی وزن آن نسبت به مدل قبلی، لولای جدید و پهن‌تر و همچنین کاهش طول صفحه‌نمایش کاور اشاره کرد. مدل قبلی این سری برای تا شدن و باز شدن نرم و یکنواخت به چرخ دنده‌های به هم پیوسته مجهز شده بود، اما حرکت لولا در سری گلکسی زد فولد 4 از چرخشی به خطی تغییر پیدا کرد. به دلیل چنین تغییری، وزن، ضخامت و تعداد قطعات دستگاه به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرد که نتیجه آن آسان‌تر شدن روند تولید و افزایش انعطاف‌پذیری دستگاه بود. با وجود باریک شدن لولا، اما داوم و مقاومت آن کماکان در همان سطح قرار داشت.

سال 2023 : گلکسی Z Fold 5 با لولای منعطف

  • ضخامت در حالت بسته: 13.4 میلی‌متر
  • ضخامت در حالت باز: 6.1 میلی‌متر
  • وزن: 253 گرم

گلکسی زد فولد 5 در سال 2023 به عنوان نسل جدید گوشی های هوشمند تاشو روانه بازار شد. سامسونگ به جای لولای سنتی Hideaway از لولای منعطف (Flex Hinge) در این دستگاه استفاده کرد تا سطح گوشی های تاشو را ارتقا دهد. لولای منعطف گلکسی زد فولد 5 با انعطاف‌پذیری ارتقا پیدا کرده و به همراه ویژگی‌های جدید اکنون می‌تواند با استفاده از چهار محور محرک و ساختار ریلی دوگانه روان‌تر از قبل باز و بسته شود و تجربه کاربری بهتری را نسبت به قبل ارائه دهد.

Galaxy Z Fold

سامسونگ با مکانیزم تاشوی جدید توانست گلکسی زد فولد 5 را به سبک‌ترین و نازک ترین دستگاه این سری از گوشی های تاشوی خود تبدیل کند. در واقع طراحان توانستند حداکثر ضخامت گلکسی زد فولد 5 را در حال تا شده به 13.4 برسانند که نسبت به مدل قبلی خود حدود 2 میلی‌متر کاهش پیدا کرده است. وزن این گوشی تاشو نیز به 253 گرم رسیده که از کاهش 10 گرمی نسبت به مدل قبلی حکایت دارد. این تغییرات باعث شده تا این گوشی در زمان تا شو یک دستگاه بسیار سبک و قابل حمل باشد.

Galaxy Z Fold

سری گلکسی زد فولد سامسونگ هر ساله ارتقا پیدا می‌کند و این شرکت تمام جزئیات آن از مکانسیم‌های داخلی تا طراحی بیرونی را مورد بازنگری قرار می‌دهد. سامسونگ با بازنگری دائمی لولاها و ضخامت دستگاه که به عنوان دو ویژگی اصلی دستگاه‌های تاشو محسوب می‌شوند، توانسته کاربرد این سری از گوشی های تاشو را به میزان چشمگیری افزایش دهد. توسعه گوشی های تاشو همواره ادامه خواهد داشت تا سامسونگ بتواند زندگی کاربران بیشتری را راحت‌تر کند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

source

توسط wikiche.com