گزارش سالانه عملکرد گروه اسنپ برای پنجمین سال منتشر شد. گروه اسنپ در این سال‌ها گزارش جامعی از عملکرد خود در بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف خود را منتشر کرده است. در گزارش سالانه 1402 اسنپ که امروز منتشر شد نیز همانند هر سال، اطلاعات مهمی برای اکوسیستم استارتاپی ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها را در این مقاله بررسی و مرور خواهیم کرد.

بنیان‌گذاران گروه اسنپ در مطلع این گزارش ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌های بی‌دریغ 7526 نفر از همکاران خود در کنار میلیون‌ها راننده، فروشنده، رستوران‌دار و صاحبان کسب و کارها، مهم‌ترین مسئولیت خود را «حفظ انگیزه و امید» در کسانی که با آن‌ها هم‌مسیر شده‌اند دانسته‌اند. این گزارش با بخش مسئولیت احتماعی و نگاه این کسب و کار به لزوم مشارکت در توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی کشور آغاز می‌شود. اسنپ در سال 1402 در مجموع بیش از 143 میلیارد تومان به مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است. رقمی که بین سه زیرمجموعه «معافیت‌ها و تخفیف‌ها»، «نیکوکاری» و «دسترسی پذیری» تفکیک می‌شود.

در گزارش سالانه اسنپ تصریح شده که ارزش معافیت از کمیسیون رانندگان در سال 1402 با رشد چشم‌گیری از 62 میلیارد تومان در سال قبلش، به 115 میلیارد تومان رسیده است. اسنپ این معافیت را برای کاربران راننده دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران و خانواده‌ی شهدا در نظر می‌گیرد. همچنین اسنپ گزارش داده که در سال 1402 بیش از 426 میلیارد تومان به کاربران مسافر خود تخفیف داده است. این رقم نیز با رشد بیش از 40 درصدی نسبت به سال 1401 افزایش داشته است. اسنپ همچنین در سال گذشته در راستای تحقق اهداف مسئولیت اجتماعی خود، دسترسی‌پذیری اپ کاربران مسافر را با «امکان تعیین نوع معلولیت»، «غیرفعال شدن تماس تلفنی برای کاربران نشنوا و کم‌شنوا» و «اتصال به برنامه‌های صفحه‌خوان برای مسافران کم‌بینا و نابینا» ارتقا داده است.

تلاش اسنپ برای افزایش امنیت

پس از هک شدن اسنپ‌فود در زمستان 1402 این شرکت با هکرها مذاکره کرد و جلوی انتظار اطلاعات کاربران خود را گرفت. این شرکت اما به همین اقدام بسنده نکرده و برای ارتقای امنیت سایبری و حافظت از اطلاعات کاربران خود تمهیداتی را اجرا کرد. به گفته‌ی گروه اسنپ در این گزارش «این مسیر تنها با پذیرش و درک عمیق از روش‌های حمله، آگاهی‌رسانی و آموزش کارکنان، به‌روزرسانی سیستم‌ها و نرم‌افزارها، استفاده از تکنولوژی‌های روز و تشکیل تیم‌های متخصص امنیت سایبری طی می‌شود.» در همین راستا اسنپ اقداماتی از جمله «رمزنگاری در سطح برنامه» و «رمزنگاری در سطح پایگاه داده» را برای حفظ حریم خصوصی کاربران خود انجام داده است.

اسنپ همچنین چارچوبی به نام «رادار» را برای ارتقا و حفظ امنیت نرم‌افزار خود پیاده‌سازی کرده است. «رادار به تیم امنیت سایبری این امکان را می‌دهد که تست‌های امنیتی را را با استفاده از مجموعه‌ای از ابزارها ادغام کند.» رادار اسنپ در زمان انتشار این گزارش 151 محصول و 36 گروه را پوشش می‌دهد. این شرکت همچنی در راستای حفظ امنیت داده‌های خود، در کنار تیم امنیت سایبری داخلی، برنامه‌ی «باگ بانتی» را نیز به قوت قبل ادامه می‌دهد. مسابقه‌ی «فتح پرچم» دیگر راهکار اسنپ برای شناسایی حفره‌های امنیتی بوده که اولین دوره آن در اسفند 1402 برگزار شد. 680 نفر در قالب 400 تیم در این دوره رقابت کردند. مجموع جوایز اختصاص یافته به این دوره مسابقه 200 میلیون تومان اعلام شده است.

رشد درصد همکاران زن اسنپ در سال 1402

بخش دیگری از این گزارش به منابع انسانی اسنپ اختصاص دارد. در سال 1402 نسبت به سال قبلش 767 نفر به جمع اسنپی‌ها اضافه شده‌اند. این رشد 11 درصدی معنادار بیشتر به نفع همکاران زن بوده است. به طوری که طبق این گزارش درصد همکاران زن فعال در گروه اسنپ از 41.62 درصد در سال 1401 به 47.3 درصد در سال 1402 رسیده است. در حالی که در سال 1401 درصد همکاران مرد گروه اسنپ 58.38 درصد بوده و در سال 1402 علی‌رغم رشد کلی، به 52.7 درصد رسیده است. اسنپ همچنین اعلام کرده که در حال حاضر میانگین سنی همکاران این گروه 30 سال است. 2381 نفر از کارکنان گروه اسنپ نیز در گروه سنی موسوم به نسل z (زد) جای می‌گیرند.

اسنپ همچنین اعلام کرده که در سال 1402 بیش از 140 نفر از کارمندانش به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. آماری که با مشاهدات همه‌ی ما از مهاجرت نیروهای متخصص در سال‌های اخیر همخوانی دارد. جای تاسف است که روند مهاجرت نیروهای متخصص با فرصت‌های شغلی خوب نیز همچنان رو به افزایش است. اسنپ در بخش‌های دیگر گزارش خود تعداد همکاران مهاجرت کرده از بخش‌ها و زیرمجموعه‌های مختلف خود را نیز به تفکیک اعلام کرده است. بیشترین تعداد همکاران مهاجرت کرده مربوط به گروه اسنپ خودرو با 74 نفر است. در همین بخش 56 نفر از مدیران و سرپرستان را زنان تشکیل می‌دهند. البته بیشترین مدیران و سرپرستان زن در گروه اسنپ‌فود فعالیت می‌کنند که تعداد آن‌ها 91 نفر اعلام شده است.

افزایش کل کاربران اسنپ و رسیدن به رکورد 72 میلیون کاربر

اسنپ گزارش می‌دهد که کل کاربران سوپراپلیکیشن در سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است. این یعنی تعداد کل کاربران اضافه شده به سوپراپلیکیشن اسنپ در سال 1402 قریب به 10 میلیون نفر بوده است. تعداد کل کاربران اسنپ در این گزارش 72 میلیون و 364 هزار و 343 نفر اعلام شده است. همچنان محبوب‌ترین سرویس اسنپ درخواست خودرو (تاکسی اینترنتی) است. بعد از آن، سرویس «اسنپ‌فود» (غذا) قرار گرفته است. در رتبه‌ی سوم «سوپرمارکت» اسنپ نشسته که بیش از 185 میلیون بازدید در سال 1402 داشته است. اما نکته حائز اهمیت رشد قابل توجه کاربران و بازدید «سرویس اعتباری» اسنپ در سال گذشته است. سرویس اعتباری اسنپ (قسطی) در سال گذشته با رشدی 796 درصدی مواجه بوده که باعث شده از سرویسی قدیمی‌تر یعنی «اسنپ‌باکس» هم پیشی بگیرد.

اسنپ در سال 1402 سرویس جدید «پرو» را راه‌اندازی و اجرا کرد که در چند شهر ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، کرج، شیراز و… فعال است. در این سرویس «به ازای پرداخت مبلغ اشتراک اسنپ‌پرو، مزایای ویژه و تخفیف اسنپ، به مدت 1 ماه، به طور خودکار فعال می‌شود.» اسنپ اما آمار دقیقی از میزان مشترکین این سرویس و روند رشد و توسعه‌ی آن منتشر نکرده است. در گزارش سالانه اسنپ درباره سرویس پرو، خاطرنشان شده که «توسعه‌ی این سرویس از جمله برنامه‌های آتی اسنپ خواهد بود.»

در این گزارش که می‌توانید فایل کامل آن را از اینجا دریافت کنید، دیگر بخش‌ها و زیرمجموعه‌های گروه اسنپ نیز به طور کامل بررسی شده و آمار هر یک به تفکیک اعلام شده است. دیگر نکات مهم این گزارش را در مطالب دیگر در فارنت بازگو خواهیم کرد.

source

توسط wikiche.com