این روزها تاثیر نورپردازی اصولی و زیبا بر جذب مشتری به فروشگاه و فضای تجاری بر هیچ‌کس پوشیده نیست. نورپردازی تجاری مناسب در شوروم، فروشگاه، نمایشگاه و گالری، از نظر علمی تاثیر بسزایی بر جذب مخاطب و افزایش تعامل او با نمایندگان فروش دارد، بنابراین با کم اهمیت انگاشتن روشنایی تجاری، یک فرصت عالی برای جذب مشتری را از دست خواهید داد. در این مقاله به نکاتی اشاره کرده‌ایم که با رعایت آن‌ها می‌توانید بهترین نورپردازی فروشگاهی را داشته‌باشید.

نورپردازی تجاری شامل چه قسمت‌هایی می‌شود؟

نورپردازی تجاری به صورت کلی شامل نورپردازی ورودی، روشنایی پارکینگ، روشنایی راه پله، راهرو و سالن‌های عبور و مرور، نورپردازی سالن و فضای اصلی فروشگاه و نورپردازی کانتر فروش می‌شود. در هریک از این قسمت‌ها سطح تابش نوری خاصی نیاز است که چراغ‌های متنوعی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

به صورت کلی می‌توان گفت نورپردازی تجاری شامل مجموعه‌ای متنوع از انواع چراغ‌های ال ای دی و غیر ال ای دی با پخش نور زیاد برای روشنایی عمومی یا به صورت متمرکز و نقطه‌ای برای روشنایی بخش‌های خاص یا مناطق مهم‌تر می‌شود.

نکته طلایی برای نورپردازی اداری

همه می‌دانیم که اولین وظیفه نور تامین روشنایی به صورتی است که همه بخش‌های مرکز تجاری به درستی دیده شوند اما باید توجه داشته‌باشید که یکدست بودن نور در همه نقاط می‌تواند باعث خسته‌کننده شدن فضای شما و کسل شدن مخاطبان شود. به همین دلیل با ایجاد تنوع در نورپردازی قسمت‌های مختلف و ایجاد نور دکوراتیو و سایه و روشن، می‌توانید هم به فضا عمق بخشیده و هم جلوه بی‌نظیری از دکوراسیون شوروم خود را به نمایش بگذارید.

برای مشاوره نورپردازی تجاری کافی است روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره رایگان نورپردازی فروشگاهی

نورپردازی ویترین فروشگاه

ویترین فروشگاه از جمله نقاطی است که روشنایی زیادی نیاز دارد و باید سطح روشنایی آن بیش از سایر نقاط باشد تا اجناس و محصولات شما به خوبی دیده شده و مخاطبان را از بیرون فروشگاه جذب کند. به صورت کلی، ویترین فروشگاه به روشنایی در حدود 1000 تا 1500 لوکس نیاز دارد. پس اگر نیاز به نورپردازی ویترین دارید، چراغ‌هایی با توان بالاتر مانند چراغ ریلی 60 وات، چراغ توکار گرد 60 وات COB و یا چراغ‌های چندخانه AR111 می‌توانند بهترین گزینه برای روشنایی ویترین شما باشند. استفاده از رنگ‌های گرم‌تر از جمله چراغ آفتابی نیز می‌تواند پویایی و جذابیت ویترین شما را بیشتر کند.

روشنایی و نورپردازی مسیر حرکت مشتریان

از نظر علمی ثابت شده که چشم انسان خطوط را دنبال می‌کند. استفاده از چراغ خطی یکی از هوشمندانه‌ترین انتخاب‌های نورپردازی مسیرهای حرکت است که می‌تواند مشتریان و مراجعان فضای تجاری را در مسیر دلخواه شما به حرکت در بیاورد. ظاهر لاین نوری بسیار مدرن و زیباست و علاوه بر این روشنایی فضا را خوبی تامین می‌کند. اگر از لوور و یا بافل‌ در سقف مجتمع تجاری استفاده نموده‌اید، استفاده از چراغ خطی روکار می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای نورپردازی تجاری شما باشد.

نورپردازی محصولات داخل فروشگاه و شوروم

نورپردازی رگال، قفسه و استند محصولات در فروشگاه و مجتمع تجاری، از مهم‌ترین قسمت‌های نورپردازی تجاری است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی انتخاب یا عدم انتخاب آن محصول داشته‌باشد. یکی از کلیدی‌ترین نکات در خصوص نورپردازی محصولات، رنگ واقعی آن‌ها زیر نور است. قدرت نور چراغ در نمایش رنگ‌های حقیقی را با شاخص نمود رنگ یا CRI اندازه‌گیری می‌کنند. اگر CRI چراغ شما بیشتر از 90 باشد، یعنی واقعی‌ترین و شفاف‌ترین رنگ‌ها را زیر نور چراغ‌های فروشگاه خود خواهید دید اما شاخص نمود رنگ پایین، باعث می‌شود که تفکیک رنگ‌ها به خوبی صورت نگرفته و نور حالت افسرده‌کننده‌ای به فضا بدهد.

برای روشنایی قفسه محصولات و رگال، بهترین کار استفاده از چراغ‌های اسپات و یا بیشتر کردن سطح روشنایی در نقاط قرارگیری محصولات با استفاده از چراغ ریلی، چراغ خطی و انواع چراغ توکار و روکار فروشگاهی است. بنابراین به هیچ عنوان در استفاده از چراغ با پخش نور بالا برای روشنایی قفسه‌های خود خساست نورزید زیرا به محض اجرای یک نورپردازی اصولی متوجه تاثیر آن خواهید شد.

از نورپردازی دکوراتیو غافل نشوید.

همان‌گونه که ذکر شد، نورپردازی دکوراتیو هم در فضای شما عمق ایجاد نموده و هم از خسته‌کننده شدن فضا برای مخاطبان و مراجعان جلوگیری می‌کند. نورپردازی دذکوراتی. شامل استفاده از نور مخفی در زیر پله و کانترها و قرنیز، استفاده از لوستر مدرن در مرکز فروشگاه، نورپردازی آینه، تابلو و فضای سبز و یا استفاده از نورهای دفنی می‌شود. استفاده از چراغ‌های خطی با اشکال نامتعارف و یا  چراغ خطی چند ضلعی آویز دو طرفه، چراغ‌های دکوراتیو ادیسونی و بتنی یا سایر چراغ‌های دکوراتیو، از راه‌های بسیار مدرن و پرطرفدار جهت نورپردازی دکوراتیو است.

منبع:اکووات/ecowat

source

توسط wikiche.com