ساعت 18 امروز اتاقک در دومین بیانیه رسمی خود پس از هک شدن توسط گروه هکری IRLeaks تایید کرد که اطلاعات کاربرانش توسط هکرها استخراج شده است. این سرویس رزرو آنلاین اقامتگاه، در این بیانیه خاطر نشان کرده بود که گروه هکری برای عدم فروش اطلاعات کاربران اتاقک خواستار مذاکره و پرداخت مبلغ شده است.

به‌روزرسانی 22:45: دقایقی قبل IRLeaks در کانال تلگرام خود اعلام کرد که مذاکرات آن‌ها با تیم اتاقک نتیجه‌بخش بوده و «دیتای این مجموعه به هیچ‌کس فروخته نشده و نخواهد شد.» این خبر در حالی اعلام شد که حدودا یک ساعت قبل‌تر، هکرها اعلام کرده بودند که اطلاعات کاربران اتاقک را برای فروش در فروم‌های exploit و onniforums قرار داده‌اند. با این حال اکنون می‌دانیم که مدیران اتاقک تصمیم گرفته‌اند برای حفظ اطلاعات کاربران خود رضایت هکرها را جلب کنند و مانع فروش این اطلاعات شوند. در ساعات یا روزهای آینده اگر اتاقک بیانیه‌ی جدیدی منتشر کند در فارنت اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

خبر قبلی که در ساعت 21:30 امشب 20 تیر در فارنت منتشر شد را در ادامه می‌خوانید:

دقایقی قبل، هکرها در یک پست جدید در کانال تلگرام خود اعلام کردند که اطلاعات کاربران اتاقک را به فروش گذاشته‌اند.

اگرچه هنوز مدیران اتاقک این موضوع را رسما تایید نکرده‌اند، با توجه به پست جدید هکرها به نظر می‌رسد که مذاکرات آن‌ها به نتیجه نرسیده است. در این صورت، این دومین کسب و کار اینترنتی است که پس از هک شدن، برای حفظ اطلاعات کاربران خود تلاش نمی‌کند. پیش از این همین گروه هکری اقدام به استخراج اطلاعات کاربران از سرورهای «تپسی» کرده بود. تپسی نیز در آن زمان به مذاکره و احیانا جلب رضایت هکرها به واسطه پرداخت مبلغ درخواستی تن نداد. اتفاقی که به نظر می‌رسد برای کاربران اتاقک هم تکرار شده است.

اتاقک در بیانیه خود بار دیگر تصریح کرده که «اطلاعات استخراج شده شامل اطلاعات حساب بانکی کاربران از جمله رمز کارت بانکی و سایر اطلاعات مرتبط نیست.»

به علاوه مدعی شده بود:

تیم اتاقک خود را متعهد به تلاش همه‌جانبه برای حفظ اطلاعات کاربران می‌داند و تلاش خود را برای جلوگیری از افشای این اطلاعات، ادامه خواهد داد.

دومین بیانیه اتاقک پس از هک

با این حال و با توجه به پست جدید کانال تلگرامی IRLeaks به نظر این تلاش‌ها کافی نبوده‌اند. از ظهر دیروز که خبر هک شدن اتاقک برای اولین بار رسانه‌ای شد، فعالان رسانه‌ای و دغدغه‌مندان حفظ امنیت داده در کشور نسبت به حساسیت اندک پلتفرم‌های داخلی نسبت به حفظ اطلاعات کاربران ابراز نگرانی کرده‌اند. اتاقک در بیانیه دوم خود باز هم اقدامات شفاف خود در راستای ارتقای امنیت کاربران را شرح نداده است. جا دارد یک بار دیگر به شما توصیه کنیم که اگر در وبسایت و اپلیکیشن اتاقک حساب کاربری دارید، رمز عبور خود را تغییر دهید. حتما از رمزهای عبور تصادفی و پیچیده استفاده کنید و امنیت سایبری خود را جدی‌تر بگیرید.



source

توسط wikiche.com