عیسی زارع پور امروز پس از جلسه هیئت دولت در روزهای پایانی دولت سیزدهم درباره برنامه‌های وزارت‌خانه‌اش توضیحات و آماری ارائه داد. زارع پور اظهار داشت که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی در این مدت افزایش چشم‌گیری داشته است. او همچنین اعلام کرد که اینترنت مصرفی مردم طی سه سال گذشته دو برابر شده است. زارع پور با اشاره به این‌که تنها وقفه‌های ایجاد شده در روند توسعه شبکه فیبر نوری کشور در زمان انتخابات بوده، اعلام کرد اکنون بیش از 8 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد که پیشرفت اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات به زودی در همین دولت به 65 درصد خواهد رسید.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم، در پایان جلسه امروز هیئت دولت آماری از فعالیت‌ها و دست‌آوردهای وزارت‌خانه‌اش از ابتدای دولت تا کنون ارائه داد. او ضمن اشاره به این‌که پیشرفت شبکه ملی اطلاعات باید تا پایان برنامه هفتم توسعه به 100 درصد برسد، گفت در ابتدای دولت پیشرفت این طرح 20 درصد بود. زارع پور اظهار داشت که «در این روزهای پایانی دولت سیزدهم پیشرفت نزدیک 64 درصد است و داریم در  واقع 20 درصد پیشرفت ابتدای دولت را با 64 درصد تحویل می‌دهیم.»

زارع پور همچنین تاکید کرد که «کار با جدیت دنبال می‌شود و در هفته‌های آینده به 65 درصد هم خواهیم رسید.» وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد که دولت چهاردهم نیز طبق همین برنامه پیش برود و طرح شبکه ملی اطلاعات را تکمیل کند.

میزان اینترنت مصرفی مردم دو برابر شده

زارع پور ضمن آن‌که در مورد شبکه ملی اطلاعات گفت در این سه سال «به اندازه یک دهه پیش از آن» پیشرفت کرده، آماری هم از میزان اینترنت مصرفی مردم در این مدت ارائه کرد. وزیر ارتباطات گفت: «مجموع ترافیک داخلی و خارجی در ابتدای دولت 5.5 و گاهی تا 6 ترابیت بر ثانیه هم می‌رسید که الان در مجموع دو برابر شده» و یعنی به 12 ترابیت رسیده است. او همچنین اظهار داشت که در این مدت «ترافیک داخلی 3 تا 4 برابر شده» و «ترافیک بین‌الملل هم تقریبا 50 درصد بیشتر شده است.» عیسی زارع پور آماری هم از تعداد کاربران ثبت شده و «فعال» پیام‌رسان‌های داخلی ارائه داد.

او گفت: «اکنون روزانه مجموعا قریب به 24 میلیون کاربر یکتا از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.» وزیر ارتباطات ادامه داد: «در ماه بیش از 45 میلیون کاربر فعال ماهانه داریم.»

آمار جزئی‌تری که زارع پور ارائه داد درباره پیام‌رسان‌های و اپلیکیشن‌های داخلی به این ترتیب بود:

  • روبیکا: بیش از 22 میلیون نفر کاربر فعال روزانه (43 میلیون کاربر فعال ماهانه)
  • ایتا: 18.5 میلیون نفر کاربر فعال روزانه (30 میلیون و 800 هزار نفر کاربر فعال ماهانه -مربوط به دیروز-)
  • بله: بیش از 5 میلیون نفر کاربر فعال روزانه (بیش از 12 میلیون کاربر فعال ماهانه)
  • سروش پلاس: 5.5 میلیون نفر کاربر فعال روزانه (بیش از 10 میلیون کاربر فعال ماهانه)

طبق اظهارات وزیر ارتباطات که به گفته‌ی خودش «آمار ما هم نیست، آماری است که از داشبوردهای گوگل و جاهای معتبر دیگر به دست آمده» پیام‌رسان‌های داخلی در این مدت رشد چشم‌گیری داشته‌اند.

او درباره پیک ترافیک مصرفی پیام‌رسان‌ها نیز گفت که به شدت افزایش  یافته است. او پیام‌رسان ایتا را مثال زد و گفت پیک ترافیک این پیام‌رسان «از 19 گیگابیت بر ثانیه در ابتدای دولت به حدود 280 گیگابیت بر ثانیه در روز گذشته رسیده است.»

در ابتدای دولت مجموع ترافیک داخلی و خارجی که در روز مصرف می‌شد نزدیک 5.5 تا 6 ترابیت بر ثانیه بود که الان به تقریبا 12 ترابیت بر ثانیه رسیده یعنی دوبرابر شده است.

توسعه شبکه فیبر نوری ادامه داد

وزیر ارتباطات امروز همچنین در جمع خبرنگاران درباره شبکه فیبر نوری در کشور نیز آمار و اظهاراتی ارائه داد. عیسی زارع پور گفت: «وزارت نیرو پرشتاب در همه شهرها انجام کار را دنبال می‌کند.» او اضافه کرد: «300 تیم حفاری در سراسر کشور بدون وقفه فعالیت می‌کنند» تا این طرح به سرانجام برسد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم اعلام کرد که تنها در دو مقطع انتخابات مجلس و انتخابات ریاست جمهوری که در دو مرحله برگزار شد، توسعه‌ی شبکه فیبر نوری «با وقفه مواجه شده است.» او در نهایت آماری هم از میزان پیشرفت توسعه این شبکه اینترنت پرسرعت ارائه داد:

الان بیش از 8 میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند. به زودی انشاالله در چند روز آینده […] افتتاح خواهد شد.

این در حالی است که طبق گزارش قبلی دولت در پایان خرداد 1403 تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری کشور در حدود 7 میلیون و 600 هزار بود. یعنی میزان پیشرفت در این مدت کم‌تر از یک ماه، بیش از 400 هزار خانوار بوده است. که آمار بسیار خوب و در عین حال، باورنکردنی است.

مرور مفصل کارنامه‌ی وزیر ارتباطات دولت سیزدهم را می‌توانید اینجا در فارنت بخوانید.

source

توسط wikiche.com