افشاگران OpenAI شکایتی را علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) تنظیم کرده‌اند و خواستار تحقیق در خصوص توافقات عدم افشای ظاهراً محدودکننده این شرکت پیشرو در حوزه هوش مصنوعی شده‌اند.

به گزارش سرویس جامعه رسانه اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، در این نامه که دفتر سناتور چاک گراسلی در اختیار رویترز قرار داده است، آمده: «با توجه به خطرات بالقوه‌ای که توسعه غیرمسئولانه هوش مصنوعی به همراه دارد، از کمیسیونرهای SEC مصرانه درخواست می‌نماییم تا تحقیقاتی را در مورد توافقات عدم افشای پیشین OpenAI به فوریت تصویب کرده و همچنین تلاش‌های جاری این شرکت را برای اطمینان از انطباق کامل با قوانین SEC مورد بازبینی قرار دهند.»

طبق این شکایت ادعا می‌شود که این شرکت هوش مصنوعی، کارمندان خود را ملزم به امضای توافقنامه‌هایی کرده است که مستلزم چشم‌پوشی از حقوق فدرال آن‌ها برای دریافت غرامت افشاگری است. افشاگران خواستار اعمال جریمه علیه OpenAI برای هر توافقنامه نامناسبی شده‌اند، مشروط بر اینکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا چنین اقدامی را ضروری بداند.

سخنگوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در بیانیه‌ای ایمیلی اعلام کرد که این کمیسیون در مورد وجود یا عدم وجود شکایت احتمالی افشاگران اظهار نظر نمی‌کند. دفتر سناتور گراسلی، که به گفته آن‌ها این نامه را از افشاگران دریافت کرده است، بیان کرد: «هوش مصنوعی به سرعت و به طور چشمگیری در حال تغییر چشم‌انداز فناوری است، همانطور که ما آن را می‌شناسیم.» وی افزود: «به نظر می‌رسد رویه‌ها و اقدامات OpenAI تأثیر منفی بر حق افشاگران برای ابراز نگرانی و دریافت غرامت مناسب برای افشاگری‌های تحت حمایت آن‌ها داشته باشد.»

افشاگران ادعا می‌کنند که OpenAI توافقنامه‌های استخدام، تسویه حساب و عدم افشای بیش از حد محدودکننده‌ای را برای کارمندان خود صادر کرده است که می‌توانست منجر به مجازات کارمندانی شود که نگرانی‌هایی را در مورد OpenAI به مقامات فدرال گزارش دهند.

این نامه همچنین حاکی از آن است که OpenAI کارمندان را ملزم کرده است قبل از افشای اطلاعات به تنظیم‌کننده‌های فدرال، رضایت قبلی از این شرکت را کسب کنند. علاوه بر این، OpenAI معافیت‌هایی را برای افشای تخلفات اوراق بهادار به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در بند عدم بدگویی کارمندان ایجاد نکرده است.

این شکایت همچنین خواستار آن شده است تا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، OpenAI را ملزم به ارائه تمامی قراردادهایی نماید که حاوی توافقنامه عدم افشا هستند، از جمله قراردادهای استخدام، توافقنامه‌های تسویه حساب و توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری برای بازرسی.

ربات‌های چت OpenAI با قابلیت‌های هوش مصنوعی تولیدکننده، مانند شرکت در مکالمات شبیه انسان و ایجاد تصاویر بر اساس متن، با قدرتمند شدن مدل‌های هوش مصنوعی، نگرانی‌های ایمنی را برانگیخته‌اند. OpenAI در ماه مه کمیته‌ای برای ایمنی و امنیت تشکیل داد که ریاست آن بر عهده اعضای هیئت مدیره، از جمله مدیرعامل سم آلتمن است، زیرا این کمیته آموزش مدل هوش مصنوعی بعدی خود را آغاز می‌کند.

source

توسط wikiche.com