واحد خبر mobile.ir : مجموعه آلفابت در روز سه‌شنبه 23 جولای سال جاری میلادی (2 مرداد 1403) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه منتهی به 30 ژوئن 2024 منتشر کرد. مطابق این گزارش، مجموع درآمد آلفابت در فصل اخیر به لطف عملکرد قدرتمند بخش جست‌وجو و خدمات ابری با 14 درصد افزایش به 84.742 میلیارد دلار رسیده و در همه زمینه‌ها به غیر از تبلیغات و YouTube با تقریب خوبی مطابق انتظار تحلیلگران بوده است. سود خالص شرکت نیز با 28.6 درصد افزایش سالانه به 23.619 میلیارد دلار یا 1.89 دلار به ازای هر سهم گزارش شده که اندکی بیشتر از پیش‌بینی 1.84 دلاری تحلیل‌گران به نظر می‌رسد.

نتایج مالی آلفابت در سه‌ماهه منتهی به ژوئن 2024، تاثیر حاصل از تقاضای بالا برای تبلیغات دیجیتال را در میانه رویدادهای مهمی همچون المپیک پاریس و انتخابات در چندین کشور از جمله ایالات متحده به خوبی نشان می‌دهد. علاوه بر آن، کسب‌وکار نرم‌افزاری این کمپانی به سبب افزایش هزینه‌کرد سازمان‌های بزرگ بهبود یافته است.

سوندار پیچای (Sundar Pichai) در خصوص عملکرد آلفابت در فصل اخیر می‌گوید: «عملکرد قدرتمند ما در این سه‌ماهه نشان‌دهنده قدرت مستقر در بخش جست‌وجو و رشد پرشتاب در [بخش خدمات] ابری است. ما در هر یک از لایه‌های هوش مصنوعی در حال نوآوری هستیم و با تکیه بر رهبری استوار زیرساخت‌ها و تیم‌های تحقیقاتی داخلی، به خوبی با پیشرفت فناوری همراه می‌شویم و از فرصت‌های پیشِ رو به خوبی بهره می‌گیریم.»

روث پورات (Ruth Porat)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری آلفابت نیز ضمن اشاره به افزایش 14 درصدی درآمد شرکت در سه‌ماهه‌ای که گذشت، از سرویس جست‌وجو و خدمات ابری به عنوان موتور محرکه این رشد یاد کرده که درآمد آنها برای نخستین بار در طول یک بازه سه‌ماهه از 10 میلیارد فراتر رفته و سود عملیاتی نیز در طول یک فصل به رکورد 1 میلیارد دلار دست یافته است.

Ruth Porat مدیر ارشد سرمایه‌گذاری آلفابت

در ادامه به عملکرد بخش‌های مختلف آلفابت به تفصیل اشاره می‌شود:

کسب‌وکار تبلیغات

مجموع درآمد آلفابت از بخش تبلیغات به عنوان کسب‌وکار اصلی شرکت در دوره زمانی آوریل تا ژوئن 2024 حدود 64.62 میلیارد دلار گزارش شده است که در مقایسه با 58.14 میلیارد دلار سال گذشته، 11 درصد افزایش یافته است. این میزان رشد نشان می‌دهد که کسب‌وکار تبلیغات گوگل همچنان سیر صعودی را تجربه می‌کند؛ هر چند شتاب آن نسبت به افزایش 13 درصدی سه‌ماهه اول کاهش یافته است.

از سوی دیگر با آن که درآمد حاصل از YouTube پایین‌تر از پیش‌بینی 8.93 میلیارد دلاری تحلیلگران موسسه StreetAccount بوده است، اما تحقق رقم 8.66 میلیارد دلاری در مقایسه با درآمد 7.66 میلیارد دلاری دوره مشابه سال گذشته، نشانگر رشد قابل توجه در این بخش است. در واقع می‌توان پایین‌تر بودن درآمد این بخش نسبت به انتظار کارشناسان را با ظهور شرکت‌های رقیب همچون TikTok مرتبط دانست که قدرت مسلط بزرگ‌ترین پلتفرم ویدئویی جهان را به چالش کشیده‌اند.

کسب‌وکار ابری

درآمد گوگل از کسب‌وکار خدمات ابری به عنوان نشانگری برای ارزیابی میزان سلامت سرمایه‌گذاری سازمان‌ها در فناوری، با رشد 28.8 درصدی به حدود 10.35 میلیارد دلار رسیده که بیشتر از پیش‌بینی 10.20 میلیارد دلاری تحلیلگران StreetAccount بوده است. سود عملیاتی این زیر مجموعه نیز با رشد 196 درصدی از تنها 395 میلیون دلار سال گذشته به 1,172 میلیون دلار رسیده است.

همان طور که احتمالا می‌دانید، به تازگی معامله‌ میان آلفابت و شرکت امنیت سایبری Wiz که برای مدت طولانی موضوع اخبار و مباحث گوناگون قرار گرفته بود، به شکست انجامید. آلفابت در چارچوب این تلاش، در حال مذاکره برای خرید این شرکت به مبلغ 23 میلیارد دلار بود، اما Wiz در نهایت تصمیم گرفت پیشنهاد خرید را رد کند و عرضه عمومی سهام خود را در دستور کار قرار دهد. در واقع ناکامی در این معامله بزرگ به نوعی شکست آلفابت در رقابت با آمازون و خدمات ابری مایکروسافت به شمار می‌رود.

گوگل همچنین مذاکراتی را برای تصاحب شرکت مدیریت ارتباط با مشتری HubSpot انجام داد که می‌توانست این هلدینگ آمریکایی را به رقیبی برای Salesforce ،Oracle و دیگر پلتفرم‌های مشابه تبدیل کند؛ اما این گفت‌وگوها نیز هنوز به سرانجام نرسیده است.

اما مهم‌ترین عامل کاهش ارزش سهام شرکت در سال جاری به عرضه ناموفق ابزار تولید تصویر هوش مصنوعی Gemini باز می‌گردد. امری که ترس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری گوگل در محصولات AI را در پی داشت و آن‌ها را به اقدامات محتاطانه سوق داد. این ابزار پس از ارائه تصاویر تاریخی نادرست از راهبران سابق ایالات متحده و سربازان آلمانی دوران جنگ جهانی دوم با واکنش منفی شدیدی مواجه شد و مدیران ارشد شرکت را مجبور به عقب‌نشینی کرد.

البته با وجود همه این مشکلات، گوگل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان خود در ماه می، سرمایه‌گذاری‌های تازه خود را در زمینه هوش مصنوعی به نمایش گذاشت. در این رویداد نمونه‌های مختلفی از ویژگی‌ها و ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی معرفی شد که مهم‌ترین مورد در میان آن‌ها، تلاش برای بازنگری در فرایند جست‌وجوی گوگل از طریق انتشار گسترده قطعات کوتاه و خلاصه‌شده متن موسوم به AI Overviews بوده است. هرچند AI Overviews نیز با مخالفت ناشرانی مواجه شد که باور داشتند این شیوه به کاهش ترافیک سایت‌های انتشاراتی می‌انجامد. به علاوه گروهی از کاربران هم با اشاره به نتایج نادرست، مانند توصیه‌هایی مبنی بر خوردن سنگ‌، این خدمات را ناکارامد قلمداد کردند.

کسب‌وکار اشتراک‌ها، پلتفرم‌ها و دستگاه‌ها

این بخش که فروشگاه Play Store، گوشی‌های پیکسل، اسپیکرهای هوشمند و درآمدهای غیر تبلیغاتی YouTube را در بر می‌گیرد و پیش‌تر با عنوان Google Other شناخته می‌شد، در بازه زمانی آوریل تا ژوئن 2024 به درآمد 9.31 میلیارد دلاری دست یافته که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 14 درصد رشد را تجربه کرده است.

Other Bets

بر اساس این گزارش، درآمد آلفابت از واحد موسوم به Other Bets که بخش اتومبیل‌های خودران Waymo و واحد فناوری سلامت Verily از جمله مشهورترین زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌روند، با 28 درصد رشد از 285 میلیون دلار در دوره مشابه سال گذشته به 365 میلیون دلار رسیده است. این بخش البته همچنان سودده نبوده و ضرر عملیاتی آن از 813 میلیون دلار سال گذشته به 1,134 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

مدیر ارشد مالی آلفابت نیز اخیرا با اشاره به موفقیت خودروهای مدرن خودران این شرکت، از سرمایه‌گذاری چند ساله و جدیدی به ارزش 5 میلیارد دلار برای توسعه بیشتر این بخش خبر داده است. در واقع آلفابت در طول سه‌ماهه دوم، چندین به‌روزرسانی را در خودروهای Waymo به انجام رساند و سرویس‌های خود را برای کاربران ساکن سانفرانسیسکو قابل دسترس ساخت. گامی که پس از نمایش اولیه این خودروها در بخش شهری فینیکس آریزونا در سال 2020 میلادی، دومین عرضه گسترده محصولات خودران آلفابت محسوب می‌شود. در همین راستا، مدیر عامل آلفابت نیز در کنفرانس خبری شرکت ضمن اشاره به درآمد حاصل از بخش Waymo به پنجاه هزار سفر عمومی هفتگی، عمدتاً در سانفرانسیسکو و فینیکس، به عنوان نمونه‌ای از موفقیت این واحد اشاره کرده است.

در حالی که هزینه‌های سرمایه‌ای آلفابت در سه‌ماهه نخست امسال با 91 درصد افزایش به 12 میلیارد دلار رسیده بود، هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت در سه‌ماهه دوم بیشتر شده و به 13 میلیارد دلار رسیده است. همچنین مدیر ارشد مالی آلفابت از هزینه‌های سرمایه‌ای بیش از 12 میلیارد دلار برای ادامه سال 2024 میلادی سخن گفته است. آلفابت در فصل اخیر حدود 13.39 میلیارد دلار برای خرید ترافیک هزینه کرده که اندکی پایین‌تر از 13.54 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده توسط StreetAccount بوده است.

آلفابت که در سه‌ماهه پیش از تقسیم سود برای نخستین بار در میان سهامداران خبر داده بود، در پایان این گزارش اعلام کرد که مجموع سود 1.2 میلیارد دلار، 173 میلیون دلار و 1.1 میلیارد دلار را به ترتیب به سهامداران خود در کلاس A، B و C پرداخت خواهد کرد. همچنین به ازای هر سهام 0.20 دلار سود نقدی برای سهامداران رسمی یا stockholders of record در نظر گرفته است.

source

توسط wikiche.com