نصب درست اپلیکیشن و فایل‌های APK یکی از موارد مهم برای هر تلفن همراه 📱 محسوب میشود.

اما برخی از کاربران گوشی‌های سامسونگ از مشکلات نصب برنامه‌ها و خطاهای ایجاد شده در همین زمینه گزارش داده‌اند. به همین خاطر ما در این مطلب از انزل وب به آموزش حل مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ و راهکارهای از بین بردن ارورهای آن میپردازیم.

رفع مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ

Fixing the problem of not installing the applications on Samsung

به طور خلاصه برای از بین بردن دلیل نصب نشدن برنامه در سامسونگ راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • حافظه داخلی را خالی کنید.
  • تنظیمات Google Play Protect را غیرفعال کنید.
  • از برنامه هایی مثل Split APK برای سازگار کردن فرمت برنامه با سیستم اندروید و رفع مشکلات آن استفاده کنید.
  • اپلیکیشن را امضا کنید تا از لحاظ امنیتی تایید شود.
  • مطمئن شوید برنامه‌ها روی حافظه جانبی (SD card) نصب نمیشوند.
  • از نسخه‌های قدیمی‌تر برنامه‌ها استفاده کنید.
  • حافظه پنهان Package Installer را پاک کنید.
  • مجوز نصب برنامه از سایر منابع مثل مرورگر را بدهید.
  • مراقب APK های خراب باشید.

نصب نشدن برنامه ها در گوشی های اندروید از جمله دغدغه‌ای برخی از کاربران این سیستم عامل است. بر اساس گزارش سایت سامسونگ این مسئله میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود که با عیب‌یابی مناسب و امتحان کردن چند راهکار میتوان آن را به سادگی برطرف کرد. در ادامه به طور کامل‌تر به این مسئله اشاره میکنیم:

۱- حافظه داخلی را خالی کنید

پر شدن حافظه گوشی یکی از دلایل رایجی است که در بسیاری از تلفن‌های همراه میتواند مشکل ساز باشد. این مسئله معمولا برای تلفن‌های قدیمی یا گوشی‌های هوشمند با ظرفیت ذخیره سازی کم ایجاد میشود. سنگین شدن بیش از حد گوشی میتواند علت نصب نشدن برنامه از گوگل پلی و سایر منابع باشد یا حتی در اجرای برنامه‌ها نیز اختلالاتی بوجود بیاورد. به همین دلیل بهترین راهکار پاک کردن فایل‌ها غیر ضروری و انتقال فایل‌های پرحجم به یک منبع ذخیره سازی دیگر است. شما همچنین میتوانید برخی از موارد را روی فضای ابری ذخیره کنید تا حجم کمتری از گوشی را به خود اختصاص دهند.

برای بررسی جزئیات بیشتر از ذخیره سازی اطلاعات در گوشی‌های سامسونگ وارد تنظیمات (Settings) و سپس Battery and device care شوید. سپس به قسمت Storage بروید. در اینجا شما میتوانید جزئیاتی مثل فایل های سنگین و یا فایل‌هایی که دو نسخه از آنها وجود دارند را ببینید و به سادگی پاک کنید.

خالی کردن حافظه داخلی گوشی سامسونگ

۲- Google Play Protect را غیرفعال کنید

Google Play Protect با وجود تمام مزایای امنیتی، گاها میتواند برای کاربران دردسرساز باشد. این بخش با اسکن برنامه‌ها به دنبال اپلیکیشن‌های ویروسی و بد افزارها میگردد و مانع از نصب آنها بر روی تلفن میشود. به همین خاطر یکی از دلایل مسدود شدن نصب بازی یا برنامه ها را میتوان بخش Google Play Protect عنوان کرد. توجه داشته باشید تنها اگر از برنامه مورد نظر تا حد بسیار زیادی اطمینان دارید، میتوانید این بخش را خاموش کنید در غیر این صورت اینکار ممکن است باعث ایجاد مشکلات امنیتی در تلفن  همراهتان شود.

برای اینکار برنامه Google play را باز کنید و روی تصویر پروفایلتان از بالای صفحه، سمت راست بزنید. سپس از بین گزینه‌ها به play protect بروید. در این صفحه از بخش بالای روی علامت چرخ دنده بزنید تا تنظیمات بیشتر به شما نمایش داده شود. حالا گزینه های Scan apps with play protect و Improve harmful app detection را غیر فعال کنید.

غیر فعال کردن play protect

۳- از برنامه App Bundles APK استفاده کنید

اگر مشکل شما مربوط به فضای ذخیره سازی نمیشود و هیچ دلیل مشخصی برای این خطا وجود ندارد، میتوانید با انجام برخی تنظیمات مشکل ایجاد شده را رفع کنید. به طور مثال برخی اوقات ممکن است برنامه‌ای را از طریق اپلیکیشن‌های مثل Shareit دریافت کنید و موفق به نصب آنها نشود. دلیل این موضوع تکه تکه شدن فایل‌ها و عدم امکان شناسایی برای سیستم عامل میباشد. اما با استفاده از برنامه‌هایی مثل Install APKs میتوان این مشکل را به سادگی برطرف کرد.

اخیرا شرکت گوگل روش جدیدی به نام app bundle را برای توزیع و شناسایی برنامه ها معرفی کرده است. به همین خاطر گاهی فایل‌های قدیمی APK یا توسط گوشی‌ها و نسخه‌های جدید اندروید قابل شناسایی نیستند. فایل‌های Android Apps Bundle (AAB) در غالب فرمت‌های XAPK، APKS، APKM یا AAB نیز ذخیره میشوند اما در این صورت گوشی قادر به نصب آنها نخواهد بود.

برای اینکار ابتدا لازم است تمامی فایل‌های APK پایه یا هر فایل مرتبط دیگر را دانلود کنید. سپس برنامه Split APK را از گوگل پلی استور نصب نمایید و روی دکمه Install APKs در برنامه بزنید. حالا فایل‌های مدنظرتان را پیدا و انتخاب کنید. در نهایت روی دکمه Select بزنید.

استفاده از برنامه‌های Install APKs برای حل مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ

حالا شما یک باکس نصب را مشاهده خواهید کرد با زدن روی دکمه Install برنامه به راحتی نصب خواهد شد. شما میتوانید از این روش برای حل مشکل نصب نشدن برنامه در شیائومی نیز استفاده کنید.

۴- اپلیکیشن‌ را امضا کنید

اپلیکیشن‌های اندرویدی برای اجرا نیاز به نوعی امضای دیجیتال یا کلید خصوصی دارند تا بتوانند از آن طریق روی تلفن‌های همراه نصب و اجرا شوند. این امضای دیجیتال تضمین کننده آن است که برنامه معتبر و تغییر نیافته است. بنابراین علت نصب نشدن برنامه ها در گوشی سامسونگ میتواند عدم وجود همین امضا در برنامه باشد.

برای رفع این مشکل ابتدا برنامه ZipSigner را دانلود و نصب کنید. پس از راه اندازی برنامه شما میتوانید داشبورد مربوط به آن را ببینید. حالا روی Choose input/output بزنیدو فایل APK مدنظرتان را پیدا کنید و روی دکمه Sign the file بزنید. پس از اتمام فرایند، لازم است فایل امضا شده را به سادگی نصب کنید.

رفع مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ با امضا کردن برنامه

 ۵- برنامه ها را در حافظه SD نصب نکنید

یکی دیگر از مواردی که میتوانید برای جلوگیری از مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ جلوگیری کند، عدم استفاده از SD برای اینکار است. SD card یا حافظه جانبی توسط خود افراد برای افزایش ظرفیت حافظه گوشی استفاده میشود. اما این بخش ممکن است نتواند به طور کامل برنامه نصب شده تجزیه و اجرا کند. به همین خاطر معمولا توصیه میشود برنامه ها را در حافظه داخلی (Internal Storage) و اصلی نصب نمایید.

۶- از نسخه های قدیمی برنامه استفاده کنید

یکی دیگر از راهکارهای ساده و رایجی که میتوانید از آن برای رفع مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ استفاده کنید، دانلود ورژن قدیمی‌تر برنامه ها است. برای اینکار شما میتوانید از سایت‌هایی مثل APKMirror یا APKPure استفاده کنید تا از این طریق بتوانید به نسخه‌ی سازگار با تلفن همراهتان دسترسی پیدا کنید.

نصب ورژن قدیمی تر اپلیکیشن‌ها

۷- حافظه پنهان Package Installer را پاک کنید

Package Installer یک سیستم برای نصب برنامه های شخص ثالث در تلفن همراه است برخی اوقات ایجاد مشکلاتی در حافظه پنهان این بخش میتواند مشکلاتی را در عملکرد آن بوجود بیاورد و دلیل نصب نشدن برنامه در سامسونگ باشد. به همین خاطر با پاک کردن کس این قسمت میتوان کارکرد آن را بهتر کرد.

برای این منظور به Settings و بخش Apps بروید و روی علامت فیلتر کنار آن بزنید. در این بخش Show system apps را روشن کنید. حالا در لیست برنامه ها package installer را پیدا و انتخاب نمایید.

پاک کردن کش Package Installer

در اینجا روی بخش Storage بزنید و Clear cache را از پایین صفحه انتخاب کنید.

رفع مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ با پاک کردن کش Package Installer

۸- اجازه نصب برنامه از منابع دیگر را بدهید

برخی اوقات تلفن همراه اجازه نصب برنامه از سایر منابعی مثل مرورگر را نمیدهد. به طور کلی ایمن‌ترین روش برای نصب برنامه در گوشی‌های اندرویدی از طریق گوگل پلی میباشد اما گاهی لازم است شما برنامه‌ها را از روش‌های دیگری نصب و دانلود کنید.

برای رفع این محدودیت و صادر کردن مجوزهای مربوط به این مسئله، ابتدا لازم است به بخش Biometrics and Security (Security and privacy) در تنظیمات گوشی بروید. سپس صفحه را به پایین اسکرول کنید و Install Unknown apps را بزنید. در اینجا میتوانید منبع مورد نظرتان برای دانلود برنامه مثل مرورگرها یا برنامه‌هایی مثل شیریت را فعال کنید.

مجوز نصب از منابع ناشناخته

۹- مراقب APK های خراب باشید

خراب بودن یا ایجاد مشکل برای فایل‌های دانلود شده از منابع دیگر مثل سایت‌های اینترنتی از موارد رایجی است که میتواند در تنظیمات نصب برنامه در گوشی سامسونگ موثر باشد. در صورت خراب بودن فایل شما با ارور ‘App not installed’ مواجه خواهید شد. بنابراین بهترین کار این است که برنامه‌های موردنظرتان را از منابعی مثل گوگل پلی یا سایر منابع معتبر داخلی دانلود نمایید.

سوالات متداول

چگونه برنامه‌هایی که نصب نمی‌شوند را نصب کنیم؟

برای نصب چنین برنامه‌هایی ابتدا لازم است متوجه دلیل ایجاد آن شوید. سپس میتوانید روش‌هایی مثل بررسی فضاهای ذخیره سازی، دادن مجوز برای نصب از طریق منابع ناشناخته، بررسی فایل APK و در صورت لزوم تغییر آن را امتحان کنید.

علت باز نشدن برنامه‌های گوشی سامسونگ چیست؟

عدم سازگاری برنامه دانلود شده با نسخه سیستم عامل، خراب بودن فایل اپلیکیشن، ایجاد مشکلاتی در حافظه کش و نداشتن مجوزهای لازم میتواند در کارکرد برنامه‌ها و باز شدن آنها تاثیرگذار باشد.

علت نصب نشدن برنامه از شیریت چیست؟

اصلی‌ترین دلیل این مشکل برای برنامه‌های مثل shareit نداشتن مجوزهای لازم برای دانلود برنامه از منابع ناشناخته است. برای این منظور از بخش Security and privacy به Install unknown apps بروید و سوئیچ کنار آن را فعال کنید. البته آسیب دیدن و تجزیه فایل نیز میتواند عامل این مشکل باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به روش‌های موثر برای مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ مثل خالی کردن فضای ذخیره سازی، غیر فعال کردن Google Play Protect در گوگل پلی، امضا کردن اپلیکیشن، نصب برنامه روی حافظه داخلی به جای حافظه SD، پاک کردن کش Package Installer، صادر کردن اجازه نصب برنامه از منابع دیگر، بررسی درست بودن فایل و یا استفاده از برنامه Split APK برای تغییر فرمت فایل اشاره کنیم. این راهکارها میتوانند باعث شوند تا ایرادات مربوط به نصب برنامه برطرف شود. در صورت لزوم شما میتوانید پس از انجام این روش‌ها را گوشی را یکبار ریستارت کنید و از بروز بودن سیستم عامل به آخرین نسخه نیز مطمئن شوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم با مشکل نصب نشدن برنامه در سامسونگ مواجه شده‌اید؟ به نظر شما چه مواردی میتواند عامل نمایش ارور ‘App not installed’ در سیستم عامل اندروید باشد؟ اگر در این زمینه تجربه یا راهکار دیگری دارید، نظراتتان را با ما در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

source

توسط wikiche.com