آیا انتظار برای خرید لپ‌تاپ‌ها به نفع خریداران تمام می‌شود؟ امروز، اینتل اولین 9 پاسخ خود را به تراشه‌های لپ‌تاپ Snapdragon X Elite کوالکام و Strix Point ای‌ام‌دی رونمایی کرد. اینتل ادعا می‌کند که سری جدید Core Ultra 200V، که پیشتر با نام Lunar Lake شناخته می‌شد، می‌تواند در تقریباً هر زمینه‌ای با آن‌ها برابری کند یا آن‌ها را شکست دهد.

بر اساس ادعای اینتل زمانی که اولین موج لپ‌تاپ‌ها در تاریخ 3 مهر وارد بازار شوند، آن‌ها دارای «سریع‌ترین هسته CPU»، «بهترین GPU داخلی جهان» و «بهترین عملکرد AI» خواهند بود. تقابل کوالکام با AMD، بر سر عمر باتری در مقابل عملکرد گرافیکی بود، اینتل ادعا می‌کند که تراشه‌های جدیدش همه کاره هستند.

برای مثال، DELL تازه اعلام کرده که مدل جدیدی از لپ‌تاپ پرچم‌دار خود، XPS 13 با قیمت 1,400 دلار را با Lunar Lake عرضه می‌کند. دستگاهی که از تمام جهات دیگر مشابه مدل فعلی است: همان شاسی، همان ابعاد، همان صفحه نمایش، همان بسته باتری 55 وات-ساعت. با این حال، دل اعلام کرده که اکنون تا 26 ساعت پخش نتفلیکس با کیفیت 1080p در روشنایی 150 نیت را پشتیبانی می‌کند. عددی که از 18 ساعت قبلی به مراتب بیشتر است.

این یک بهبود 44 درصدی است که اگر واقعی باشد، پیشرفت بزرگی برای اینتل محسوب می‌شود. (لازم نیست به این نکته توجه کنید که مدل کوالکام XPS 13 از عمر باتری کمی طولانی‌تری تا 27 ساعت بهره‌مند است.)

مثال دیگر: اینتل ادعا می‌کند که یک لپ‌تاپ Asus Zenbook S 14 با پردازنده اینتل Core Ultra 200V می‌تواند چندین ساعت بیشتر از یک Asus Zenbook S 16 با پردازنده AMD در انجام کارهای اداری دوام بیاورد. با وجود این‌که لپ‌تاپ AMD باتری کمی بزرگ‌تر 78 وات‌ساعتی دارد:

در زمینه بازی، اینتل ادعا می‌کند که سرانجام از AMD پیشی گرفته و به طور کامل کوالکام را شکست داده است. با پردازنده Core Ultra 9 288V که میانگین نرخ فریم‌ها را 68 درصد بهتر از برترین پردازنده کوالکام X1E-84-100 در Samsung Galaxy Book4 Edge و 16 درصد بهتر از چیپ AMD HX 370 در Asus Zenbook S 16 به نمایش می‌گذارد.

برای این‌که ببینید طبق ادعای اینتل بازی مورد علاقه شما در وضوح تصویر 1080p با چه نرخ فریمی اجرا می‌شود روی تصویر کلیک کنید تا بزرگنمایی شده آن را ببینید:

عملکرد پردازنده اینتل Core Ultra 200V در برابر AMD در بازی

عملکرد پردازنده‌های اینتل Core Ultra 200V در برابر کوالکام در گیمینگ

عملکرد اینتل در برابر نسل قبلی خودش در گیمینگ

و این بدون استفاده از ارتقا کیفیت XeSS اینتل است. شرکت ادعا می‌کند حتا بازی‌های دارای ری‌تریسینگ نیز در دسترس GPU یکپارچه‌اش قرار دارند. به عنوان مثال 45 فریم بر ثانیه در سایبرپانک 2077، 57 فریم بر ثانیه در Marvel’s Spider-Man Remastered، و 66 فریم بر ثانیه در Shadow of the Tomb Raider. (البته اینتل تنظیمات رزولوشن و گرافیکی برای ادعاهای مربوط به ری‌تریسینگ را ارائه نداده است.)

در زمینه هوش مصنوعی، اینتل ادعا می‌کند که دستگاه‌های جدیدش عملکردی به مراتب سریع‌تر از کوالکام را هنگام استفاده از ویژگی‌های Adobe Premiere و Lightroom و سایر برنامه‌ها ارائه می‌دهند:

عملکرد اینتل Core Ultra 200V در برابر کوالکام در هوش مصنوعی

این لپ‌تاپ‌های Lunar Lake باید از اتصالات داخلی عالی برخوردار باشند: وای-فای 7، بلوتوث 5.4، و حداقل دو درگاه Thunderbolt 4 برای تضمین اتصال سریع USB-C، شارژ، و اتصال تا سه مانیتور 4K.

اما قبل از اینکه برای پیش‌خرید یک لپ‌تاپ Lunar Lake اقدام کنید، چند نکته دیگر هست که باید بدانید.

لونار لیک تنها برای لپ‌تاپ‌های باریک با 32 گیگابایت رم یا کم‌تر

بازاریابی اینتل به خوبی این حقیقت را پنهان می‌کند، اما پردازنده لپ‌تاپ Lunar Lake قوی‌ترین پردازنده موجود نیست. حتی قوی‌ترین پردازنده اینتل هم نیست.

هر یک از 9 چیپ‌ست Core Ultra 200V اینتل تنها دارای هشت هسته CPU، هشت رشته CPU، حداکثر هشت هسته GPU، و تا 32 گیگابایت رم هستند. بدون اینکه در آینده بتوان به آن اضافه کرد. یکی از بهبودهای کلیدی کارایی اینتل، حذف جداگانه حافظه‌های استیک یا چیپ‌ها بود. اینتل در عوض، آن‌ها را در بسته‌بندی CPU تعبیه کرد. اینتل همچنین از تکنیک هایپرتردینگ صرف نظر کرد. تکنیکی که اجازه می‌داد هسته‌های CPU بیش از یک رشته را اجرا کنند.

و در حالی که اینتل می‌گوید چیپ‌های Lunar Lake با هشت رشته می‌توانند در وات پایین‌تر از چیپ‌های Meteor Lake با 14 یا 22 رشته پیشی بگیرند، چیپ‌های نسل قبلی اینتل در واقع می‌توانند با دریافت توان بیشتر پیشی بگیرند. همانطور که پردازنده HX 370 ای‌ام‌دی نیز می‌تواند. این تصویر نشان می‌دهد:

آیا به دنبال لپ‌تاپ اینتل با هسته‌های بیشتر، رشته‌های بیشتر و رم بیشتر هستید؟ این دقیقاً هدف اینتل از تولید Arrow Lake است و ممکن است تا تاریخ 19 مهر عرضه شود.

شاید به قوی‌ترین پردازنده لونار لیک نیاز -یا علاقه- نداشته باشید

به یاد دارید زمانی که Core i3، Core i5، و Core i7 به تعداد متفاوت هسته‌ها و رشته‌های CPU اشاره داشتند؟ Lunar Lake این تقسیم‌بندی‌ها را کنار گذاشته است.

این ساده‌ترین حلقه رمزگشایی اینتل است که می‌توانید پیدا کنید، دست‌کم تا زمانی که Arrow Lake بیاید:

همانطور که در زیر می‌بینید، نام معمولی پردازنده شما چیزی شبیه به “Core Ultra 7 258V” خواهد بود.

اینتل Core Ultra 200V

  • هر تراشه دارای چهار هسته عملکردی، چهار هسته کم‌مصرف، و حداقل هفت هسته GPU و پنج موتور محاسباتی عصبی (AI) است. اکثر تراشه‌ها دارای TDP پیش‌فرض 17 وات هستند.
  • Ultra 7 به این معناست که دارای هشت هسته GPU به جای هفت، شش موتور محاسباتی عصبی به جای پنج، و 12 مگابایت حافظه نهان به جای 8 مگابایت است.
  • علاوه بر این، Ultra 9 دارای حداقل توان 17 وات و توان پیش‌فرض 30 وات است، که بسیار بیشتر از هر تراشه دیگری در این سری است!
  • اولین رقم پردازنده همیشه 2 است. و این به این معنی است که این‌ها تراشه‌های نسل دوم Core Ultra اینتل هستند. اگر Arrow Lake نیز با 2 شروع شود، همانطور که شایعه شده، این عددگذاری ممکن است چندان مفید نباشد.
  • دومین رقم بر اساس سرعت پردازنده افزایش می‌یابد. تراشه‌های «2» در حال حاضر تا حداکثر 4.5 گیگاهرتز در CPU و 1.85 گیگاهرتز در GPU توربو می‌شوند. با اعداد بزرگتر که این مقادیر را در افزایش‌های 200 مگاهرتز یا 100 مگاهرتز یا گاهی اوقات فقط 50 مگاهرتز افزایش می‌دهند.
  • سومین رقم RAM است. 6 به معنای 16 گیگابایت حافظه است، در حالی که 8 به معنای 32 گیگابایت است.
  • حرف V به معنای Lunar Lake است. آن‌طور که رابرت هالوک از اینتل به PCWorld می‌گوید قطعات S، U، و H که بعدا با معماری‌های مختلف عرضه می‌شوند.

همانطور که می‌بینید، تنها 300 مگاهرتز از فرکانس توربو و 100 مگاهرتز از حداکثر فرکانس GPU، پرچم‌دار اینتل یعنی Ultra 9 288V را از مدل پایین‌تر Ultra 7 258V جدا می‌کند. اما افزایش توان ممکن است بسیار بیشتر از مگاهرتز برای عملکرد اهمیت داشته باشد. اگرچه هنوز نمی‌توان در این‌باره صحبتی کرد!

source

توسط wikiche.com