ماه سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی پر از مناظر شبانه آسمانی است که از نورهای شمالی بالقوه بالاتر از حد متوسط تا تماشای بهینه سیاره‌ها و همچنین نیمه گرفتگی یک ابرماه را شامل می‌شود. اگر اهل نجوم و تماشای رویدادهای آسمانی هستید، مکان‌هایی با آسمان تاریک همچون یک هتل تماشای ستارگان می‌تواند بهترین نقطه برای تماشای این رویدادهای آسمانی باشد. می‌توانید با یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ به تماشای ستارگان بنشینید و این در حالی است که برخی از مشاهدات با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند. در ادامه همراه با ما باشید تا با برخی از جذاب‌ترین رویدادهای آسمانی ماه سپتامبر آشنا شوید.

۵ سپتامبر: رسیدن عطارد به بزرگترین طول غربی

درونی‌ترین سیاره منظومه شمسی یعنی عطارد در تاریخ ۵ سپتامبر به شکل راحت‌تری قابل مشاهده خواهد بود. در حدود ساعت ۱۱ بعدازظهر ۴ سپتامبر این سیاره به بزرگترین کشیدگی غربی خودش، جایی که دورترین نقطه از خورشید برای این سیاره است، می‌رسد. با این حال، تا ساعات پیش از سحر تاریخ ۵ سپتامبر این سیاره در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود. شما می‌توانید این سیاره را با چشم غیر مسلح مشاهده کنید و برای این کار باید به سمت افق شرقی نگاه کنید.

۷ سپتامبر: تماشای زحل

در شب ۷ سپتامبر، زحل و حلقه‌هایش به نقطه مقابل می‌رسد، جایی که وقتی از زمین به آن نگاه می‌کنیم، در مقابل خورشید قرار می‌گیرد. همین نیز باعث می‌شود تا درخشان‌ترین حالت خودش را در طول سال داشته باشد. پس از غروب خورشید به دنبال نقطه زرد رنگی باشید که در بالای خط افق شرقی – جنوب شرقی در صورت فلکی Aquarius حرکت می‌کند. این سیاره را می‌توان به چشم غیرمسلح دید اما تلسکوپ دید بهتری از حلقه‌های آن به شما می‎دهد.

۱۷ سپتامبر: نیمه‌گرفتگی ابرماه

اگر اولین ابر ماه سال را در ماه اوت از دست دادید، می‌توانید ابر ماه فصل برداشت را در غروب ۱۷ سپتامبر مشاهده کنید که دومین ابرماه از چهار ابرماه سال ۲۰۲۴ خواهد بود. نکته جالب توجه درباره این ابرماه این است که در بسیاری از نقاط جهان این ابرماه دچار نیمه گرفتگی می‌شود.

۲۰ سپتامبر: تماشای نپتون

در این تاریخ شما می‌توانید از طریق دوربین چشمی یا تلسکوپ شاهد بهترین نماها از نپتون در سال ۲۰۲۴ میلادی باشید. در تاریخ ۲۰ سپتامبر در ساعات بعدازظهر این سیاره به نزدیک‌ترین نقطه خودش به زمین خواهد رسید. این سیاره در نقطه مقابل خورشید قرار می‌گیرد و باعث می‎شود به راحتی قابل مشاهده باشید و در بیشتر ساعات در بالای افق شرقی – جنوب شرقی خواهد بود.

۲۲ سپتامبر: اعتدال سپتامبر

در تاریخ ۲۲ سپتامبر، خورشید از خط استوای آسمانی عبور می‌کند و در نیمکره شمالی پاییز و در نیمکره جنوبی بهار را رقم می‌زند. اعتدالین همچنین به خاطر تولید نمایش‌های بسیار قوی از شفق قطبی معروف هستند و از همین رو، این موقع از سال برای تماشای شفق‌های قطبی بسیار مناسب است.

منبع travelandleisure

source

توسط wikiche.com