گوگل تاکنون چهار تراشه Tensor را معرفی کرده که همگی توسط سامسونگ ساخته شده‌اند. هم‌اکنون اطلاعات جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت برای ساخت تراشه های تنسور G5 و تنسور G6 سامسونگ را کنار گذاشته و به سراغ TSMC خواهد رفت.

تراشه های تنسور G5 و G6 توسط فناوری های ۳ نانومتری و ۲ نانومتری TSMC تولید می‌شوند

پیش از رونمایی تنسور G4، شایعاتی وجود داشت مبنی بر آنکه این غول جستجو، تولید پنجمین تراشه تنسور را به TSMC می‌سپارد. در اوایل سال جاری میلادی اطلاعاتی منتشر شدند و این شایعات را تایید کردند. هم اکنون اما یک منبع دیگر، باز هم این شایعات قبلی را تأیید می‌کند. جالب اینجاست که گزارش جدید همچنین می‌گوید که گوگل برای ساخت تنسور G6 پیکسل ۱۱ نیز با TSMC همکاری خواهد کرد.

براساس گزارش جدیدی که از Business Korea منتشر شده، گوگل از تراشه تنسور G5 در سری پیکسل ۱۰ استفاده می‌کند. وظیفه تولید این چیپست به‌جای سامسونگ، برعهده TSMC خواهد بود. منبع این گزارش ادعا می‌کند که Tensor G5 بر اساس فرآیند ساخت ۳ نانومتری TSMC تولید می‌شود. اطلاعات فاش شده همچنین نشان می‌دهند که گوگل سامسونگ را به نفع TSMC برای ساخت Tensor G6 کنار خواهد گذاشت. این تراشه در تلفن های هوشمند سری پیکسل ۱۱ استفاده می‌شود. این چیپست از فرآیند ۲ نانومتری TSMC بهره‌مند خواهد بود.

چرا گوگل سامسونگ را کنار گذاشت؟

منابع نزدیک به این موضوع، ادعا کرده‌اند که گوگل قصد دارد سامسونگ را به نفع TSMC برای «بازدهی پایین» و «ناپایداری» تراشه های تولید شده توسط این غول فناوری کره‌ای کنار بگذارد. طبق گزارش‌های منتشر شده نرخ بازدهی فناوری سامسونگ برای تراشه های ۳ نانومتری به ۲۰ درصد می‌رسد. اما گفته می‌شود که نرخ بازده چیپست های ۳ نانومتری TSMC حدود ۸۰ درصد بوده که بسیار بالاتر از سامسونگ است.

همچنین شایعات حاکی از آن است که سامسونگ اگزینوس ۲۵۰۰ را به نفع اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در سری گلکسی S25 کنار خواهد گذاشت. این ضربه بزرگی به Samsung Foundry است. همان‌طور که گفته شد، گوگل نیز در حال قطع همکاری با این شرکت است. این موضوعات به‌طور قابل‌توجهی بر درآمد و سود ریخته‌گری سامسونگ تأثیر خواهند گذاشت.

بنچمارک تنسور G4 گوگل عملکرد گرافیکی ضعیف‌تر از اسنپدراگون 8 نسل 1 را نشان می‌دهد

نظر شما درباره این تصمیم گوگل و قطع همکاری این غول فناوری با سامسونگ چیست؟

source

توسط wikiche.com