نسخه جدید سیستم عامل اپل برای آیفون و آیپد، در حال حاضر از طریق بتای توسعه‌دهندگان در دسترس است. اما نسخه‌ی نهایی و رسمی iOS 18 را اپل همین دوشنبه 26 شهریور عرضه خواهد کرد. در ادامه همه‌ی چیزهایی که باید درباره سیستم عامل iOS 18 و آپدیت آن بدانید را جمع آوری کرده‌ایم.

اپل iOS 18 را در ماه ژوئن 2024 در WWDC معرفی کرد و آن را تنها یک هفته زودتر از عرضه رسمی گوشی‌های سری آیفون 16 خود منتشر خواهد کرد. این سیستم عامل با تمرکز بر امکانات هوش مصنوعی ساخته شده و گزینه‌های جدید شخصی‌سازی، بهبودهایی در دستیار صوتی سیری و چیزهای دیگر را ارائه می‌کند. از جمله ویژگی‌های جدید آن، به گزینه‌های جدید برای شخصی‌سازی هوم اسکرین و کنترل سنتر می‌توان اشاره کرد. همچنین اپ تصاویر در iOS 18 بازطراحی شده است. بهبودهایی در اپ ایمیل‌ها، اضافه شدن افکت‌های متن و قابلیت جدید Genmoji که می‌تواند اموجی بسازد و پشتیبانی از RCS دیگر ویژگی‌های بارز این سیستم عامل هستند.

iOS 18 در یک نگاه

در ماه ژوئن و در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان جهانی اپل (WWDC) 2024، نسخه‌ی بعدی سیستم‌عامل iOS با نام iOS 18 معرفی شد. سیستم عاملی که به زودی برای عموم کاربران عرضه خواهد شد. iOS 18 بر پایه‌ی Apple Intelligence ساخته شده است، که اپل آن را مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی می‌نامد که به‌طور عمیقی در iOS ادغام شده‌اند. Apple Intelligence ترکیبی از هوش مصنوعی تولیدی با زمینه‌های شخصی است و اپل آن را «هوش مصنوعی برای همه‌ی ما» می‌خواند.

Apple Intelligence به بهبود نوشتار در سراسر سیستم‌عامل کمک می‌کند. سیری را بسیار هوشمندتر می‌سازد و امکان تولید محتوا در اشکال مختلف را فراهم می‌آورد. مجموعه‌ای از ابزارهای نوشتاری در تمام برنامه‌ها برای بازنویسی، ویرایش و خلاصه‌سازی متن در دسترس خواهد بود. شما می‌توانید لحن خود را تغییر دهید، نوشته‌های خود را موجزتر کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ خطای املایی یا دستوری وجود ندارد.

اپل درiOS 18 حریم خصوصی را بهبود بخشیده است. اکنون امکان قفل کردن هر برنامه‌ای وجود دارد، به طوری که برای باز کردن آن حتی زمانی که آیفون شما قفل نیست، نیاز به تشخیص چهره (Face ID) یا اثر انگشت (Touch ID) است. همچنین می‌توانید یک برنامه را پنهان کنید که باعث می‌شود از صفحه اصلی حذف شده و در یک پوشه مخفی در کتابخانه برنامه‌ها قرار گیرد که بدون احراز هویت قابل دسترسی نیست. برنامه‌هایی که قفل یا پنهان شده‌اند، اعلانی را ارسال نمی‌کنند و در جستجو قابل دسترسی نیستند.

اپل و هوش مصنوعی

Apple Intelligence نام مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی است که در iOS 18 و macOS Sequoia تعبیه شده و توسط یادگیری ماشین و مدل‌های زبانی بزرگ به کار گرفته می‌شود. هوش مصنوعی اپل به طور عمیقی در جدیدترین سیستم‌های عامل اپل ادغام شده و قابلیت‌های جدیدی را در طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها فراهم می‌آورد. Apple Intelligence هم اکنون در حال آزمایش بتا در iOS 18.1 است و نسخه بتا در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد.

ابزارهای نوشتاری

ابزار نوشتاری برای کمک به شما در ویرایش، تصحیح، و بهبود نوشته‌هایتان طراحی شده است. مجموعه‌ای از ویژگی‌ها که در برنامه‌های Notes، Pages، ایمیل، و سایر برنامه‌هایی که در آن متن می‌نویسید، گنجانده شده است. این ابزار می‌تواند برای اصلاح خطاها، یافتن کلمات گمشده، تغییر لحن، و خلاصه‌سازی محتوا مورد استفاده قرار گیرد.

  • غلط‌گیری – بررسی، املا و دستور زبان شما را کنترل می‌کند، به دنبال مشکلات املایی، اشکالات فعلی و علائم نگارشی، کلمات گمشده، و مواردی که کلمه‌ای اشتباه مانند «بارگذاری» به جای «برگزاری» استفاده شده باشد.
  • بازنویسی – با گزینه بازنویسی، هوش مصنوعی اپل می‌تواند لحن ایمیل شما را تغییر دهد. اگر چیزی را بیش از حد غیررسمی نوشته‌اید، به عنوان مثال، می‌توانید از گزینه «حرفه‌ای» استفاده کنید تا هوش مصنوعی آن را بازنویسی کند. پیام اصلی و ایده‌های شما حفظ می‌شوند، اما واژگان رسمی‌تری به کار گرفته می‌شوند. تاکنون، گزینه‌های موجود برای بازنویسی شامل دوستانه، حرفه‌ای، و مختصر می‌شود.
  • خلاصه – همانطور که از نام آن پیداست، خلاصه، آنچه را که نوشته‌اید خلاصه می‌کند. شما همچنین می‌توانید از ویژگی خلاصه‌نویسی برای لیست کردن نکات کلیدی از هر چیزی که نوشته‌اید یا متنی که انتخاب کرده‌اید، استفاده کنید.
  • پاسخ هوشمند – در برنامه Mail، آیفون می‌تواند محتوای ایمیل‌ها را تشخیص دهد و پاسخ‌های هوشمند مرتبطی را پیشنهاد دهد تا شما بتوانید به سرعت پاسخ دهید.

Image Playground

Image Playground در iOS 18

Image Playground یک برنامه جدید است که به شما امکان می‌دهد تصاویری را بر اساس ایده‌های خود ایجاد کنید. شما می‌توانید با یک پرامپت، مشابه ChatGPT، تصویری تولید کنید و اپل نیز فهرستی از مفاهیم پیشنهادی دارد. مفاهیم اپل در دسته‌بندی‌هایی مانند تم‌ها، مکان‌ها، لباس‌ها و موارد دیگر سازمان‌دهی شده‌اند.

اپل این مفاهیم را برای مواقعی که شما نمی‌توانید پرامپت خود را ایجاد کنید به عنوان ایده‌هایی پیشنهاد می‌کند. اما نیازی نیست که حتماً از آن‌ها استفاده کنید و می‌توانید هر چیزی که دوست دارید وارد کنید. تمام محتوای ایجاد شده توسط Image Playground دارای سبک مشخصی است، بنابراین نمی‌توانید چیزی را که واقع‌بینانه به نظر می‌رسد خلق کنید. سه سبک موجود شامل انیمیشن، تصویرسازی و اسکچ هستند.

تصاویری که تولید می‌شوند می‌توانند شامل دوستان و خانواده شما هم باشند. در واقع شما قادر به استفاده از شباهت‌های آن‌ها از تصاویری در برنامه Photos هستید. شما می‌توانید تصاویر جالبی از افراد را ایجاد و سپس در یک پیام ارسال کنید. تمام فرایند ایجاد تصویر به صورت خصوصی روی دستگاه انجام می‌شود.

ادغام Image Playground با برنامه‌های دیگر

اپلیکیشن Image Playground یک برنامه مستقل است، در عین حال در برنامه‌هایی مانند Notes و Messages نیز ادغام شده است. همچنین می‌توان آن را به برنامه‌های بیشتری هم اضافه کرد. هنگام استفاده از Image Playground در اپ Messages، این برنامه متناسب با فعالیت‌های قبلی شما پیشنهاداتی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، اگر در حال بحث در مورد آتش‌بازی بودید، ممکن است پیشنهاداتی را که شامل آتش‌بازی هستند نمایش دهد.

برای هر تصویر تولید شده، شما می‌توانید از بین گزینه‌های متعدد انتخاب کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید این کار را برای رسیدن به نتیجه مطلوب، به دفعات تکرار کنید زیرا تولید تصویر بر روی دستگاه انجام می‌شود.

در برنامه Notes، می‌توان از Image Playground برای تولید تصویری استفاده کرد که با محتوای یادداشت شما مطابقت دارد. در iPad، شما می‌توانید یک طرح اولیه را رسم کنید و آن را به تصویری بهتر تبدیل کنید. ویژگی‌ای که اپل آن را Image Wand می‌نامد.

Genmoji

جنموجی‌ها شبیه به ایموجی هستند و طراحی شده‌اند تا مانند ایموجی‌ها رفتار کنند. با استفاده از جنموجی، شما می‌توانید هر نوع ایموجی که می‌خواهید را تولید کنید، بنابراین دیگر محدود به مجموعه استاندارد نیستید.

جنموجی در iOS 18

جنموجی‌ها به عنوان ایموجی در دستگاه‌های اپل کار می‌کنند، اما همان کاراکترهایی که توسط کنسرسیوم یونیکد کدگذاری شده‌اند نیستند. به جای آن، اپل یک API خاص برای آن‌ها طراحی کرده است. آن‌ها در هر جایی که از متن غنی پشتیبانی می‌کند، به درستی نمایش داده می‌شوند.

Genmoji

تولید یک جنموجی می‌تواند با وارد کردن توصیفی از آنچه که به دنبالش هستید انجام شود. حتی می‌توانید جنموجی‌هایی را بر اساس چهره افراد، ایجاد کنید.

سیری و جستجو

Apple Intelligence سیری و جستجو را بازطراحی کرده است. در iOS 18 سیری بسیار شهودی‌تر و نسبت به درخواست‌ها پاسخگوتر خواهد بود. سیری درک بهتری از زبان دارد و حتی اگر روی کلمات خود لغزش داشته باشید یا وسط جمله نظرتان را عوض کنید، می‌تواند با شما همراه شود.

با آگاهی زمینه‌ای بهبود یافته و توانایی بهره‌برداری از بینش‌های برنامه‌های موجود در آیفون شما، سیری بیشتر از شما می‌داند و بیش از پیش می‌تواند به شما کمک کند. سیری می‌تواند ببیند که چه چیزی روی صفحه شماست، بنابراین می‌توانید کارهایی مانند بازدید از یک وب‌سایت را انجام دهید و بگویید «این را برای سعید بفرست» و سیری پیام را ارسال خواهد کرد. زمینه شخصی بهتر به معنای آن است که سیری می‌تواند یک فیلم که توسط یک دوست به شما پیشنهاد شده را جستجو کند، شماره پاسپورت شما را پیدا کند، یا یک ایمیل مهم را مکان‌یابی کند. اگر چیزی روی دستگاه شما باشد، سیری می‌تواند آن را پیدا کند.

سیری در iOS 18

سیری همچنین بین درخواست‌ها پیوستگی را حفظ می‌کند. بنابراین شما می‌توانید به درخواست قبلی خود اشاره کنید. به عنوان مثال، اگر با استفاده از سیری یک رویداد تقویم برای سفر ایجاد کنید، می‌توانید آن را دنبال کرده و بپرسید که وضعیت آب و هوا چگونه خواهد بود و سیری خواهد فهمید که شما چه منظوری دارید.

سیری وارد عمل می‌شود

برای اولین بار، سیری می‌تواند درون برنامه‌های شما و بین آن‌ها اقداماتی انجام دهد و نتیجتا، صدها کار جدید وجود دارد که سیری از پس آن‌ها برمی‌آید. سیری می‌تواند فایل‌ها را جابجا کند، پیش‌نویس‌های ایمیل را ارسال کند، عکس‌ها را ویرایش کند، عکس‌ها را به پیام‌ها اضافه کند و خیلی کارهای دیگر.

یک ویژگی تایپ خطاب به سیری وجود دارد که می‌توان با دو بار ضربه زدن به پایین نمایشگر آیفون، آن را فعال کرد.

برای نشان دادن تغییر عمده در سیری، اپل طراحی دیداری (شمایل) سیری را تغییر داده است. هنگامی که فعال می‌شود، یک نور درخشان در اطراف لبه‌های نمایشگر وجود دارد که نشان می‌دهد سیری در حال گوش دادن است.

سیری قادر است به یک پایگاه داده بزرگ از دانش محصولات اپل دسترسی پیدا کند و می‌تواند در مورد ویژگی‌ها و تنظیمات دستگاه به شما بگوید. همچنین می‌تواند آموزش‌هایی در مورد نحوه انجام کارها در آیفون، آیپد و مک ارائه دهد.

ادغام با ChatGPT

اپل در حال همکاری با OpenAI است تا ChatGPT را در آیفون، آیپد و مک ادغام کند. سیری می‌تواند درخواست‌های پیچیده‌ای مانند تولید تصاویر یا نوشتن از ابتدا را به ChatGPT ارجاع دهد. با استفاده از ابزارهای نوشتاری، ChatGPT قادر است محتوای اصلی را از ابتدا خلق و تصویرسازی کند. که فراتر از کارهایی است که سیری انجام می‌دهد.

ادغام با ChatGPT

شما می‌توانید یک PDF طولانی را باز کنید، از سیری بپرسید که در مورد موضوع خاصی چه می‌گوید، و سیری می‌تواند آن را به ChatGPT برای ایجاد یک خلاصه کامل واگذار کند. اپل سیری را به عنوان نگهبان مدل‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی می‌بیند، که از منابع موجود استفاده کرده و بدون نیاز به چندین برنامه، پاسخی را به شما ارائه می‌دهد.

ادغام ChatGPT اختیاری است، و سیری هر بار قبل از ارسال درخواست به سرورهای ChatGPT و OpenAI از شما اجازه می‌خواهد. نه اپل و نه OpenAI  درخواست‌ها را ردیابی نمی‌کنند، مگر اینکه شما در یک حساب کاربری پولی ChatGPT وارد شده باشید.

حریم شخصی

بیشتر ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی دستگاه کاربر به انجام می‌رسند تا حریم خصوصی کاربران حفظ شود. سیری اطلاعات را از آیفون شما جمع‌آوری می‌کند تا به درخواست‌های شما پاسخ دهد. اما مواردی وجود دارد که نیاز به قدرت محاسباتی ابری است.

اپل برای این منظور از محاسبات ابری خصوصی استفاده می‌کند. سرورهای آن با تراشه‌های سیلیکونی اپل مجهز شده‌اند و از طریق Secure Enclave محافظت از حریم خصوصی را تضمین می‌کنند.

اپل اعلام می‌کند که داده‌ها ذخیره نمی‌شوند و تنها برای درخواست‌ها استفاده می‌شوند. برای اثبات این موضوع، اپل به کارشناسان مستقل اجازه می‌دهد تا کدی که روی سرورهای سیلیکونی اپل اجرا می‌شود را مورد بازرسی قرار دهند. محاسبات ابری خصوصی به‌صورت رمزنگاری شده تضمین می‌کند که آیفون، آیپد و مک با سرور صحبت نکنند مگر اینکه نرم‌افزار آن به‌صورت عمومی برای بازرسی ثبت شده باشد.

ابزارهای هوش مصنوعی اپل اختیاری خواهند بود و شما قادرید ویژگی‌های خاصی را که می‌خواهید استفاده کنید انتخاب نمایید. اپل همچنین کنترل‌های والدین را برای هوش مصنوعی خود طراحی کرده است.

پیش‌نیازهای Apple Intelligence

هوش مصنوعی اپل تنها به آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس محدود می‌شود که هر دو دارای تراشه A17 پرو هستند. این قابلیت همچنین با مدل‌های آینده آیفون 16 که تراشه‌های A18 دارند، سازگار خواهد بود.

در آیپد و مک، هوش مصنوعی اپل نیازمند پردازنده M1 یا بالاتر است. اپل می‌گوید که این الزامات به دلیل قدرت مورد نیاز برای پردازش درخواست‌های هوش مصنوعی است. اگرچه از نظر فنی آیفون‌های قدیمی‌تر می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی را اجرا کنند، اما این کار برای استفاده مفید بیش از حد کند خواهد بود.

بتای هوش مصنوعی اپل و تاریخ عرضه

در حال حاضر، Apple Intelligence برای توسعه‌دهندگان در نسخه بتای iOS 18.1 در دسترس است. این شامل چندین ویژگی از Apple Intelligence می‌شود. مانند ابزارهای نوشتاری، طراحی به‌روز شده سیری، Clean Up برای برنامه عکس‌ها، ضبط و ترانسکریپت تماس‌های تلفنی، خلاصه‌ها، حالت تمرکز کاهش وقفه‌ها و موارد دیگر که در راهنمای ما توضیح داده شده است.

Image Playground، جنموجی و ویژگی‌های آگاهی شخصی و آگاهی صفحه نمایش سیری بعدا ارائه خواهند شد و در نسخه بتای iOS 18.1 در دسترس نیستند.

همچنین لازم به ذکر است که ویژگی‌های Apple Intelligence در اتحادیه اروپا هنگام عرضه iPadOS 18 در دسترس نخواهند بود. اپل به دلیل الزامات قانونی قانون بازارهای دیجیتال، پیاده‌سازی Apple Intelligence در اتحادیه اروپا را به تاخیر انداخته است.

تغییرات طراحی iOS 18

هوش مصنوعی اپل ممکن است بزرگترین تغییر کلی باشد که در iOS 18 ارائه می‌شود. اما اپل تغییرات قابل توجهی در طراحی ایجاد کرده که ظاهر صفحه اصلی را دگرگون ساخته و آن را بیشتر با لاک اسکرین که در 17 iOS به‌روزرسانی شده بود، هماهنگ می‌کند.

هوم اسکرین

در نسخه 18 سیستم عامل iOS، اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها می‌توانند در هر جای صفحه آیفون قرار بگیرند. بنابراین شما می‌توانید صفحه اصلی و صفحات اپلیکیشن را با تعداد اندکی از اپلیکیشن‌ها و ویجت‌ها داشته باشید و فاصله دلخواه خود را بین ردیف‌های آیکون‌ها ایجاد کنید.

هوم اسکرین در iOS 18

شما نمی‌توانید دقیقا یک آیکون اپلیکیشن را در هر جایی از صفحه که می‌خواهید قرار دهید. اما می‌توانید آیکون‌ها را دور تا دور تصویر زمینه خود مرتب کنید و فضای خالی بیشتری نسبت به قبل داشته باشید. نام‌های اپلیکیشن‌ها می‌توانند حذف شوند، که باعث افزایش اندازه آیکون‌ها و ویجت‌ها در صفحه اصلی با صرفه‌جویی در فضا می‌شود.

آیکون اپلیکیشن‌ها

اپل رنگ تیره برای آیکون‌های برنامه‌ها را اضافه کرده که با حالت تاریک (Dark Mode) همخوانی دارد. این گزینه‌ی تیره می‌تواند به صورت مستقل از حالت تاریک انتخاب شود یا با آن ترکیب گردد. همه‌ی برنامه‌های داخلی اپل در این حالت، ظاهری جدید و تیره‌تر دارند.

تیره کردن پس زمینه آیکون اپلیکیشن‌ها در iOS 18

شما همچنین می‌توانید تصمیم بگیرید که آیکون‌های برنامه‌های خود را به رنگ والپیپر خود تنظیم کنید. این کار رنگ پیش‌فرض همه آیکون‌ها را تغییر می‌دهد. البته شما نمی‌توانید برای هر آیکون یک رنگ انتخاب کنید، و این ویژگی فقط برای اعمال یک رنگ‌آمیزی یکپارچه روی همه آیکون‌ها استفاده می‌شود.

رنگی کردن آیکون اپلیکیشن‌ها در iOS 18

مخفی و قفل کردن اپلیکیشن‌ها در iOS 18

اگر برنامه‌ای دارید که نمی‌خواهید کسی آن را ببیند، می‌توانید آن را قفل کنید یا کاملا از صفحه اصلی پنهان کنید. این ویژگی مخصوصا وقتی تلفن خود را به کسی می‌دهید تا عکسی را ببیند یا بازی کند، مفید است. زیرا محتوای بسیار حساس شما را از دید پنهان می‌کند.

مخفی و قفل کردن اپلیکیشن‌ها در iOS 18

برنامه‌های قفل شده نیاز به تأیید هویت با استفاده از Face ID یا Touch ID دارند تا باز شوند. اما همچنان روی صفحه اصلی شما باقی می‌مانند. اگر یک برنامه را قفل کرده و آن را پنهان کنید، تنها در کتابخانه برنامه در پوشه برنامه‌های پنهان که برای باز شدن نیاز به تأیید هویت بیومتریک دارد، نمایش داده می‌شود. برنامه‌های قفل شده و پنهان در جاهای دیگر مانند جستجو یا در اعلان‌ها ظاهر نمی‌شوند.

کنترل سنتر

مرکز کنترل دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده و اکنون شامل کاشی‌های قابل تغییر مکان و پشتیبانی از چندین صفحه است تا بتوانید مواردی که بیشتر به آن نیاز دارید را در بالاترین قسمت آن قرار دهید. شما می‌توانید تمام گزینه‌های مرکز کنترل را با افزودن کنترل‌های جدید از گالری کنترل‌ها که اپل معرفی کرده شخصی‌سازی کنید.

کنترل سنتر در iOS 18

طراحی مرکز کنترل حالا به صورت شبکه‌ای است که می‌توانید کنترل‌های خود را جابجا کنید، اندازه آن‌ها را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید تا دسترسی آسان‌تری داشته باشید. برخی از کنترل‌ها مانند ریموت فقط می‌توانند به اندازه چهار کاشی یا به کوچکی یک کاشی باشند. در حالی که بقیه، مانند «خانه» می‌توانند به بزرگی یک صفحه کامل باشند. بقیه مانند حجم صدا به دو مربع عمودی محدود هستند، و برخی مانند موسیقی می‌توانند چهار مربع عمودی یا یک صفحه کامل باشند.

کنترل‌هایی مانند وای‌فای و بلوتوث همچنان در کنار هم قرار دارند و می‌توانند بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شوند.

کنترل‌ها می‌توانند به صفحات جداگانه‌ای برای علاقه‌مندی‌ها، موسیقی، خانه و اتصالات و غیره تقسیم شوند. شما می‌توانید بین صفحات مرکز کنترل بالا و پایین بروید. یک حرکت طولانی و پیوسته شما را سریع‌تر به مقصد می‌رساند. ضربه زدن به مجموعه کوچک‌تری از کنترل‌ها مانند اتصالات یا موسیقی آن را به یک نمایش کامل صفحه گسترش می‌دهد که می‌توانید با آن تعامل داشته باشید.

برای اولین بار، برنامه‌های غیر اصلی اپل هم می‌توانند کنترل‌های مرکز کنترل را ایجاد کنند. بنابراین گزینه‌های دسترسی سریع بسیار بیشتری وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها اختصاص دهید. اپل همچنین یک دکمه پاور اضافه کرده که با فشار طولانی فعال می‌شود. گزینه‌های جدیدی به مرکز کنترل اضافه شده‌اند مانند: ترجمه، Tap to Cash، میانبرها و کنترل‌های دسترس‌پذیری (Accessibility) متعدد.

لاک اسکرین

گزینه‌های دوربین و چراغ قوه در لاک اسکرین اکنون بخشی از مرکز کنترل به حساب می‌آیند. به این معنی که می‌توانید آن‌ها را با سایر کنترل‌های مرکز کنترل جابجا کنید. شما می‌توانید این دکمه‌ها را برای انجام کارهای مختلف تنظیم کنید یا به طور کامل آن‌ها را خاموش کنید. که برای کسانی که نمی‌خواهند به طور تصادفی دوربین یا چراغ قوه را از صفحه قفل فعال کنند، مفید است.

لاک اسکرین در iOS 18

می‌توان آن را برای دسترسی به برنامه‌هایی مانند خانه، ماشین حساب یا ترجمه تنظیم کرد. یا ویژگی‌هایی مانند حالت تاریک را فعال کرد. گزینه‌های متعددی وجود دارد، از جمله یکی برای باز کردن هر برنامه‌ای در آیفون شما.

کلید عملیات (Action Button)

مرکز کنترل می‌تواند کنترل‌ها را به دکمه عملیات در مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 16 اختصاص دهد. بنابراین شما می‌توانید از این دکمه به برنامه‌ها و ویژگی‌های بیشتری دسترسی پیدا کنید. عملکردهای موجود در مرکز کنترل عبارتند از:

  • Calculator
  • Stopwatch
  • Alarm
  • Home
  • Timer
  • Dark Mode
  • Scan Code
  • Airplane Mode
  • Cellular Data
  • Personal Hotspot
  • Dark Mode
  • Quick Note
  • Remote
  • Wallet
  • Tap to Cash
  • Ping My Watch

بازتاب آیفون در مک

با استفاده از آیفونی که iOS 18 را اجرا می‌کند و مکی که macOS Sequoia را اجرا می‌کند، شما می‌توانید از ویژگی جدید بازتاب (Mirroring) آیفون استفاده کنید. ویژگی بازتاب آیفون به شما اجازه می‌دهد تا آیفون خود را از روی مک کنترل کنید.

با استفاده از آیفونی که iOS 18 را اجرا می‌کند و مکی که macOS Sequoia را اجرا می‌کند، شما می‌توانید از ویژگی جدید بازتاب (Mirroring) آیفون استفاده کنید.

هنگامی که با همان Apple ID روی مک و آیفون وارد شده‌اید، می‌توانید از Mirroring برای تعامل با آیفون خود از روی مک استفاده کنید. حتی زمانی که آیفون قفل باشد. شما می‌توانید برنامه‌ها را باز کرده و از آن‌ها استفاده کنید، اعلان‌ها را دریافت و با آن‌ها تعامل داشته باشید، و پیام ارسال کنید.

شما می‌توانید از صفحه کلید مک، ترک‌پد یا موس خود استفاده کنید. این مزیت برای تایپ ایمیل‌های طولانی و سایر اسناد بر روی آیفون مفید است. در آینده در سال جاری میلادی، بازتاب آیفون اجازه خواهد داد تا فایل‌ها، عکس‌ها، و ویدئوها بین آیفون و مک و برعکس کشیده و رها شوند.

به‌روزرسانی ایرپاد پرو

iOS 18 چندین تغییر را در AirPods Pro 2 آخرین هدفون‌های حرفه‌ای شرکت اپل، به ارمغان می‌آورد. با حرکات سر، می‌توانید AirPods Pro را بدون دست و بدون صحبت کردن کنترل کنید. فقط با تکان دادن سر به بالا و پایین یا چپ و راست به اعلان‌ها و تماس‌های ورودی واکنش نشان دهید. تکان دادن سر به معنای پاسخ به تماس است، و چپ و راست کردن آن به معنای رد کردن تماس.

قابلیت جداسازی صدا، صدای پس‌زمینه را کاهش می‌دهد تا صدای شما برای فردی که با او تماس تلفنی دارید، واضح‌تر شود. میکروفون‌های AirPods Pro با استفاده از قابلیت جداسازی صدا، از جذب صدای محیطی خودداری می‌کنند و به صدای شما اولویت می‌دهند.

قابلیت کنترل نویز تطبیقی (Adaptive Noise Control) که قبلاً وجود داشت، صدا و لغو نویز فعال (Active Noise Cancellation) را در پاسخ به تغییرات محیطی تنظیم می‌کند. در iOS 18، گزینه‌ای با عنوان «شخصی‌سازی» برای تنظیم آن وجود دارد تا اجازه دهد صدای محیطی بیشتر یا کمتری از آن عبور کند.

ویژگی‌های حفظ حریم شخصی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، شما می‌توانید برنامه‌ها را قفل و مخفی کنید تا برای دسترسی به آن‌ها نیاز به تشخیص چهره یا اثر انگشت باشد. اما در iOS 18 چندین ویژگی حریم خصوصی دیگر نیز اضافه شده است.

اپل بخش حریم خصوصی و امنیت در برنامه تنظیمات را بازطراحی کرده است. به طوری که اطلاعاتی در یک نگاه در مورد چیزهایی که به اشتراک می‌گذارید فراهم می‌آورد تا بتوانید تنظیمات لازم را انجام دهید. بخش حریم خصوصی و امنیت نشان می‌دهد چه تعداد برنامه به تنظیمات حریم خصوصی مختلف مانند مکان، دوربین، میکروفون و… دسترسی دارند.

زمانی که برنامه‌ها در iOS 18 درخواست دسترسی به مخاطبین شما را دارند، گزینه‌ای برای به اشتراک گذاشتن تنها چند مخاطب به جای کل دفترچه تلفن وجود دارد. شما می‌توانید دقیقا مشخص کنید که کدام مخاطبین توسط یک برنامه قابل دسترسی هستند.

اپل روش جدیدی برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرده تا لوازم جانبی بلوتوث را به آیفون جفت کنند که اجازه می‌دهد جفت‌سازی بدون ارائه اطلاعات در مورد دستگاه‌های بلوتوث نزدیک انجام شود.

NFC

با عرضه iOS 18.1 اپل قصد دارد دسترسی تراشه NFC را برای توسعه‌دهندگان باز کند تا آن‌ها بتوانند تراکنش‌های درون برنامه‌ای را مستقل از Apple Pay و Apple Wallet ارائه دهند.

اپل در حال ایجاد چندین API جدید است که اجازه می‌دهد NFC برای پرداخت‌های درون فروشگاهی، کلیدهای خودرو، حمل و نقل، کارت‌های دانشجویی، کلیدهای خانه، هتل، کارت‌های وفاداری و پاداش فروشندگان، و بلیط‌های رویداد، به علاوه شناسه‌های دولتی در آینده استفاده شوند. این API‌ها از Secure Enclave برای حفظ حریم خصوصی و امنیت استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید با استفاده از این قابلیت جدید، با آیفون خود پرداخت‌ها را با استفاده از روشی به جز Apple Pay انجام دهید و بانک‌ها و سایر شرکت‌ها نیز قادر خواهند بود گزینه‌های پرداخت بدون تماس (contactless) خود را ارائه دهند.

برای استفاده از NFC در یک برنامه، شما باید برنامه را باز کرده و سپس دکمه کناری را دو بار بزنید تا یک تراکنش را آغاز کنید. همچنین گزینه‌ای برای تنظیم یک برنامه فرعی به عنوان برنامه پیش‌فرض در تنظیمات وجود خواهد داشت.

API‌های NFC و Secure Enclave ابتدا در استرالیا، برزیل، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده در دسترس خواهند بود، سپس در آینده به مناطق بیشتری گسترش خواهند یافت. برای استفاده از این ویژگی‌ها نیاز به iOS 18.1 است.

حالت بازی

حالت بازی اختصاصی در iOS 18 طراحی شده تا فعالیت‌های پس‌زمینه را به حداقل برساند. بنابراین تمام قدرت پردازشی آیفون می‌تواند به سمت بازی برود. حالت بازی به منظور ارائه نرخ فریم بالا و یکنواخت، حتی هنگام بازی برای ساعت‌ها، طراحی شده است.

حالت بازی همچنین تأخیر صوتی AirPods را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کنترلرهای بازی پاسخگوتر از قبل باشند. اپل اعلام کرده که نرخ پاسخ بلوتوث برای کنترلرهای بی‌سیم دو برابر شده تا پاسخگویی بهتری در بازی‌ها داشته باشد.

توسعه‌دهندگان بازی اکنون قادر به استفاده از صدای مکانی شخصی‌سازی شده (Personalized Spatial Audio) برای ایجاد صدای فراگیرتر در بازی‌های خود هستند.

دسترسی پذیری

اپل اعلام کرد که چندین ویژگی Accessibility جدید به سیستم عامل iOS 18 اضافه خواهند شد. این شرکت برخی از این ویژگی‌ها را به طور خلاصه معرفی کرده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

چندین ویژگی Accessibility جدید به سیستم عامل iOS 18 اضافه خواهند شد

کاهش سرگیجه و حالت تهوع ناشی از حرکت

گزینه جدیدی تحت عنوان «نشانه‌های حرکتی وسیله نقلیه» ارائه شده است که به منظور پیشگیری از سرگیجه و حالت تهوع هنگام نگاه کردن به آیفون یا آیپد در حین حرکت به عنوان مسافر طراحی شده است. بیماری حرکتی اغلب به دلیل تضاد حسی بین آنچه فرد می‌بیند و آنچه احساس می‌کند ایجاد می‌شود.

نشانه‌های حرکتی وسیله نقلیه از عناصر بصری روی نمایشگر استفاده می‌کنند که تغییرات واقعی در حرکت را نشان می‌دهند. به طور خلاصه، نقاط متحرک در لبه‌های صفحه نمایش، تغییرات در حرکت وسیله نقلیه را نمایش می‌دهند و بدون اینکه با محتوای اصلی تداخل داشته باشند، تضاد حسی را کم می‌کنند. این گزینه می‌تواند به صورت خودکار روی آیفون نمایش داده شود و از طریق مرکز کنترل فعال و غیرفعال گردد.

ردیابی چشم

قابلیت ردیابی چشم (Eye Tracking) به کاربران اجازه می‌دهد تا تنها با استفاده از چشم‌های خود، در محیط کاربری آیفون یا آیپد حرکت کنند. این ویژگی با استفاده از هوش مصنوعی و دوربین جلوی دستگاه، مکان نگاه کاربر را تشخیص می‌دهد. از این فناوری می‌توان برای فعال کردن دکمه‌ها و سایر اشاره‌ها استفاده کرد.

واکنش به موسیقی

هنگامی که قابلیت حس لمسی موسیقی (Music Haptics) فعال است، موتور تپتیک آیفون «ضربه‌ها، بافت‌ها، و لرزش‌های پیشرفته» را بازسازی می‌کند که با صدای موسیقی مطابقت دارد. این ویژگی در میلیون‌ها آهنگ در کاتالوگ موسیقی اپل کار می‌کند و توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را در برنامه‌های خود پیاده‌سازی کنند.

میان‌برهای صوتی

با استفاده از میان‌برهای صوتی، کاربران آیفون و آیپد می‌توانند «عبارات سفارشی» را تعیین کنند تا سیری بتواند میان‌برها را راه‌اندازی کرده و وظایف پیچیده را درک کند.

کاربران آیفون و آیپد می‌توانند «عبارات سفارشی» را تعیین کنند تا سیری بتواند میان‌برها را راه‌اندازی کرده و وظایف پیچیده را درک کند.

دیگر ویژگی‌های جدید iOS 18

در نسخه جدید سیستم عامل، مجموعه‌ای از ویژگی‌های تازه افزوده شده‌اند که در دسته‌بندی‌های خاصی جای نمی‌گیرند. بنابراین ما برخی از به‌روزرسانی‌های مفید دیگری که در دسترس هستند را فهرست کرده‌ایم:

  • درایوهای اکسترنال – گزینه‌ای برای فرمت کردن درایوهای خارجی متصل به آیفون وجود دارد.
  • API‌های جدید – برنامه‌های شخص ثالث می‌توانند با برنامه ترجمه ادغام شوند و ضبط ویدئوی مکانی را ارائه دهند.
  • SOS اضطراری – آیفون می‌تواند ویدئویی را از طریق پشتیبانی از سرویس ویدئوی اضطراری زنده به سرویس‌های اورژانس ارسال کند.
  • کلمه بیدارباش سیری – می‌توان نام جدیدی را با استفاده از ویژگی دسترسی میانبرهای صوتی به سیری اختصاص داد. علاوه بر این، گزینه‌ای برای استفاده از سیری برای تنظیم رفتارهای خاص برای اسکرین‌شات‌ها، تغییر حجم صدا، باز کردن برنامه‌ها، فعال کردن مرکز کنترل و موارد دیگر وجود دارد.
  • جفت‌سازی لوازم جانبی – برنامه‌ها قادر به ارائه جفت‌سازی ساده مشابه ایرپادها برای لوازم جانبی بلوتوث و وای-فای هستند.
  • SharePlay – SharePlay اکنون از طرح کشیدن روی صفحه دیگران پشتیبانی می‌کند تا بتوانید دستورالعمل‌ها را ارائه دهید، یا کنترل یک صفحه را به دست بگیرید. این ویژگی در اتحادیه اروپا در دسترس نیست.
  • پادکست‌ها – برنامه پادکست‌ها بخش‌های فصل در یک پادکست را نشان می‌دهد.
  • درایو iCloud – در درایو iCloud، گزینه جدیدی به نام «نگه داشتن دانلودها» وجود دارد که به شما امکان می‌دهد فایل‌ها و پوشه‌هایی را انتخاب کنید که هم بصورت محلی روی دستگاه شما و هم در iCloud ذخیره شوند.
    ساعت لاک اسکرین – اکنون می‌توانید ساعتی با چند رنگ مختلف را روی لاک اسکرین قرار دهید.
  • شارژ باتری – هنگام شارژ، بخش باتری در تنظیمات به شما اطلاع می‌دهد که آیا از یک شارژر کند استفاده می‌کنید یا سریع.
  • انیمیشن‌های دکمه – هنگامی که دکمه‌ای را روی آیفون در iOS 18 فشار می‌دهید، انیمیشن برجسته‌سازی دکمه ظاهر می‌شود.
  • صداهای پس‌زمینه – دو گزینه جدید صدای پس‌زمینه وجود دارد: شب و آتش.
  • برنامه دوربین – هنگام ضبط ویدئو، می‌توانید انتخاب کنید که صدای در حال پخش روی آیفون شما در پس‌زمینه ادامه یابد یا به طور خودکار متوقف شود.

همخوانی با دستگاه‌ها

سیستم عامل iOS 18 قابل اجرا بر روی تمامی آیفون‌هایی خواهد بود که قابلیت اجرای iOS 17 را دارند. این شامل آیفون XR، آیفون XS، آیفون SE 2 و مدل‌های جدیدتر می‌شود. با اینکه iOS 18 با بسیاری از آیفون‌های قدیمی‌تر سازگار است، اما برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی دستگاه، نیاز به آیفون 15 پرو یا مدل‌های بعد از آن خواهد بود.

  • همه مدل‌های آیفون 16
  • آیفون 15 (همه مدل‌ها)
  • آیفون 14
  • آیفون 13
  • همه مدل‌های آیفون 12
  • همه مدل‌های آیفون 11
  • آیفون‌های XS و XS Max
  • آیفون XR
  • مدل‌های نسل دوم و سوم آیفون SE

زمان عرضه iOS 18

سیستم عامل iOS 18 از دوشنبه 26 شهریور ماه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. بنابراین این سیستم عامل اکنون در دسترس است. درست یک هفته پیش از عرضه سری آیفون 16 که به تازگی معرفی شد و در تاریخ 30 شهریور به بازار عرضه می‌شود. شما می‌توانید آیفون خود را به این نسخه جدید و پر امکانات سیستم عامل iOS آپدیت کنید. اخیرترین به‌روزرسانی که در دسترس کاربران قرار گرفته بود iOS 17.6.1 بود که در مرداد ماه منتشر شد. اگر می‌خواهید به قابلیت‌های هوش مصنوعی و امکانات Apple Intelligence دسترسی پیدا کنید باید تا انتشار iOS 18.1 منتظر بمانید. اگرچه در حال حاضر نسخه بتای این سیستم عامل در دسترس است.

source

توسط wikiche.com