28 شهریور 1403 ساعت 21:52

همزمان با فراگیر شدن ماشین‌های الکتریکی و پیشرفت خودروسازان چینی در این حوزه، شایعه آتش سوزی خودروهای برقی چینی دوباره پررنگ شده است.

صنعت خودروسازی چین با افزایش علاقه شرکت‌ها به تولید ماشین‌های برقی مواجه شده و هم اکنون شاهدیم که برندهایی مثل بی وای دی، تمام توان خود را برای طراحی و عرضه خودروهای الکتریکی می‌گذارند. جایگزینی وسایل نقلیه درون سوز با انرژی‌های نو، می‌تواند جذابیت‌های زیادی برای مردم و به ویژه علاقه‌مندان به محیط زیست داشته باشد.

آتش سوزی خودروهای برقی چینی

در کنار تمام مزایا و نقاط قوتی که خودروهای برقی دارند، یک نقطه ضعف شاید بزرگ هم داشته باشند. طی سال‌های اخیر و همزمان با پیشرفت صنایع خودروسازی، زمزمه‌های بسیاری از آتش سوزی ماشین‌های برقی به گوش می‌رسد. آیا این ادعا که خودروهای الکتریکی چینی‌ها باعث آتش سوزی می‌شود، صحت دارد یا صرفا یک شایعه است؟

آتش سوزی خودروهای برقی چینی

تقریبا یک ماه پیش بود که در پارکینگ خانه‌ای واقع در سئول کره جنوبی، یک دستگاه مرسدس بنز EQE آتش گرفت و گرفتاری‌های زیادی برای اهالی منزل به وجود آورد. حداقل 140 خودرو دیگر به دلیل افزایش دامنه آتش سوزی آسیب دیدند و این حادثه خسارات زیادی به بار آورد.

دولت کره جنوبی پس از بروز این سانجه فاجعه بار، قانون منع پارک خودروهای برقی در پارکینگ‌های زیرزمینی را تصویب کرد و به اجرا گذاشت. هم اکنون مردم این کشور حق ندارند ماشین‌های برقی خود را که بیش از 90 درصد شارژ دارند، داخل پارکینگ ببرند. دومین آتس سوزی یک دستگاه مرسدس بنز EQE در کشور چین اتفاق افتاد.

با آتش گرفتن دومین مرسدس برقی، نگرانی‌ها بابت تکرار چنین سوانحی افزایش یافت و ایمنی محصولات الکتریکی خودروسازان زیر سوال رفت. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی، هتل رادیسون واقع در هانگژو، ورود خودروهای برقی به پارکینگ زیرزمینی را ممنوع اعلام کرد.

آتش سوزی خودروهای برقی چینی

بعضی از کارشناسان معتقدند از آنجایی که خودرو باکیفیت مرسدس بنز EQE آتش گرفته، اطمینانی به خودروهای چینی که کیفیت کمتری دارند نیست. آیا طرح چنین ادعایی درست است و ماشین‌های برقی این کشور در مقایسه با نمونه‌های مشابه کشورهای دیگر ناایمن‌تر هستند؟

متاسفانه نمی‌توان به صرف یک ادعا، صنعت خودروهای برقی چین را زیر سوال برد. شاید بتوانیم با مقایسه میزان آتش سوزی خودروهای الکتریکی و درون سوز به نتایج جالبی برسیم اما شک نکنید که زوایای تاریک و مبهم این ماجرا پنهان می‌ماند. در حال حاضر مردم دنیا باور دارند که امنیت خودروهای برقی در مقایسه با ماشین درون سوز نسبت به آتش سوزی، بیشتر است.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با بی ام و X2، وارداتی جدید پرشیا خودرو برای سامانه جانبازان

بررسی آمار آتش سوزی خودروهای الکتریکی

به گزارش منبعی موثق، احتمال وقوع آتش سوزی خودروهای برقی از 1.85 به ازای هر 10 هزار خودرو در سال 2021 به 0.96 مورد در سال گذشته رسیده است. البته نمی‌توان به این اعداد و ارقام خیلی اعتماد کرد.

آتش سوزی خودروهای برقی چینی

مطابق با گزارشی که در نروژ منتشر شده، احتمال آتش سوزی محصولات بنزینی و دیزلی، 4 تا 5 برابر بیشتر از ماشین‌های برقی است. علاوه بر این به نقل از روزنامه گاردین، در سال 2022 از هر 100 هزار خودرو برقی و هیبریدی، تنها 3.8 مورد دچار آتش‌سوزی شده‌اند و این رقم برای سایر خودروها 68 مورد بوده است.

مقامات کشور استرالیا معتقدند که احتمال این که باتری یک ماشین برقی آتش بگیرد، 0.0012 درصد و احتمال آتش گرفتن یک خودرو درون سوز، 0.1 درصد است. با این اوصاف می‌توان به این نتیجه رسید که خودروهای برقی چینی سابقه ایمنی بهتری در مقایسه با نمونه‌های درون سوز دارند.

تنها مورد مبهم این که آیا محصولات برقی خودروسازان چینی به اندازه ماشین‌های الکتریکی سایر کشورها ایمن هستند یا خیر. به هر حال تشخیص این موضوع کار دشوار و سختی بوده و نیازمند آمار دقیق است.

ویدیو مرتبط

در گجت نیوز بخوانید: بهمن موتور شرایط فروش هاوال H6 هیبریدی و سانگ یانگ کوراندو را برای شهریور 1403 اعلام کرد طرح افزایش قیمت خودروهای داخلی به هیات دولت ارسال شد نسل جدید فولکس واگن اطلس با چهره به‌روز در راه است + عکس صادرات پژو ۲۰۷ اتوماتیک ایران خودرو به روسیه!

source

توسط wikiche.com