دانشمندان چینی و بریتانیایی که در زمینه خشکی چشم تحقیق مشترکی انجام دادند، دریافتند که خندیدن به اندازه قطره‌های چشمی مؤثر است. همچنین، درمان با خنده ممکن است سلامت روان افراد را نیز بهبود بخشد.

بر اساس تحقیقات دانشمندان چین و انگلستان، خنده می‌تواند برای افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند، به اندازه قطره‌های چشمی مؤثر باشد. درمان با خنده همچنین می‌تواند یک روش ارزان‌تر برای این مشکل ارائه دهد. بیماری مزمن خشکی چشم که حدود ۳۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، به دلیل افزایش سن جمعیت، آلودگی هوا و افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش، شیوع بیشتری پیدا کرده است. تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌های سان یات‌سن، شیامن و دانشگاه کوئینز بلفاست بیان کردند که به طور معمول از اشک مصنوعی برای تسکین ناراحتی‌های ناشی از خشکی چشم و تثبیت لایه‌های اشکی استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع اشک مصنوعی، حاوی ۰.۱ درصد اسید هیالورونیک سدیم است.

محققان در مقاله‌ای که در مجله معتبر BMJ منتشر شد، نوشتند: «بیماری خشکی چشم یک وضعیت مزمن است که در سراسر جهان با استرس روانی ارتباط دارد و استفاده طولانی‌مدت از اشک مصنوعی، بار اقتصادی به همراه دارد.» اما به گفته محققان، به جای استفاده از قطره‌های چشمی، ممکن است بیماران فقط نیاز به یک خنده خوب داشته باشند.

ارزان‌تر و دوستدار محیط زیست

در حال حاضر از درمان یا تمرین با خنده برای کاهش علائم مرتبط با مشکلات روانی استفاده می‌شود. اکنون تیم تحقیقاتی پیشنهاد کرده است که این روش می‌تواند برای بیماران مبتلا به خشکی چشم که دچار سایش محدودی در قرنیه هستند، درمانی ارزان‌تر و سازگارتر با محیط زیست باشد. محققان اظهار داشتند: «ما در این مطالعه، برای مقایسه اثربخشی تمرینات خنده با اشک مصنوعی در درمان بیماری خشکی چشم علامتی، یک مطالعه تصادفی انجام دادیم.» این مطالعه یک آزمایش غیرکاهش بود که به منظور بررسی این که آیا درمان جدید نسبت به درمان فعال موجود بدتر است یا نه، طراحی شده بود. در این آزمایش حدود ۳۰۰ شرکت‌کننده مبتلا به خشکی چشم علامتی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه تحت درمان با خنده قرار گرفت و گروه دیگر از قطره چشمی استفاده کرد. هر دو گروه به مدت هشت هفته روزانه چهار بار درمان را انجام دادند. محققان نوشتند: «به گروه تمرین خنده ویدئوی آموزشی نمایش داده شد و از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا عباراتی مانند “هی هی هی، ها ها ها، پنیر پنیر” را در هر جلسه پنج دقیقه‌ای، ۳۰ بار تکرار کنند.»

نتیجه اصلی اندازه‌گیری، تغییر میانگین در شاخص بیماری سطح چشم که یک ابزار نظرسنجی معتبر برای ارزیابی خشکی چشم است، بود. همچنین، محققان نتایج ثانویه‌ای مانند مدت زمان ظهور اولین نقطه خشک روی قرنیه بعد از پلک زدن و عملکرد غدد چربی میبومین که از تبخیر سریع اشک جلوگیری می‌کند، را اندازه‌گیری کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که تمرینات خنده در کاهش علائم بیماری خشکی چشم نسبت به قطره‌های چشمی «کمتر مؤثر نیست». محققان گفتند: «همچنین مشاهده کردیم که تمرینات خنده پایداری لایه اشکی و عملکرد غده میبومین را بهبود بخشید. این مزایا حداقل چهار هفته پس از قطع تمرین ادامه داشت، در حالی که در گروه اسید هیالورونیک سدیم ۰.۱ درصد چنین تأثیر ماندگاری مشاهده نشد.»

می‌تواند سلامت روان را نیز بهبود بخشد

در حالی که مکانیسم‌های بیولوژیکی خاص نیاز به مطالعات بیشتری دارد، محققان بیان کردند که مشارکت ماهیچه‌ها و اعصاب در هنگام خنده می‌تواند ترشح اشک را تحریک کند. خنده همچنین می‌تواند سلامت روان را که با بروز بیماری خشکی چشم ارتباط دارد، بهبود بخشد. محققان نوشتند: «تمرین خنده به عنوان یک مداخله ایمن، سازگار با محیط زیست و کم‌هزینه می‌تواند به عنوان درمان اولیه خانگی برای افراد مبتلا به خشکی چشم علامتی و لکه‌دار شدن محدود قرنیه باشد.»

source

توسط wikiche.com