پردازنده‌ های Zen کمپانی AMD همیشه به دلیل نوع طراحی‌ شان، با مشکلاتی در زمینه تأخیر روبرو بوده‌اند. معماری CCX (مجموعه پردازنده مرکزی) یا CCD (هسته محاسباتی) به خاطر استفاده از رابط Infinity Fabric شرکت AMD، باعث ایجاد تأخیر بیشتر در برقراری ارتباط بین آنها می‌شود. به همین دلیل است که AMD معمولاً برای دستیابی به بهترین عملکرد ممکن در سیستم، استفاده از حافظه‌ هایی با سرعت و تأخیر پایین‌ تر را برای پردازنده‌ های Zen توصیه می‌کند.

 

رفع مشکل بزرگ در پردازنده‌ های جدید AMD

 

با این حال، همانطور که AnandTech در بررسی Ryzen 9950X کشف کرد، قطعات جدید Zen 5 با تأخیرهای بسیار بالایی به خصوص در بین CCD ها مواجه هستند که تقریباً دو برابر تأخیر سری Zen 4 (Ryzen 7000) است. AnandTech اشاره کرد:

در مقایسه با Ryzen 9 7950X، شاهد افزایش جزئی تأخیر درون یک CCX هستیم. به نظر می‌رسد «مزیت» SMT، جایی که دو هسته منطقی یک هسته فیزیکی مشترک را به اشتراک می‌گذارند و تأخیر کمتری دارند، از بین رفته است. در عوض، تأخیر به طور مداوم در حدود ۲۰ نانوثانیه بین هر هسته منطقی به هر هسته منطقی دیگر درون یک CCX است. این میانگین کمی نسبت به ۱۸ نانوثانیه در ۷۹۵۰X افزایش یافته است، اگرچه مشخص نیست که عامل اصلی آن چیست.

مهمتر از همه – و نگران‌کننده‌ تر – تأخیرهای بین CCD ها هستند. یعنی تأخیر برای رفتن از یک هسته روی یک CCD به یک هسته روی CCD دیگر. طراحی چند CCD ای پردازنده‌ های Ryzen کمپانی AMD همیشه در اینجا با جریمه مواجه بوده است، زیرا برقراری ارتباط بین CCD های مختلف به معنای طی کردن مسیری طولانی از طریق Infinity Fabric شرکت AMD به IOD و بازگشت به CCD دیگر است. اما تأخیرهای بین CCD ها در اینجا بسیار بیشتر از حد انتظار ما است.

برای مرجع، در Ryzen 9 7950X، رفتن به یک CCD دیگر حدود ۷۶ نانوثانیه طول می‌کشد. اما در Ryzen 9 9950X، ما شاهد میانگین تأخیر ۱۸۰ نانوثانیه هستیم، که بیش از دو برابر نسل قبلی Ryzen است.

به نظر می‌رسد این مشکل تأخیر با بروزرسانی جدید بایوس AGESA (معماری نرم‌ افزاری محصور عمومی AMD) حل شده است. اعضای انجمن‌ های Overclock.net و AnandTech تأخیر هسته به هسته پردازنده‌ های سری Ryzen 9000 را با استفاده از ابزار MircroBenchX از CapFrameX آزمایش کردند.

با بایوس جدید AGESA 1.2.0.2، پردازنده Ryzen 9950X تأخیری در حدود ۷۵ نانوثانیه نشان داد، در حالی که با نسخه قبلی سیستم عامل، AGESA 1.2.0.1A، این عدد در حدود ۱۸۰ نانوثانیه بود که نشان دهنده کاهش تقریبی ۵۸ درصدی است که از نظر آماری بسیار قابل توجه است. (این نسخه AGESA با نسخه‌ای که TDP را افزایش داد متفاوت است.)

 

توسعه‌دهنده Y-cruncher به بحث اضافه کرد که به نظر می‌رسد AMD از این پسرفت‌ های عملکردی آگاه بوده و نتیجه یک تلاش آگاهانه از سوی AMD بوده است. با این حال، این تغییر در حال بازگشت است:

یکی از معماران ارشد به من گفت که دلیل پسرفت تأخیر این بود که آنها تعدادی از پارامترهای تنظیم را برای Zen5 تغییر دادند. این به هر نوع کاری که در مقابل آن آزمایش می‌کردند کمک می‌کرد، به همین دلیل آنها این کار را انجام دادند. اما حالا که بررسی‌ ها منتشر شده است، متوجه شدند که این تغییر برای نتایج مصنوعی بسیار بد به نظر می‌رسد. بنابراین آنها قصد داشتند آن را به عقب برگردانند.

اگر دنبال نکرده‌اید، سری پردازنده‌ های Ryzen 9000 کمپانی AMD آنچنان که انتظار می‌رفت، نظر مثبت منتقدان را جلب نکرد. و برخی باگ‌ های مرتبط با عملکرد در خود چیپ وجود داشته است و ممکن است خود ویندوز ۱۱ هم بخشی از این تقصیر را بر عهده داشته باشد.

source

توسط wikiche.com