سامانه خودنویس به 3 سرویس جدید به‌روزرسانی شد. این سه سرویس شامل بررسی اهلیت، تصدیق سند و جلسه مجازی می‌شود در ادامه مطلب با تکراتو همراه باشید.

سامانه خودنویس از خرداد 1402 به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد. این سامانه به عنوان جایگزین سامانه ایران املاک معرفی و بنا شد که قراردادهای اجاره ملک توسط موجر و مستأجر و به صورت کاملاً رایگان تنظیم شود. روش کار سامانه خودنویس نیز به قدری آسان است که هرکسی می‌تواند با آن کار کند.

راهنمای خرید تکراتو

راه‌اندازی این سامانه چند نکته مثبت برای مالک و مستأجر دارد، اما برای مشاورین املاک اصلاً اتفاق خوبی نیست و این افراد نسبت به راه‌اندازی آن اعتراض کرده‌اند. بدیهی است که بخش عمده‌ای از درآمد بنگاه‌های املاک به نوشتن قراردادهای اجاره و خرید و فروش متکی است و سامانه املاک و مستغلات فعلاً کار آنان را سخت کرده است. مدیر سامانه املاک و مستغلات (خودنیس) توضیحاتی را درخصوص این سامانه و آمار ثبت قرارداد ارائه کرده است که در ادامه مطلب منتشر کرده‌ایم.

ارائه 3 سرویس جدید در سامانه خودنویس

در تاریخ 3 خرداد 1402 امکان نوشتن قرارداد اجاره در سامانه مذکور مهیا شد. این رویه ابتدا به صورت آزمایشی آغاز شده و در بهمن 1402 رسماً به مشاورین املاک دستور داده شد که زین‌پس قراردادهای اجاره در این سامانه ثبت کنند. البته مهمتر از آن، امکان ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری به صورت کاملاً رایگان برای موجر و مستأجر نیر در خرداد 1403 فراهم شد و این یعنی نیازی به مراجعه به بنگاه‌های املاک نیست.

همین امکان مثبت منجربه اعتراض مشاورین املاک و واکنش اتحادیه مشاوران املاک شد. بنگاه‌ها معتقداند که خودنویس درآمد آنها را کاهش داده و اتحادیه نیز گفت که در جریان راه‌اندازی این سامانه با مشاورین املاک مشورت نشده است.

این انتقادها موجب همکاری مشاورین املاک با قوه قضییه و دفاتر اسناد رسمی و بوجود آمدن سامانه کاتب شد. لازم به ذکر است که این سامانه مافوق سامانه خودنویس است و انواع خدمات ثبتی مانند استعلام ملک، مالک، اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، مالکیت معنوی، تعیین نام شرکت و… به صورت آنلاین در آن ارائه می‌شود.

ارائه 3 سرویس جدید در سامانه خودنویس
سامانه کاتب

از طرف دیگر خودنویس به تدریج میزبان سرویس‌های جدید از سمت وزارت راه و شهرسازی شد. اخیراً نیز مدیر سامانه یکپارچه ضمن اشاره به آمار ثبت قرارداد به تعداد 1 میلیون قرارداد، از افزوده شدن سه سرویس اهلیت، تصدیق سند و جلسه مجازی به این سامانه خبر داده است.

مهدی ساسانی، در این خصوص گفت:

«تمامی قراردادهای اجاره و خرید و فروش از نسخه قدیمی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (ایران املاک) به نسخه جدید آن (خودنویس) منتقل شده است و مشاوران املاک در سامانه خودنویس دسترسی کامل به این موارد دارند و می‌توانند انواع قرارداد اجاره و خرید و فروش را در این سامانه ثبت کنند.»

وی افزود: «از کل قراردادهای ثبت شده، تعداد ۷۸ هزار و ۵۰۴ قرارداد توسط ۲۱ هزار و ۷۴۶ بنگاه مشاور املاک به ثبت رسیده و سایر قراردادها توسط کاربران به شکل موجر و مستاجر است.»

مدیر سامانه املاک و مستغلات اعلام کرد:

« تعداد کل کاربران یکتا بر اساس کدملی در تمامی قراردادها بدون احتساب شاهدان یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۱۱۴۰ نفر و تعداد کل افراد یکتا بر اساس کدملی با احتساب شاهدان معادل ۳ میلیون و ۷۶ هزار و ۶۹۶ نفر است.»

ساسانی اضافه کرد: «در بخش اجاره، تعداد قراردادهای ثبت شده توسط موجران معادل ۸۴۷ هزار و ۶۱۰ نفر و توسط مستاجران معادل ۸۷۲ هزار و ۴۸۶ نفر است.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما نسبت به سامانه جدید خودنویس چیست؟ آیا شما قراردادی در این سامانه تنظیم کرده‌اید؟ لطفاً نظرات خود را برای ما کامنت کنید.

source

توسط wikiche.com