این ایده که تنهایی به بروز برخی مشکلات سلامتی منجر می‌شود، اکنون زیر سوال رفته است. هرچند تنهایی با طیف وسیعی از پیامدهای سلامت جسمی، ازجمله افزایش خطر مرگ زودرس ارتباط دارد، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که تنهابودن ممکن است با بسیاری از مشکلاتی که قبلا تصور می‌شد عامل ایجادشان است، صرفا همبسته باشد.

 تنهایی علت مستقیم بسیاری از بیماری‌ها نیست

جیهوی ژانگ، استادیار دانشگاه پزشکی گوانگ‌ژو می‌گوید: «به نظر می‌رسد تنهایی بیشتر به‌عنوان شاخص بیماری عمل می‌کند تا علت مستقیم. در عوض، عوامل اجتماعی-اقتصادی، انتخاب سبک زندگی و استعداد ژنتیکی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش دهند.»

ارتباط اجتماعی برای سلامت روان و توانایی ما برای رشد ضروری است. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد که تنهایی، احساس دردناکی که از قطع ارتباط اجتماعی ناشی می‌شود، با گذشت زمان تعداد بیشتری از مردم در سراسر جهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ژانگ و همکارانش برای درک بیشتر چگونگی تأثیر تنهایی بر سلامت، داده‌های چندین پایگاه داده‌ی زیست‌پزشکی، از جمله اطلاعات پزشکی ۴۷۶٬۱۰۰ نفر در بریتانیا، ۱۶هزار نفر در چین و ۱۴هزار نفر در ایالات متحده را تجزیه‌و‌تحلیل کردند. محققان دریافتند که شرکت‌کنندگانی که احساس تنهایی می‌کردند، در ۳۰ مورد از ۵۶ بیماری، از سرطان گرفته تا بیماری‌های دستگاه گوارش، در معرض خطر بیشتری بودند.

بیشتر بخوانید

سپس محققان دور دوم تجزیه و تحلیل آماری را روی ۲۶ مورد از ۳۰ بیماری انجام دادند و روی گروهی از شرکت‌کنندگان که داده‌های ژنتیکی آن‌ها در دسترس بود، تمرکز کردند. نتایج نشان داد که بیشتر بیماری‌ها در واقع ناشی از تنهایی نبوده است. این مشکلات سلامتی، از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی و دیابت نوع ۲، صرفا در کنار تنهایی رخ داده‌اند. اما هنوز هم تنهایی می‌تواند نقشی در ایجاد شش بیماری شامل افسردگی، کم‌کاری تیروئید، آسم، آپنه خواب، سوء‌مصرف مواد و کاهش شنوایی، داشته باشد.

به گفته‌ی یو هه از دانشگاه پزشکی گوانگژو، یافته‌ها پیامدهای مهمی برای مداخلات در دنیای واقعی دارند و مشخص می‌کنند رسیدگی به تنهایی مهم است؛ اما تنها عامل پیشگیری از بیماری‌ها نیست. او گفت مقامات بهداشت عمومی نیز باید بر بهبود خدمات سلامت روان و ترویج سبک زندگی سالم تمرکز کنند.

دیوید اسبارا، از دانشگاه آریزونا، می‌گوید مطالعه‌ی جدید به ما در نحوه‌ی تفکر در مورد اهداف بهداشت عمومی برای کاهش تنهایی برای بهبود سلامت انسان کمک می‌کند. اسبارا می‌گوید: «مطمئناً، تنهایی به‌خودی‌خود بسیار آزاردهنده است و به نظر می‌رسد به طور علّی با ظهور دوره‌های افسردگی مرتبط باشد، اما از نظر ارتباط با سلامتی، برخی از ارزشمندترین یافته‌ها در این زمینه نیاز به بازنگری دارند. این مهم است که بفهمیم در کجا اثرات علی و در کجا همبستگی وجود دارد.»

به‌نظر می‌رسد تنهایی علت ظهور دوره‌های افسردگی است

ژانگ و همکارانشان در حال برنامه‌ریزی برای بررسی مکانیسم‌های بیولوژیکی زیربنایی پشت یافته‌هایشان هستند، از جمله اینکه چگونه تنهایی بر متغیرهایی مانند هورمون‌های استرس و التهاب تأثیر می‌گذارد. محققان همچنین امیدوارند مطالعاتی را روی گروه‌هایی از افراد در سایر نقاط جهان انجام دهند تا ببینند آیا یافته‌های فعلی‌شان که عمدتاً بر اساس داده‌های افراد در بریتانیا است، با مناطق دیگر نیز سازگار است یا خیر.

اسبارا می‌افزاید برای تعیین اینکه آیا تنهایی باعث ایجاد بیماری خاصی می‌شود یا خیر، محققان باید بررسی کنند که آیا داشتن ارتباط اجتماعی بهتر به بهبود سلامت منجر می‌شود یا خیر.

source

توسط wikiche.com