عینک هوشمند ری‌بن متا در سالی که گجت‌های هوش مصنوعی عملکرد ناموفقی داشتند، فراتر از انتظار ظاهر شد. اما آیا این کمپانی بزرگ آمریکایی می‌تواند روند موفقیت را حفظ کند؟

به گزارش theverge، سالی که گذشت، سال خوبی برای گجت‌های پوشیدنی هوش مصنوعی نبود. تا همین چند ماه پیش، دنیای تکنولوژی به این نتیجه رسیده بود که گجت‌ها و هرگونه سخت‌افزارهای مجهز به هوش مصنوعی، قادر هستند موج جدیدی راه بیندازند. با توجه به اینکه گجت‌های هوش مصنوعی مختلفی به بازار معرفی می‌شدند، کاملا طبیعی بود که چنین دیدگاهی تقویت شود. Humane AI Pin و Rabbit R1 از جمله محصولاتی بودند که سر و صدای زیادی به پا کردند و هر دو نوید آینده‌ای بزرگ را می‌دادند. اما هیچ‌کدام نتوانستند وعده‌های خود را عملی کنند.

راهنمای خرید تکراتو

این یک داستان تکراری در دنیای گجت‌ها است. عینک‌های هوشمند و هدست‌های واقعیت افزوده حدود یک دهه پیش نیز هیاهوی زیادی راه انداختند؛ اما تب‌ها فروکش کرد. گوگل گلس وعده‌ی آینده‌ای را داده بود که در آن، اطلاعات مفید در کنار واقعیتی که با چشم می‌دیدیم، به‌طور شناور نمایش داده می‌شدند؛ اما موفق نشد. در سال‌های بعد نیز برندهای دیگری مانند Magic Leap ،Focals by North، هولو لنز مایکروسافت، Vision Pro اپل و حتی عینک‌های جدید Spectacles اسنپ‌چت نیز تلاش کردند این رویا را زنده نگه دارند، اما نتوانستند آنطور که باید در بازار تجاری به موفقیت برسند.

با این حال، عینک هوشمند ری‌بن متا توانست جای خود را در بازار پیدا کند.

شانس بزرگ متا برای موفقیت در بازار گجت‌های هوش مصنوعی

جالب است بدانید که هیچ‌کس انتظار نداشت عینک هوشمند ری‌بن متا اینقدر موفق شود. با توجه به اینکه نسخه اول این عینک، یعنی Ray-Ban Stories به شدت شکست خورد، بسیاری از افراد نمی‌توانستند چنین موفقیتی را پیش‌بینی کنند. دلیل دیگری که موفقیت عینک ری‌بن متا را غیرقابل پیش‌بینی می‌کرد، این بود که عینک‌های هوشمند ایده جدیدی نبودند.

شانس بزرگ متا برای موفقیت در بازار گجت‌های هوش مصنوعی

کمپانی Bose قبل از آن عینک‌های صوتی شیکی ساخته بود؛ اما مجبور شد خط تولید آن را متوقف کند. عینک ‌Snap Spectacles هم برای ضبط ویدیوهای کوتاه برای شبکه‌های اجتماعی معرفی شد؛ اما موفق نشد. درواقع، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود نداشت که علت موفقیت عینک هوشمند متا را توجیه کند. با این حال، برخلاف انتظارها این محصول توانست توجه بسیاری را جلب کند. حتی خود متا هم چنین موفقیتی را پیش‌بینی نمی‌کرد.

متا بالاخره توانسته بود عملکرد موفقی را در بخش طراحی و اجرا به نمایش بگذارد؛ و این، از اصلی‌ترین دلایل موفقیت عینک هوشمند ری‌بن متا بود. این عینک‌ در انواع سبک‌ها و رنگ‌های مختلف عرضه می‌شود و تقریبا برای هر سلیقه‌ای، یک مدل جذاب وجود دارد. متا به درستی درک کرد که افراد معمولی نمی‌خواهند شبیه شخصیت‌های فیلم‌های علمی تخیلی به نظر برسند؛ بلکه می‌خواهند مطابق با استانداردهای امروزی جذاب باشند.

عینک هوشمند ری‌بن متا با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه می‌شود و می‌توان گفت که قیمت بالایی دارد؛ اما در مقایسه با اپل ویژن پرو که با قیمت ۳۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد، یا Humane Pin که ۶۹۹ دلار است، قیمت مناسب‌تری دارد. کیفیت صدای این عینک هم مناسب است و کیفیت تماس‌ها هم به لطف میکروفون خوب در قسمت بینی عینک، عالی است. کیفیت عکس و ویدیوی این عینک نیز رضایت‌بخش است و کاربر می‌تواند آنها را با کیفیت مناسبی در اینستاگرام به اشتراک بگذارد.

شانس بزرگ متا برای موفقیت در بازار گجت‌های هوش مصنوعی

این گجت پوشیدنی هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند وارد زندگی روزمره افراد شود. نیازی به انتظار برای به‌روزرسانی نرم‌افزاری نیست. این محصول یک راه‌حل واقعی برای یک مشکل خاص نیست و همین موضوع باعث شده که عینک‌های ری‌بَن متا در کشف هوش مصنوعی موفق باشند. چرا که هوش مصنوعی به عنوان یک ویژگی جانبی در این عینک‌ها وجود دارد، نه به عنوان اصل ماجرا.

با این عینک‌ می‌توانید اشیایی که با آنها روبه‌رو می‌شوید را شناسایی کنید یا اطلاعات بیشتری در مورد یک مکان دریافت کنید. همچنین می‌توانید از هوش مصنوعی متا بخواهید برای پست اینستاگرام شما کپشن بنویسد یا منویی را ترجمه کند. حتی می‌توانید با یک دوست تماس ویدیویی برقرار کنید و دوست شما می‌تواند آنچه شما می‌بینید را ببیند. تمام این موارد منطقی هستند و در چارچوب قابلیت‌های عینک هوش مصنوعی ری‌بن متا قرار می‌گیرند.

البته این ویژگی‌ها در عمل هنوز کامل نیستند. برای مثال، کاربری گزارش داد که هوش مصنوعی متا هنوز نتوانسته یک کپشن خوب برای اینستاگرامش بنویسد و در محیط‌های پر سروصدا هم گاهی درست نمی‌شنود. اما برخلاف برخی مدل‌های مشابه بازار، کار می‌کند و کارایی مناسبی دارد. این عینک داغ نمی‌کند و به لطف استفاده از گوشی برای پردازش، تاخیر هم ندارد.

در حال حاضر و با توجه به محدودیت‌های موجود، همین ویژگی‌ها هم کفایت می‌کنند. اما در آینده، فشار روی متا زیاد است. استراتژی متا این است که اگر افراد بتوانند با عینک‌های هوشمند ساده کنار بیایند، پس احتمالا در زمانی‌که هوش مصنوعی و در نهایت واقعیت افزوده آمادگی لازم را پیدا کردند، راحت‌تر می‌توانند از سیستم‌های کامپیوتری پوشیدنی استفاده کنند.

شانس بزرگ متا برای موفقیت در بازار گجت‌های هوش مصنوعی

متا در بخش اول این معادله به‌خوبی عمل کرده است؛ اما اگر قرار باشد بخش دوم هم محقق شود، هوش مصنوعی آن باید عالی باشد نه اینکه صرفا در شرایطی بتواند کار راه بیندازد.

متا برای تحقق این هدف راه زیادی در پیش دارد؛ اما با توجه به سایر شرکت‌های فعال در این حوزه می‌توان گفت که موقعیت مناسبی دارد. این شرکت مشکل طراحی و راحتی استفاده را ندارد. اخیرا هم قرارداد همکاری با EssilorLuxxotica امضا کرده تا شراکت در تولید عینک‌های هوشمند را تا سال ۲۰۳۰ ادامه دهد. حالا که متا یک نقشه کلی برای سخت‌افزار دارد، بهبودهای تدریجی مانند عمر باتری بهتر و طراحی‌های سبک‌تر قابل دستیابی هستند. فقط باید ببینیم آیا متا می‌تواند در بخش‌های دیگر هم موفق عمل کند یا نه.

هفته آینده در رویداد Meta Connect فرصت خوبی برای اثبات این موضوع خواهد بود. نظر شما درباره استفاده‌ی عمومی از گجت‌های هوش مصنوعی مثل عینک هوشمند متا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

source

توسط wikiche.com