همه چیز درباره معنی بیت علم كز اعمال نشانش نيست، كالبدی دارد و جانش نيست

علم كز اعمال نشانش نيست، كالبدی دارد و جانش نيست

در ادامه با معنی و مفهوم این بیت از امیرخسرو دهلوی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی بیت علم كز اعمال نشانش نيست

این بیت زیبا و آموزنده از امیر خسرو دهلوی، به اهمیت عمل و تاثیر آن بر ارزش علم اشاره دارد. به عبارت دیگر، دانش و آگاهی به تنهایی ارزشی ندارد، مگر اینکه به عمل تبدیل شود. علم بدون عمل همچون بدنی بی روح است که وجود خارجی دارد اما هیچ حیاتی در آن جریان ندارد.

مفهوم و شرح بیت

علم به عنوان کالبد: علم را می توان همچون بدنی تصور کرد که ظاهر و شکل مشخصی دارد. دانستن قوانین طبیعت، تسلط بر زبان های مختلف، آشنایی با تاریخ و فلسفه و… همه از جمله علومی هستند که به فرد دانش و آگاهی می بخشند. اما این دانش ها به تنهایی نمی توانند فرد را به انسان کاملی تبدیل کنند.

عمل به عنوان جان: عمل همانند روحی است که به بدن جان می بخشد و آن را زنده و پویا می کند. عملی کردن آموخته ها، استفاده از دانش برای حل مشکلات، کمک به دیگران و… باعث می شود که علم از حالت نظری خارج شده و به مرحله عمل برسد.

بی فایده بودن علم بدون عمل: فردی که علم زیادی دارد اما آن را به کار نمی بندد، مانند درختی است که میوه نمی دهد. او ممکن است در آزمون ها نمره کامل بگیرد و از حافظه قوی برخوردار باشد، اما در زندگی روزمره قادر به حل مشکلات نیست و هیچ تاثیر مثبتی بر جامعه نمی گذارد.

علم چندان که بیشتر دانی
چون عمل در تو نیست، نادانی!

ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن 👨‍🎓

اختصاصی-دانشچی

source

توسط wikiche.com