یک موس باکیفیت می‌تواند به افزایش سرعت و دقت کار شما کمک کند. در این مقاله، ضمن ارائه راهنمای خرید موس و توصیه‌هایی برای خرید، بهترین موس‌های سال ۲۰۲۴ را معرفی کرده‌ایم.

انتخاب یک موس بد می‌تواند موجب کشش در مچ دست و خستگی بسیار در انگشتان شود. اگر از افرادی هستید که زیاد از ماوس استفاده می‌کنند، احتمالا گاهی اوقات مچ دست و انگشتانتان درد می‌گیرد. بخشی از آن به استفاده نکردن صحیح از این دستگاه‌ مربوط است؛ بخشی از آن هم به عدم انتخاب یک ماوس راحت و مناسب مربوط می‌شود. علاوه بر این، ماوس خوب در بازی‌های کامپیوتری، طراحی و کار با نرم‌ افزارهای گرافیکی نقشی اساسی دارد. اما قبل از خرید این دستگاه بهتر است ابتدا راهنمای خرید موس و نکاتی قبل از خرید را مرور کنید تا بتوانید بر اساس استفاده‌تان، انتخاب مناسبی داشته باشید.

فهرست مطالب:

راهنمای خرید موس

استفاده از ماوس هنگام کار کردن با کامپیوتر یا لپ تاپ می‌تواند منجر به افزایش سرعت و کیفیت کار شما شود. پرکاربرد بودن موس دلیل محکمی برای این است که پیش از خرید آن وقت کافی برای تحقیق صرف کنید. برای افزایش سرعت تحقیقات شما، در این قسمت راهنمای خرید موس و نکاتی قبل از خرید ماوس ارائه شده است. با مطالعه هر قسمت از آن می‌توانید یکی از ویژگی‌های موس مورد نیازتان را مشخص کنید.

خرید موس خوب

موس بی‌سیم؛ بله یا نه؟

اولین سوالی که در رابطه با راهنمای خرید موس و نکاتی قبل از خرید ماوس ممکن است به ذهن‌تان برسد این است که آیا باید یک موس بی‌سیم بخرید یا نه؟ با استفاده از ماوس بی‌سیم، از دردسر درگیری با سیم موس خلاص می‌شوید اما در مقابل باید ریسک خالی شدن باتری موس در زمانی نامناسب را به جان بخرید. البته برخی از موس‌های بی‌سیم دارای پایه شارژ هستند؛ بنابراین لازم نیست مرتب برای آنها باتری بخرید. ممکن است برخی دیگر از موس‌ها برای حفظ انرژی، سوئیچ روشن / خاموش داشته باشند؛ این قابلیت تنها زمانی مفید است که یادتان باشد وقتی کارتان تمام شد آن را خاموش کنید.

همچنین، ماوس‌های بی‌سیم از دانگل‌های بلوتوث مخصوص خودشان برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌کنند؛ برخی از آنها دارای دانگل‌های نانو هستند که در درگاه USB قرار می‌گیرند. برخی دیگر دارای گیرنده‌های بی‌سیم بزرگ‌تری هستند که چند اینچ از درگاه USB بیرون می‌زنند. همان‌طور که حدس می‌زنید، معمولاً قیمت گیرنده‌های نانو بیشتر است اما درصورتی‌که به‌طور مکرر مسافرت می‌کنید می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

همچنین بخوانید :

از سمت دیگر، با استفاده از ماوس سیمی، دیگر لازم نیست نگران باتری یا گیرنده باشید زیرا برق مورد نیازش را از درگاه USB یا کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما دریافت می‌کند. با این وجود، نقطه ضعفش این است که شما به معنای واقعی کلمه کاملاً به رایانه خود متصل هستید و فقط به اندازه طول سیم موس می‌توانید جابه‌جا شوید.

موس لیزری یا نوری؟

بهترین ماوس بی سیم

یکی دیگر از موارد مهمی که در راهنمای خرید موس باید به آن اشاره کنیم، میزان دقت است. موس‌ها با دنبال کردن نقاط در هر اینچ مربع (dots per inch یا DPI) کار می‌کنند. بالاتر بودن DPI باعث می‌شود با میزان جابه‌جایی یکسان ماوس، آیکون مکان‌نما با دقت بیشتری جابه‌جا ‌شود. یک موس نوری می‌تواند بین 400 تا 800 DPI را دنبال کند درحالی‌که یک موس لیزری می‌تواند بیش از 2،000 DPI را ردیابی کند. بنابراین تصمیم بگیرید ماوس نوری نیاز دارید یا لیزری؟

همچنین بخوانید :

اجازه ندهید که تعداد DPI بالاتر شما را فریب دهد. به‌طور معمول برای کارهای روزمره موس شما به DPI بالایی احتیاج ندارد و یک ماوس نوری کاملا خوب خواهد بود. (حتی دقت برخی از آنها بیش از حد و آزار‌دهنده است.) با این وجود گیمرها و طراحان گرافیک اغلب از حساسیت و DPI بالاتر استقبال می‌کنند.

موس های ارگونومیک

بهترین ماوس

شاید مهم‌ترین جنبه هر وسیله جانبی کامپیوتر سهولت استفاده از آن باشد و وقتی صحبت از موس می‌شود، راحت بودن یک ویژگی کلیدی است. ارگونومی برای موس مهم است؛ زیرا می‌تواند به جلوگیری از صدمات حاصل از تکیه کردن مکرر دست به آن کمک کند. با این حال، ارگونومی ویژگی نیست که برای همه یکسان باشد و صرف این که یک تولیدکننده ادعا کند دستگاهش ارگونومیک است کافی نیست و ما نیز به این مسئله تاکید داریم.

متأسفانه تنها راه برای تشخیص این‌که یک ماوس راحت است یا نه، استفاده از آن برای مدت طولانی است، که انجام آن بدون خرید موس کار عملا غیر ممکنی محسوب می‌شود. یکی از نکات هنگام خرید موس این است که مانند سایر لوازم جانبی رایانه، قبل از خرید موس در این زمینه تحقیق کنید. اگر امکان استفاده از ماوس برای مدت طولانی فراهم نباشد، در صورت تمایل می‌توانید اجازه دهید زیبایی آن در تصمیم شما تاثیرگذارتر ظاهر شود. با این حال طراحان گرافیک، گیمرهای PC و دیگر کاربرانی که مدت طولانی از موس استفاده می‌کنند باید به راحتی آن توجه کنند؛ نه زیبایی‌اش.

ماوس با اندازه استاندارد یا مسافرتی؟

یکی از نکات هنگام خرید موس، اندازه آن است. اگرچه سایزبندی جامعی بین تولیدکنندگان موس وجود ندارد، اما بسیاری از موس‌ها در دو اندازه مختلف عرضه می‌شوند: استاندارد یا مسافرتی. اگر قصد ندارید موس خود را از خانه خارج کنید، موس‌های مسافرتی اغلب برای افرادی که دست‌های کوچک‌تری دارند راحت‌تر هستند. به همین ترتیب ممکن است یک فرد همیشه مسافر بخواهد از یک موس با اندازه طبیعی استفاده کند؛ زیرا موس‌های نامتناسب می‌توانند باعث ناراحتی شوند.

همچنین بخوانید :

دکمه های قابل برنامه ریزی

راهنمای خرید موس

مورد دیگری که لازم است در بخش راهنمای خرید موس به آن اشاره کنیم، کلیدهای اضافی روی موس است. همه در مورد دکمه‌های راست کلیک و چپ کلیک و همچنین چرخ اسکرول (scroll wheel) در وسط موس اطلاعاتی دارند. اما برخی از موس‌ها دارای دکمه‌های اضافی، که به‌طور معمول در کنار دستگاه قرار دارند، نیز هستند. این دکمه‌ها می‌توانند برای کارهای خاص، مانند دکمه Back در مرورگر اینترنت شما برنامه‌ریزی شوند. اگر به‌طور مداوم در برنامه‌های خاصی کار می‌کنید، این کلیدها می‌توانند بسیار مفید باشند و تنظیم آنها نیز معمولاً آسان است. همچنین، برخی موس‌ها دارای چندین دکمه اضافی هستند که از طریق یک نرم‌افزار، می‌توانید آن‌ها را شخصی‌سازی کنید. معمولا این ویژگی برای گیمرها کاربرد دارد؛ چراکه آن‌ها می‌توانند برای اعمال مختلف داخل یک بازی، یک کلید میانبر روی موس تعریف کنند تا دیگر نیازی به اتلاف وقت و فشار دادن کلیدهای کیبورد نباشد.

بهترین موس‌های بازار ۲۰۲۴

تا به اینجای مطلب با ویژگی‌های یک موس خوب آشنا شدیم و دیدیم که پیش از خریداری یک ماوس، باید به چه مواردی توجه کنیم. در این قسمت از مطلب می‌خواهیم با چند نمونه از بهترین ماوس‌های موجود در بازار آشنا شویم.

۱. ماوس لاجیتک MX Master 3S

بهترین موس ها

Logitech MX Master 3S
حداکثر DPI ۸,۰۰۰
تعداد دکمه‌ها ۷ عدد با پشتیبانی از ۴ ژست حرکتی
ابعاد ۱۲.۴۵x۸.۳۸x۵.۰۸ سانتی‌متر
وزن ۱۴۱ گرم
قیمت از ۶ میلیون تومان

نقاط قوت: کیفیت ساخت بالا، طراحی ارگونومی، قابلیت شخصی‌سازی، دقت زیاد

نقاط ضعف: قیمت بالا، تنها برای افراد راست دست مناسب است

از دید بسیاری، لاجیتک بهترین برند موس در بازار است. این برند محصولات زیادی را عرضه می‌کند اما در صورتی که به دنبال یک ماوس همه‌کاره بدون سیم هستید، لاجیتک MX Master 3S بهترین گزینه است. این ماوس دارای تعداد زیادی دکمه و کنترل مختلف از جمله یک چرخ اسکرول ثانویه، دکمه‌های مخصوص انگشت شصت و حتی ژست‌های حرکتی است. نکته قابل توجه این است که تمامی این کنترل‌ها از طریق برنامه +Logi Options قابل شخصی‌سازی هستند. شما در این برنامه می‌توانید برای هر برنامه، از پیکربندی متفاوتی برای دکمه‌ها استفاده کنید. از سمت دیگر، کیفیت ساخت این موس نیز فوق‌العاده است و حس بسیار خوبی از کار با آن را به شما می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های مهم لاجیتک MX Master 3S باید به حساسیت حداکثری 8000 DPI آن اشاره کنیم که برای گیمینگ عادی کافی است.

همچنین بخوانید :

۲. ماوس ریزر Viper V2 Pro

موس چی بخرم

Razer Viper V2 Pro
حداکثر DPI ۶,۴۰۰
تعداد دکمه‌ها ۴ عدد
ابعاد ۱۲.۷x۵.۸x۳.۸ سانتی‌متر
وزن ۵۹ گرم
قیمت از ۶ میلیون تومان

نقاط قوت: وزن کم، طراحی مینیمال، شارژدهی طولانی

نقاط ضعف: طراحی خسته کننده، قیمت نسبتا بالا

گزینه بعدی که می‌توانید برای خرید یک موس خوب مدنظر قرار دهید، ریزر Viper V2 Pro است که یک ماوس بی‌سیم گیمینگ به حساب می‌آید. این محصول با توجه به وزن کم، طراحی ساده و شارژدهی طولانی که دارد، می‌تواند برای استفاده عادی نیز انتخاب ایده‌آل به حساب بیاید. شما از طریق برنامه Razer Synapse می‌توانید به چند گزینه برای شخصی‌سازی این ماوس دسترسی داشته و برای مثال، دکمه‌ها را برای استفاده‌های مختلف شخصی‌سازی کنید. این برنامه امکان ساخت چندین پروفایل متفاوت را به شما خواهد داد و از طریق یک اسلایدر نیز امکان تنظیم DPI از حداقل ۴۰۰ تا ۶۴۰۰ را می‌دهد.

۳. ماوس لاجیتک MX Anywhere 3

نکات قبل خرید موس - Logitech MX Anywhere 3

Logitech MX Anywhere 3
حداکثر DPI ۴,۰۰۰
تعداد دکمه‌ها ۶ عدد
ابعاد ۱۰x۶.۵x۳.۴ سانتی‌متر
وزن ۹۹ گرم
قیمت از ۴ میلیون تومان

نقاط قوت: دقت کافی، نیاز به ماوس پد ندارد، شارژدهی طولانی

نقاط ضعف: فاقد فضا برای نگهداری از دانگل است، برای دست‌های بزرگ کوچک است

چه در کافه‌ها کار می‌کنید یا یک میز کوچک دارید، این ماوس MX Anywhere لاجیتک یک همراه عالی برای کلیک کردن است، به خصوص اگر یک تولید کننده محتوا دیجیتال هستید. این ماوس بی سیم فقط برای قابل حمل بودن طراحی نشده است و ویژگی‌های خارق العاده‌ای مانند اتصال همزمان به سه دستگاه را دارد. بنابراین می‌توانید با کلیک روی یک دکمه کوچک، پروفایل‌های خاص برنامه و سفارشی‌سازی دکمه‌ها، از لپ تاپ خود به خوبی استفاده کنید. شما همچنین با شارژ کامل می‌توانید تا ۷۰ روز از آن استفاده کنید.

همچنین بخوانید :

۴. ماوس ریزر Viper 8KHz

موس خوب با قیمت مناسب - Razer Viper 8K

Razer Viper 8KHz
حداکثر DPI ۲۰,۰۰۰
تعداد دکمه‌ها ۹ عدد
ابعاد ۱۲.۶x۵.۷۶x۳.۷۸ سانتی‌متر
وزن ۷۱ گرم
قیمت از ۴ میلیون تومان

نقاط قوت: دکمه‌های قابل شخصی‌سازی زیاد، قیمت مناسب نسبت به مشخصات، قابل استفاده با دست چپ و راست

نقاط ضعف:

بازی‌های رقابتی سریع نیاز به یک ماوس گیمینگ دارند که بتواند از پس آن برآید، و برای این کار، باید نگاهی به Razer Viper 8KHz بیندازید. این یکی از سریع‌ترین و پاسخگوترین ماوس‌های گیمینگ موجود است، به لطف نرخ پاسخگویی ۸۰۰۰ هرتز و تاخیر کلیک کمتر از ۰.۱۲۵ میلی‌ثانیه. همچنین ساختار چشمگیر خط Razer Viper و همچنین طراحی دوسویه برخی از مدل‌های آن را به ارث برده است. اگرچه برای بهره‌مندی کامل از Viper 8K به یک مانیتور سریع نیاز دارید، اما اگر به پاسخ‌گوترین ماوس ممکن نیاز دارید، این بهترین ماوس برای شماست.

۵. ماوس لاجیتک Lift Ergonomic Vertical Mouse

بهترین موس ها

Logitech Lift Ergonomic Vertical Mouse
حداکثر DPI ۴,۰۰۰
تعداد دکمه‌ها ۶ عدد
ابعاد ۱۰.۷۹x۶.۸x۷.۱ سانتی‌متر
وزن ۱۲۵ گرم
قیمت از ۳ میلیون تومان

نقاط قوت: طراحی ارگونومیک، مناسب برای کاربران با مشکلات مچ و عضلات دست

نقاط ضعف:

ماوس Logitech Lift Ergonomic Vertical Mouse یک ماوس عمودی ارگونومیک است که با طراحی ۵۷ درجه‌ای، به کاهش فشار روی مچ دست و آرامش عضلات ساعد کمک می‌کند. این ماوس مخصوص کاربرانی طراحی شده که مدت طولانی با کامپیوتر کار می‌کنند و به دنبال راحتی بیشتر هستند. با اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث یا دانگل USB، این ماوس قابلیت اتصال به دستگاه‌های مختلفی مثل ویندوز، مک، لینوکس و iPadOS را دارد. دارای دکمه‌های قابل تنظیم و اسکرول روان است، و با باتری AA تا ۲۴ ماه کار می‌کند. طراحی آن هم مناسب دست‌های کوچک تا متوسط است.

۶. موس استیل‌سریز Rival 3

بهترین برند موس

SteelSeries Rival 3
حداکثر DPI ۸,۵۰۰
تعداد دکمه‌ها ۵ عدد
ابعاد ۱۲.۱x۵.۸x۲.۲ سانتی‌متر
وزن ۷۶ گرم
قیمت از ۲ میلیون تومان

نقاط قوت: قیمت مناسب نسبت به امکانات، عملکرد خوب، نرم‌افزار جانبی کاربردی

نقاط ضعف: ارگونومیک نیست

یکی از ماوس‌های ارزشمند با قیمت مناسب در بازار، استیل‌سریز رایوال ۳ است که یک ماوس سایز متوسط با دو دکمه قابل شخصی‌سازی و یک نوار LED است. این محصول حتی امکان برنامه‌ریزی نورپردازی RGB خود را نیز به شما می‌دهد و یکی از معدود گزینه‌هایی است که چنین ویژگی دارد. از سمت دیگر، امکان تنظیم DPI از طریق برنامه جانبی آن وجود دارد. این برنامه امکانات دیگری مانند تنظیم کردن پروفایل اختصاصی برای هر برنامه و شخصی‌سازی دکمه‌های کناری را به شما می‌دهد.

همچنین بخوانید :

۷. ماوس Logitech Ergo M575 Wireless Trackball

نکات مهم هنگام خرید موس - ماوس Logitech Ergo M575 Wireless Trackball

Logitech Ergo M575 Wireless Trackball
حداکثر DPI ۲,۰۰۰
تعداد دکمه‌ها ۵ عدد
ابعاد ۱۳.۴x۱۰x۴.۸ سانتی‌متر
وزن ۱۴۵ گرم
قیمت از ۲ میلیون تومان

نقاط قوت: طراحی ارگونومیک، کیفیت ساخت خوب، از بلوتوث پشتیبانی می‌کند

نقاط ضعف: طراحی مناسب همه کاربران نیست، از اتصال سیمی پشتیبانی نمی‌کند

ماوس Logitech Ergo M575 Wireless Trackball یک ماوس ارگونومیک با طراحی خاص و راحت است که از توپ کنترلی برای حرکت مکان‌نما استفاده می‌کند. این ماوس دارای اتصال بی‌سیم از طریق بلوتوث و دانگل USB است و به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به حرکت دادن ماوس، نشانگر را کنترل کنند. طراحی ارگونومیک آن باعث کاهش فشار بر مچ دست و خستگی ناشی از کار طولانی مدت می‌شود. این ماوس با عمر باتری طولانی تا ۲۴ ماه با یک باتری AA کار می‌کند. همچنین، با سیستم‌عامل‌های مختلفی مثل ویندوز و مک سازگار است.

۸. ماوس Modern Mobile مایکروسافت

Modern Mobile - ماوس Modern Mobile مایکروسافت

Microsoft Modern Mobile Mouse
حداکثر DPI ۱,۸۰۰
تعداد دکمه‌ها ۳ عدد
ابعاد ۱۰.۷x۶.۰۱x۲.۵۶ سانتی‌متر
وزن ۷۸ گرم
قیمت از ۱ میلیون تومان

نقاط قوت: ابعاد کوچک، وزن کم، قیمت مناسب، شارژدهی طولانی

نقاط ضعف: ابعاد ماوس برای همه افراد مناسب نیست

مایکروسافت ماوس موبایل خود را به روز کرد و به آن تازه سازی مدرن و خوبی بخشید. با ظاهری مستطیلی گرد با نیمرخ پایین تر، نازک تر، وزن سبک تر و قاب دوسویه بسیار زیبا است. اما، این همه چیز نیست. همچنین دارای فناوری BlueTrack مایکروسافت است تا بتوانید از آن پدهای ماوس مزاحم و همچنین اتصال بلوتوث با برد حداکثر ۳۳ فوت رها شوید. این ماوس در هشت رنگ مختلف نیز عرضه می‌شود.

سوالات متداول

موس چی بخرم؟

هر استفاده ای که از لپ تاپ خود می‌کنید، خرید ماوسی که راحت باشد بسیار مهم است؛ بنابراین پیشنهاد ما، خرید یک ماوس ارگونومیک است.

کدام ماوس برای من بهتر است؟

طرفداران بازی‌های رایانه‌ای آنلاین به موس‌هایی احتیاج دارند که می‌توانند سریع و دقیق پاسخ دهند.

۳. کدام موس برای ترید مناسب است؟

برای ترید، ماوسی که دارای دقت بالا، طراحی ارگونومیک و کنترل‌های قابل تنظیم باشد، بسیار مناسب است. با توجه به این موارد، ماوس‌هایی مانند لاجیتک MX Master 3S و ریزر Viper می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

۴. کدام موس برای کارهای گرافیکی و طراحی مناسب است؟

برای کارهای گرافیکی و طراحی، یک ماوس با دقت بالا، ارگونومی مناسب و ویژگی‌های خاص مانند دکمه‌های قابل شخصی‌سازی، برای تسهیل کارها اهمیت زیادی دارد.

سخن پایانی

در این مطلب، سعی کرده‌ایم ضمن ارائه‌ی راهنمای خرید موس و ارائه‌ی نکات مهم قبل از خرید، اطلاعات جامعی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم تا شما بتوانید از میان بهترین موس‌های سال ۲۰۲۴، انتخابی مناسب داشته باشید. تجربیات خود را در زمینه‌ی انتخاب و خرید موس و نکات مهم پیش از خرید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche.com