04 مهر 1403 ساعت 12:24

کدام فیلم ها بیشترین شانس را برای برنده شدن اسکار نود و هفتم دارند؟ با پیش بینی اسکار 2025 و بررسی زمانبندی برگزاری آن، همراه ما باشید.

جشنواره‌های فیلم ونیز، تورنتو و تلوراید به پایان رسیده‌اند و حالا بهتر می‌توانیم درباره شانس‌های اصلی اسکار 2025 صحبت کنیم. در این جشنواره‌ها، چند فیلم توانستند حسابی سروصدا به پا کنند. فیلم The Room Next Door ساخته پدرو آلمودوار توانست با کسب جایزه معتبر شیر طلایی در جشنواره فیلم ونیز 2024، نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. درام The Life of Chuck ساخته مایک فلانگان نیز در جشنواره فیلم تورنتو، به‌عنوان اثر مورد علاقه تماشاگران انتخاب شد؛ اما فعلا یک توزیع‌کننده آمریکایی آن را برای اکران انتخاب نکرده تا بتوانیم شانس خوبی برای موفقیت در اسکار به این اثر بدهیم.

فیلم The Room Next Door

فیلم The Room Next Door اثر پدرو آلمودوار

یکی از برجسته‌ترین فیلم‌هایی که از این جشنواره‌ها بیرون آمد، درام تاریخی برادی کوربت با نام The Brutalist است که کمپانی A24، امتیاز پخش آن را خریداری کرد. آدرین برودی، گای پیرس و فلیسیتی جونز در این فیلم درام تاریخی-حماسی 215 دقیقه‌ای، ایفای نقش کرده‌اند تا برخی کارشناسان، آن را یکی از شانس‌های احتمالی موفقیت در اسکار 2025 بدانند. با این حال، مدت زمان طولانی این فیلم می‌تواند چالش‌هایی را ایجاد کند. این فیلم برای کسب جایگاه مناسب در رقابت اسکار به حمایت منتقدان اصلی نیویورک، لس‌آنجلس و انجمن ملی منتقدان فیلم نیاز خواهد داشت؛ درست مانند مسیری که فیلم ژاپنی Drive My Car طی کرد و توانست نامزد چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شود.

تریلر پرتنش و هیجانی تیم فلباوم با نام 5 سپتامبر که توسط کمپانی پارامونت پیکچرز خریداری شده نیز عملکرد درخشانی در جشنواره‌های اخیر داشته است. در صورتی که پارامونت پیکچرز بتواند در هفته‌های آتی، کمپین قرص و محکمی برای این فیلم راه‌اندازی کند، شاید بتوانیم آن را گزینه احتمالی برای چندین نامزدی اسکار، به‌خصوص در بخش‌های بهترین بازیگری و بهترین فیلمنامه بدانیم.

فیلم گلادیاتور 2

فیلم گلادیاتور 2 اثر ریدلی اسکات

علاوه بر فیلم‌های یاد شده، ما هنوز به‌شدت منتظر انتشار اولین نقدهای رسمی از چندین فیلم پرمخاطب و مورد انتظار هستیم؛ از جمله فیلم جدید استیو مک کوئین از دوران جنگ جهانی دوم با نام Blitz، فیلم بیوگرافی باب دیلن با نام A Complete Unknown اثر جیمز منگولد، فیلم حماسی گلادیاتور 2 اثر ریدلی اسکات، اقتباس موزیکال Wicked اثر جان ام چو و همچنین درام سونی پیکچرز با نام Here.

مراسم جوایز اسکار نود و هفتم در روز یکشنبه 12 اسفندماه 1403 برگزار می‌شود. در ادامه می‌توانید لیستی از فیلم هایی که شانس زیادی برای موفقیت در اسکار 2025 دارند را مشاهده کنید:

لیست برترین فیلم های حاضر در اسکار 2025 (تاکنون)

فیلم کمپانی کارگردان
Emilia Pérez نتفلیکس ژاک اودیار
Anora نئون شان بیکر
Gladiator II پارامونت پیکچرز ریدلی اسکات
The Room Next Door سونی پیکچرز پدرو آلمودوار
Blitz اپل اوریجینال فیلمز استیو مک کوئین
The Brutalist A24 بردی کوربت
A Complete Unknown سرچ لایت پیکچرز جیمز منگولد
Conclave فوکوس فیچرز ادوارد برگر
Saturday Night سونی پیکچرز جیسون ریتمن
Dune: Part Two وارنر بروز دنیس ویلنوو
The Piano Lesson نتفلیکس مالکولم واشنگتن
I’m Still Here سونی پیکچرز والتر سالس
The Wild Robot دریم ورک انیمیشن کریس ساندرز
Sing Sing A24 گرگ کودار
September 5 پارامونت پیکچرز تیم فلباوم
Inside Out 2 پیکسار کلسی مان
The Seed of the Sacred Fig نئون محمد رسول‌اف
A Real Pain سرچ لایت پیکچرز جسی آیزنبرگ
Joker: Folie à Deux وارنر بروز تاد فیلیپس
Wicked یونیورسال پیکچرز جان ام چو
Maria نتفلیکس پابلو لارین
Here سونی پیکچرز رابرت زمکیس
Hard Truths بلیکر استریت مایک لی
The Apprentice بریارکلیف اینترتینمنت علی عباسی
Nosferatu فوکوس فیچرز رابرت اگرز
Nickel Boys Amazon MGM/Orion رامل راس
Queer A24 لوکا گوادانینو
The Life of Chuck مایک فلانگان
Challengers Amazon MGM  لوکا گوادانینو
His Three Daughters نتفلیکس آزازل جیکوبز
Better Man پارامونت پیکچرز مایکل گریسی
All We Imagine as Light Janus Films/Sideshow پایال کاپادیا
Babygirl A24 هالینا رجین
Piece by Piece فوکوس فیچرز مورگان نویل
The Substance موبی کورالی فارگیت
Memoir of a Snail آی اف سی فیلمز آدام الیوت
In the Summers موزیک باکس فیلمز الساندرا لاکورازا سامودیو
The Fire Inside Amazon MGM راشل موریسون
Juror No. 2 وارنر بروز کلینت ایستوود
The End نئون جاشوا اوپنهایمر

نماینده ایران در اسکار 2025

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2025 معرفی شده است. بابک خواجه پاشا، کارگردانی این اثر را بر عهده داشته و مارال بنی آدم، جواد قامتی، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی از جمله بازیگران اصلی این فیلم هستند. در آغوش درخت با همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده است. این فیلم، آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد و در خلاصه داستان آن آمده است: «بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواجشان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بر هم می‌ریزد.»

فیلم در آغوش درخت

فیلم در آغوش درخت اثر بابک خواجه پاشا

فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، رقبای «در آغوش درخت» برای انتخاب به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار امسال بودند. در نهایت هیاتی متشکل از نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده‌چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین‌العابدین، «در آغوش درخت» را برای راهیابی به اسکار نود و هفتم انتخاب کردند.

این انتخاب با انتقادات زیادی همراه بود و بسیاری از منتقدان معتقدند که این فیلم، کوچک‌ترین شانسی برای موفقیت در اسکار امسال ندارد. به‌غیر از این اثر، ایران نمایندگان دیگری هم در اسکار نود و هفتم خواهد داشت. علی عباسی با فیلم The Apprentice که به زندگی دونالد ترامپ می‌پردازد و محمد رسول‌اف با فیلم The Seed of the Sacred Fig، احتمالا در اسکار 2025 حاضر خواهند بود؛ اما نه به نمایندگی از سینمای ایران.

زمانبندی برگزاری اسکار نود و هفتم

گفتنی است، فهرست نهایی اسکار 2025 در روز 17 دسامبر 2024، یعنی 27 آذر 1403 اعلام می‌شود و نامزدهای اسکار نیز در روز 17 ژانویه 2025 یعنی 28 دی 1403 معرفی خواهند شد. رای‌گیری نهایی از 11 فوریه تا 18 فوریه 2025 انجام می‌شود و در نهایت در روز یکشنبه 2 مارس 2025 یعنی 12 اسفند 1403، مراسم اسکار نود و هفتم برگزار خواهد شد و می‌توانیم با برندگان اسکار امسال، آشنا شویم.

در نهایت لازم است تاکید کنیم که هنوز چند ماه تا برگزاری مراسم اسکار 2025 باقی مانده و همانطور که گفته شد، فهرست نهایی اسکار امسال در روز 27 آذرماه اعلام می‌شود؛ بنابراین هنوز بیش از دو ماه تا زمان اعلام فهرست نهایی باقی مانده و آثاری که در این مطلب نام بردیم و برای آنها شانس برنده شدن قائل شدیم، تنها یک پیش‌بینی از اسکار نود و هفتم بود و ممکن است تا آن زمان، تغییرات زیادی در این لیست اتفاق بیفتد.

همچنین بخوانید: این ۹ فیلم، بهترین فیلم های سال ۲۰۲۴ از نظر منتقدان نیویورک تایمز هستند فیلم های بد و ضعیفی که طی ۱۰۰ سال گذشته برنده جایزه اسکار شده‌اند برندگان اسکار ۲۰۲۳ مشخص شدند؛ همه‌چیز همه‌جا به یکباره همه را شگفت‌زده کرد! برندگان اسکار 2024 معرفی شدند؛ درخشش مورد انتظار اوپنهایمر و Poor Things

source

توسط wikiche.com