بنابر گزارش رویترز، گوگل اخیراً ایجاد حساب‌های جدید برای کاربران کشور روسیه را محدود کرده و از نظر برخی از کارشناسان این اقدام گوگل، در پی فشارهای مداوم روسیه بر گوگل صورت‌ گرفته است.

از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین، گوگل به‌دلیل عدم حذف محتوایی که مسکو آن را غیرقانونی می‌داند و مسدودکردن بیش‌از هزار کانال‌ یوتیوبی از رسانه‌های دولتی روسیه و شخصیت‌های عمومی این کشور، با فشارهای فزاینده‌ای از طرف دولت روسیه مواجه شد.

وزارت دیجیتال روسیه تأیید کرده است که گوگل ایجاد حساب‌های جدید را محدود کرده و کاهش قابل‌توجهی در تعداد پیامک‌های ارسالی توسط گوگل به کاربران روسی مشاهده شده است. این وزارتخانه به کاربران توصیه کرده است که نسخه‌های پشتیبان از داده‌های خود ایجاد و از روش‌های جایگزین برای احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کنند.

گوگل در ماه اوت (مرداد و شهریور ۱۴۰۳) اعلام کرد که حساب‌های AdSense در روسیه غیرفعال خواهد شد. این شرکت آمریکایی در سال ۲۰۲۲ تبلیغات برای کاربران روس را متوقف کرد و درآمدزایی از محتواهایی که جنگ روسیه با اوکراین را ترویج، توجیه یا تأیید می‌کند متوقف کرد. گوگل از آن زمان تا کنون، بیش از ۱٬۰۰۰ کانال یوتیوب از جمله کانال‌های خبری دولتی و بیش از ۵٫۵ میلیون ویدئو در یوتیوب را مسدود کرده است.

در ماه‌های اخیر، کاهش سرعت در پلتفرم میزبان ویدئوهای یوتیوب در روسیه مشاهده شده است. قانون‌گذاران روس، این کاهش سرعت را به عدم ارتقای تجهیزات توسط گوگل نسبت می‌دهند، اما این شرکت و بسیاری از کارشناسان فناوری، این ادعا را رد می‌کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، محدودیت‌های اعمال شده بر خدمات گوگل در روسیه، تبعات گسترده‌ای برای کاربران این کشور به‌همراه داشته است. این محدودیت‌ها که ناشی از تنش‌های سیاسی و امنیتی بین روسیه و غرب است، ابعاد مختلفی از زندگی دیجیتالی کاربران را تحت‌تأثیر قرار داده است و کاربران روس باید به‌دنبال راه‌حل‌های جایگزین برای خدمات گوگل باشند و از داده‌های خود، به‌طور مداوم محافظت کنند.

source

توسط wikiche.com