واحد خبر mobile.ir : کمپانی متا روز چهارشنبه 25 سپتامبر 2024 (4 مهر 1403)، در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود یعنی Meta Connect 2024، دستاوردهای جدیدی را به علاقه‌مندان محصولات این شرکت معرفی کرد. طی این رویداد سالانه، متا از یک هدست واقعیت مجازی مقرون‌به‌صرفه تحت عنوان Meta Quest 3S پرده برداشت و از ارائه آپدیت‌هایی برای عینک هوشمند Ray-Ban Meta خبر داد. خبر جالب دیگر آنکه بات هوش مصنوعی متا موسوم به Meta AI از این پس از چت صوتی نیز پشتیبانی خواهد کرد. اما شاید جذاب‌ترین بخش کنفرانس سالانه متا زمانی بود که مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت آمریکایی، پیش‌نمونه ای از یک عینک واقعیت افزوده جدید به نام Orion را به حضار معرفی کرد.

Orion

ابزارهای واقعیت ترکیبی که هم‌اکنون در بازار موجودند – مثل Apple Vision Pro یا Quest 3 – در قالب هدست‌های نسبتا بزرگ تولید می‌شوند، ولی دنیای فناوری به دنبال آن است که اندازه این هدست‌ها را تا اندازه یک عینک طبی معمولی کاهش دهد. البته آنچه از تصاویر برمی‌آید آن است که عینک Orion هنوز با این هدف فاصله زیادی دارد، اما از لحاظ سبک بودن و سهولت در استفاده، در قیاس با هدست‌های کنونی پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

مارک زاکربرگ در هنگام رونمایی از عینک واقعیت افزوده Orion گفت: «این دنیای فیزیکی‌ست که هولوگرام‌هایی روی آن کشیده شده است.» وی با اشاره به اینکه بسیار از افراد Orion را شگفت‌انگیزترین تکنولوژی که تاکنون دیده‌اند توصیف می‌کنند، افزود: «در حال حاضر فکر می‌کنم بهتر است به Orion به دید یک ماشین زمان نگاه کنیم. این عینک وجود دارد، خارق‌العاده است و گوشه‌ای از آینده‌ای‌ست که به نظر من قرار است بسیار هیجان‌انگیز باشد.»

عینک Orion از آلیاژ منیزیوم ساخته شده و چیپ‌ستی که در ساخت آن به کار گرفته شده، توسط خود متا طراحی شده است. به لطف وجود سنسورهای متنوع، کاربران می‌توانند از راه‌های مختلفی – مثل حرکات دست، فرمان‌های صوتی و همچنین رابط‌های عصبی مچ دست – با Orion تعامل داشته باشند. همان طور که گفته شد، Orion در مقایسه با دیگر هدست‌های واقعیت ترکیبی کنونی کوچک‌تر است. با این حال، زاکربرگ اعلام کرد که متا قصد دارد قبل از عرضه نهایی این محصول به کاربران، آن را کوچک‌تر، روان‌تر و البته ارزان‌تر کند.

عینک Orion می‌تواند داده‌های سنسورهای یادشده را با قابلیت‌های هوش مصنوعی ترکیب کند. مثالی که متا در این زمینه عنوان کرده آن است که شخصی با به صورت داشتن این عینک به درون یخچال نگاهی انداخته و از هوش مصنوعی درخواست می‌کند که بر مبنای اقلام داخل یخچال، طرز تهیه یک غذا را ارائه کند. از دیگر توانایی‌های Orion می‌توان به پشتیبانی از تماس تصویری، توانایی ارسال پیام در پلتفرم‌های متا و همچنین ورژن‌های فضایی اپلیکیشن‌های Spotify، یوتیوب و Pinterest اشاره کرد.

مارک زاکربرگ که شخصا معرفی Orion را در رویداد اخیر متا بر عهده داشت، قابلیت‌های این عینک را مستقیما به حضار نشان نداد و به جای آن به پخش ویدئویی از نحوه واکنش افراد تست‌کننده (از جمله Jensen Huang مدیرعامل انویدیا) بسنده کرد. در بخشی از این ویدئو، دو نفر پس از زدن این عینک، به شکل مجازی مشغول بازی Pong شده و از طریق واقعیت افزوده، چت تصویری کردند.

کمپانی‌های بزرگ فناوری سال‌هاست که مشغول توسعه دیوایس‌های واقعیت افزوده بوده‌اند. البته برخی از برجسته‌ترین آنها – مثل عینک Google Glass – با شکست مواجه شدند. در این میان، زاکربرگ با تغییر مسیر شرکت به سمت توسعه سیستم متاورس در سال 2021، تکنولوژی واقعیت افزوده را در موقعیتی استثنایی قرار داد. هرچند که عواملی مثل هزینه‌های بالای توسعه و همچنین موانع تکنولوژیک، ارائه محصولات مبتنی بر واقعیت افزوده را با برخی مشکلات مواجه کرد.

به گفته پائولو پسکاتوره (Paolo Pescatore)، از تحلیلگران مؤسسه PP Foresight، بدون شک متا به دنبال آن است که محصولات مبتنی بر واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به تولید انبوه رسانده و با قیمتی مناسب به دست مشتری برساند، اما نباید فراموش کنیم که کاربران هنوز نسبت به هوش مصنوعی محتاط بوده و به اقناع بیشتری نیاز دارند.

لازم به ذکر است، عینک Orion هنوز در حد یک پیش‌نمونه بوده و به گفته برخی منابع نزدیک به متا، احتمالا در سال 2027 به بازار عرضه می‌شود. تا آن زمان، به لطف پیشرفت‌های فنی، هزینه‌های تولید این محصول نیز پایین‌تر خواهد بود.

آپدیت‌های Meta AI

به گفته متا، در حال حاضر بیش از 400 میلیون نفر در ماه (185 میلیون نفر هر هفته) از بات هوش مصنوعی Meta AI استفاده می‌کنند. متا به‌روزرسانی‌هایی را برای Meta AI تدارک دیده که از جمله آنها می‌توان به پشتیبانی از فرمان‌های صوتی اشاره کرد؛ قابلیتی که به گفته زاکربرگ به مراتب راحت‌تر از تعامل از طریق متن است. نکته جالب دیگر آنکه پاسخ صوتی Meta AI به شما می‌تواند با صدای برخی از سلبریتی‌های مشهور (مثل Judi Dench ،John Cena ،Keegan-Michael Key ،Kristen Bell و Awkwafina) پخش شود.

آپدیت‌های Ray-Ban Meta

در ابتدا کاربران اقبال چندانی به عینک هوشمند Ray-Ban Meta نداشتند، اما سال گذشته پس از اینکه اعلام شد متا قصد دارد این عینک را به دستیار دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز کند، به یکباره شاهد جهش فروش آن بودیم، به طوری که به گفته مدیرعامل شرکت EssilorLuxottica (سازنده ری-بن)، فروش نسل جدید Ray-Ban Meta طی چند ماه، با فروش مدل پیشین آن در عرض دو سال برابری می‌کند. جالب است بدانید، امکانات این دستیار روز به روز کامل‌تر می‌شود. به عنوان مثال، کاربر می‌تواند به وسیله این دستیار، بر اساس چیزهایی که می‌بیند، یادآور تنظیم کند. مثلا، وقتی در کتابخانه کتاب جالبی به چشم شما می‌خورد، می‌توانید به دستیار دیجیتال چنین دستوری بدهید: «هی متا، به من یادآوری کن که این کتاب را دوشنبه هفته آینده بخرم.»

از دیگر امکاناتی که قرار است به دستیار دیجیتال Ray-Ban Meta اضافه شود، قابلیت تولید ویدئو و همچنین ترجمه همزمان از انگلیسی به فرانسوی، ایتالیایی و اسپانیایی است. جالب است بدانید، زاکربرگ در هنگام معرفی این ویژگی، مکالمه زنده‌ای را با براندون مورینو (Brandon Moreno)، قهرمان مکزیکی هنرهای رزمی ترکیبی، ترتیب داد که در آن ترجمه صحبت‌ها از انگلیسی به اسپانیایی (و برعکس) توسط عینک بیان می‌شد.

Meta Quest 3S

شاید علاقه‌مندان متا انتظار داشتند این شرکت در رویداد اخیر از یک هدست واقعیت مجازی پیشرفته نیز رونمایی کند، اما بر خلاف انتظار این دسته از افراد، متا ترجیح داد تا تمرکز خود را روی تولید یک هدست VR ارزان‌قیمت به نام Quest 3S (با قیمت پایه 300 دلار) معطوف کند؛ هدستی که در حقیقت نسخه تنزل‌یافته Quest 3 بوده و در مقام مقایسه، لنزهای ارزان‌تر، رزولوشن پایین‌تر و حافظه کمتری دارد.

source

توسط wikiche.com