علی‌رغم اینکه لزنولید (Les Invalides) به راحتی توسط گنبد طلایی و نمادین خودش شناخته می‌شود اما یکی از مکان‌هایی است که اغلب مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار نمی‌گیرد. اما این نباید باعث شود که شما از این مجتمع خیره‌کننده دیدن نکنید، مجتمعی که دارای قرن‌ها تاریخ نظامی فرانسه و معماری واقعاً چشمگیری است.

اینجا در ابتدا توسط لویی چهاردهم در اواخر قرن هفدهم برای نگهداری و مراقبت از جانبازان جنگ ساخته شد و اکنون نیز موزه نظامی (Musée de l’Armée) و مقبره نمادین ناپلئون بناپارت است. این مکان با حیاط‌های بسیار بزرگ، گنبد طلاکاری شده و همچنین گذشته شگفت‌انگیز، مکانی عالی برای کاوش به شمار می‌رود که شما را بیشتر با تاریخ نظامی فرانسه آشنا خواهد کرد.

تاریخچه لزنولید

لزنولید در سال ۱۶۷۰ میلادی توسط لویی چهاردهم ساخته شد و در سال ۱۶۷۸ میلادی نیز به‌عنوان بیمارستان و خانه بازنشستگی برای کهنه سربازان جنگ فرانسه افتتاح شد. برای قرن‌ها، این مکان نقش بسیار مهمی را ایفا کرد اما در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، تعداد جانبازان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد و ساختمان به سادگی برای هدف اصلی خودش بسیار بزرگ بود. در نتیجه آن نیز کهنه سربازان باقی مانده به مراکز دیگری در پاریس منتقل شدند و همین نیز راه را برای تبدیل این مکان به موزه‌های مختلف هموار کرد.

لزنولید همچنین نقشی محوری در برخی از رویدادهای تاریخی این کشور داشته است. در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی و در زمان اوج‌گیری انقلاب فرانسه، آشوبگران به زیرزمین‌های ساختمان حمله کردند و توپ‌ها و تفنگ‌ها را تصرف کردند. همین سلاح‌ها نیز بعداً در حمله به باستیل استفاده شد، حمله‌ای که لحظه‌ای تعیین کننده در تاریخ فرانسه است. امروزه این رویداد هر ساله به‌عنوان Bastille Day و جشن ملی فرانسه جشن گرفته می‌شود.

مقبره ناپلئون

معماری لزنولید

معماری لزنولید یک نمونه خیره‌کننده از معماری کلاسیک فرانسوی است که توسط معمار اصلی لویی چهاردهم یعنی لیبرال بروانت طراحی شده است. ساختمان اصلی از چندین بخش و حیاط تشکیل شده و بارزترین ویژگی آن نیز خود گنبد است.

یکی از نمادین‌ترین ویژگی‌های معماری لزنولید نیز گنبد طلایی آن است که در سال ۱۷۰۸ میلادی توسط ژول هاردون مانسارت کامل شد. این گنبد تا ارتفاع ۱۰۷ متری با ۱۲ کیلوگرم ورق طلا پوشانده شده و درخشش زیادی در خط افق پاریس دارد. این طراحی تحت تأثیر هر دو سبک کلاسیک و رنسانس است که شامل ستون‌ها و جزئیات پیچیده است. بهترین زمان دیدن گنبد نیز هنگام غروب خورشید است که نور را از طلا منعکس می‌کند و درخشش زیبایی را رقم می‌زند.

بخش‌های مختلف لزنولید

مقبره ناپلئون بناپارت: گنبد طلاکاری شده پوشاننده مقبره ناپلئون و همچنین تابوت قرمز پورفیری که بقایای ناپلئون را در خودش جای داده است، از جمله بخش‌هایی است که حتماً باید از آن دیدن کرد. گفته می‌شود که این گنبد آن‌قدر بزرگ است که مجسمه آزادی در شهر نیویورک با در نظر گرفتن ابعاد آن طراحی شده است.

موزه طرح‌های برجسته: این موزه مجموعه‌ای چشمگیر از مدل‌های سه‌بعدی قلعه‌ها و شهرهای فرانسوی را در خودش جای داده است که توسط استراتژیست‌های نظامی در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اینجا مکانی عالی برای یادگیری در مورد تاریخ نظامی و در عین حال تحسین مدل‌های پیچیده است.

کلیسای گنبد: کلیسای باشکوه گنبد (Dôme Church) بر خط افق لزنولید مسلط است. در داخل، سقف نقاشی خیره‌کننده‌ای از Apotheosis of Saint Louis را نشان می‌دهد و بازدیدکنندگان نیز می‌توانند به بالای آن بروند تا شاهد مناظر پانورامای خیره‌کننده از شهر پاریس باشند.

موزه ارتش: موزه ارتش (Army Museum) در داخل لزنولید واقع شده و دارای بیش از ۵۰۰۰۰۰ اثر باستانی است که شامل ۲۰۰۰ سال تاریخ نظامی است. از جمله گنجینه‌های آن نیز می‌توان به وسایل شخصی ناپلئون بناپارت اشاره کرد.

حیاط Cour d’Honneur: این یک حیاط باشکوه است که به‌عنوان ورودی اصلی مجموعه لزنولید عمل می‌کند. عظمت این حیاط با تاریخی غنی و در کنار معماری خیره‌کننده و باغ‌های زیبا، شکوه و جلال میراث معماری فرانسه را منعکس می‌کند.

بهترین زمان بازدید از لزنولید

بهترین زمان برای بازدید از لزنولید، در روزهای وسط هفته و اوایل صبح است تا از شلوغی زیاد اجتناب کنید. ماه‌های بهاری از آوریل تا ژوئن و ماه‌های پاییزی از سپتامبر تا نوامبر فصول مناسبی برای گشت و گذار در مجموعه هستند چراکه آب‌وهوا معتدل است و ازدحام گردشگران نسبتاً کمتر است.

در ماه‌های اوج تابستان از ماه ژوئیه تا اوت، صف‌های طولانی‌تری شکل می‌گیرند و ساختمان شلوغ است. علاوه بر این، بهتر است که از بازدید در طول تعطیلات ملی فرانسه مانند روز باستیل اجتناب کنید چراکه این جاذبه مملو از بازدیدکننده می‌شود. علاوه بر این، ساعات روشنایی روز در طول تابستان طولانی‌تر است و زمان بیشتری را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند.

منبع headout

source

توسط wikiche.com