فیلم اعجوبه یک فیلم ترسناک معروف ایرلندی است که در سال 2024 توانست با اکران خود توجه منتقدان‌ و مخاطبان را به خود جلب کند. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی و بررسی فیلم Oddity همراه شما باشیم.

ساخت فیلم های ترسناک در دنیای امروز حقیقتا کار آسانی نیست. آثار ترسناک درام‌ یا عاشقانه نیستند که صرفا تکیه بر فیلمنامه و تیم بازیگری داشته باشند. در ساخت موفق این آثار ابتدا باید از کلیشه‌ها فاصله گرفت و ضمن داشتن فیلمنامه خوب و بازیگران مناسب، حس وحشت را نیز در مخاطب برانگیخت. ترساندن نیز از وجه‌های مختلف انجام می‌شود. ترس می‌تواند بخاطر چهره‌های وحشتناک، صداهای مرموز، بالا رفتن هیجان و استرس و تکنیک‌های مختلف فیلم‌سازی در مخاطب به وجود آید.

فیلم Oddity یا اعجوبه به کارگردانی و نویسندگی دامیان مک‌کارتی (Damian McCarthy) در کشور ایرلند به زبان‌ انگلیسی ساخته شد و سپس Wildcard Distribution این اثر را منتشر کرد. فیلم مورد تحسین‌های جهانی قرار گرفت. از این رو در ادامه مقاله پیش رو پلازا با معرفی فیلم ترسناک اعجوبه همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم اعجوبه

ژانر فیلم سینمایی اعجوبه ترسناک، ماورایی و مهیج است. این اثر نخستین بار در تاریخ 8 مارس 2024 (18 اسفند 1402) در جشنواره South by Southwest به نمایش درآمد و سرانجام در 30 اوت 2024 (9 شهریور 1403) اکران عمومی شد. مدت زمان فیلم 98 دقیقه است.

داستان فیلم اعجوبه

داستان فیلم اعجوبه

خلاصه فیلم سینمایی اعجوبه درباره زنی به نام دارسی است که خواهر دوقلویش دنی به طرز غمگین و وحشیانه‌ای به قتل رسیده است. همسر دنی تد نام دارد و یک روانپزشک است که اکنون با نامزد جدیدش یانا در خانه زندگی می‌کند. طی تحقیقات دارسی، یکی از بیماران سابق تد به نام اولین به او هشدار داده که قرار است کشته شود و پس از مرگ دنی به کلینیک روانی فرستاده و قاتل شناخته شده است اما او را نیز کشته‌اند. حال چندین سال از مرگ دنی گذشته و دارسی که نابینا با قدرت‌های ماوراطبیعی است و یک مغازه فروش اشیای نفرین شده دارد، در پی کشف مرگ خواهرش به خانه تد می‌آید…

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم اعجوبه

در این قسمت شما را با بازیگران فیلم آشنا می‌‌کنیم.

گیلیام لی در نقش تد تیمیس ؛ از بازیگران فیلم اعجوبه

خلاصه فیلم سینمایی اعجوبه

گیلیام لی (Gwilym Lee) بازیگر اهل ولز در 24 نوامبر 1983 (3 آذر 1362) چشم به جهان گشود. او بازیگری را از سال 1997 با تئاتر شروع و سپس در سریال Animal Ark حضور پیدا کرد. این بازیگر بیشتر بخاطر بازی در سریال‌های آدمکشان میدسامر (Midsomer Murders)، آهنگی برای جنی (A Song for Jenny)، جیمزتاون (Jamestown)، کبیر (The Great) و ایفای نقش برایان می عضو گروه کویین در فیلم مشهور بوهمین راپسودی (Bohemian Rhapsody) شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید :

کارولین براکن در نقش دنی / دارسی اودلو تیمیس

بازیگران فیلم اعجوبه

کارولین براکن (Carolyn Bracken) بازیگر ایرلندی متولد سال 1982 (1360-1361) است. او ‌کار خود را با تئاتر شروع کرد و نخستین بار در سریال Dublin Murders دیده شد‌. سپس در سال 2021 با فیلم تو مادرم نیستی (You Are Not My Mother) توانست دیده شود. این بازیگر توانست به واسطه فیلم Oddity دیده شود.

تیگ مورفی در نقش اولین بول

هنرپیشه های فیلم سینمایی اعجوبه

تیگ مورفی (Tadhg Murphy) بازیگر اهل کشور ایرلند در 30 مه 1979 (9 خرداد 1358) به دنیا آمد. شروع کار این بازیگر در سال 2004 با فیلم Alexander بود. این هنرپیشه در سن 13 سالگی حین بازی با تیر و کمان یک چشم خود را از دست داد و چشم مصنوعی دارد. از این رو توانست با توجه به این ویژگی ظاهری خود در آثاری مانند وایکینگ‌ها (Vikings) و بادبان‌های سیاه (Black Sails) نقش بگیرد. خشم مرد (Wrath of Man) و مرد شمالی (The Northman) از دیگر آثار او هستند.

کارولین منتون در نقش یانا ؛ از بازیگران فیلم اعجوبه

تاریخ اکران فیلم اعجوبه

کارولین منتون (Caroline Menton) بازیگر اهل ایرلند است که پس از اتمام تحصیلات خود تصمیم گرفت تا در فیلم کوتاه Altar Boys بازی کند. او در سریال همه موجودات ریز و درشت (All Creatures Great and Small) نیز حضور پیدا کرد. اعجوبه جدیدترین و مشهورترین اثر این هنرپیشه است.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی اعجوبه عبارتند از:

  • استیو وال (Steve Wall) در نقش ایوان
  • جاناتان فرنچ (Jonathan French) در نقش دکلان بارت

نقد فیلم Oddity

این فیلم به عنوان اثری محصول ایرلند به کارگردانی و نویسندگی دامیان مک‌کارتی ساخته شد و جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را در بخش میدنایتر جشنواره South by Southwest دریافت کرد. منتقدان نسبت به این فیلم ترسناک نظراتی مثبت داشته و آن را پسندیدند. در جدول زیر می‌توانید نمرات فیلم Oddity را مشاهده کنید.

سایت امتیاز
آی‌ام‌دی‌بی (IMDb) 6.7/10
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) 95/100
متاکریتیک (Metacritic) 78/100

از بین 18 منتقدی به این فیلم رای دادند، هر 18 نفر نظراتی مثبت داشته و فیلم اصلا نظر متوسط یا منفی‌ای ندارد. برخی از دیدگاه‌های منتقدان را در پایین بررسی می‌کنیم.

نقد فیلم Oddity

کایل اسمیت / Wall Street Journal نمره: 100

اودیتی تمام چیزهایی که یک فیلم ترسناک باید داشته باشد را دارد. این فیلم چندش‌آور، هیجان‌انگیز و  غیرقابل‌پیش‌بینی است پایانی اجتناب‌ناپذیر و شکه‌کننده دارد.

نیک شاگر / The Daily Beast نمره: 88

این یک فیلم اولی عالی برای نشان دادن فیلمسازی خوب به عنوان هشدار برای سایر فیلمسازان بود.

شیلا اومالی / RogerEbert.com نمره: 88

مک‌کارتی از معنای حقیقی وحشت خبر دارد اما آن را با آزادی عمل و متفاوت بودن استفاده می‌کند. این فیلم آمیزه‌ای از ژانرهای معمایی-قتل، ترسناک فراطبیعی و مهیج است.

کریس اوانجلیستا / Slashfilm نمره: 85

فیلم اعجوبه یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک سال است.

تری شروود / Film Threat نمره: 80

موقعیت گوتیک و جالب و لوکیشن منحصربه‌فرد و متفاوت فیلم حس وحشت را در مخاطب فعال می‌کند. کارگردانی خوب فیلم، استفاده درست از موسیقی و حرکت دوربین مناسب نیز از دیگر دلایل موفقیت این اثر هستند.

کیتی رایف / IGN نمره: 70

فیلم Oddity یک ادغام عالی از انتقام به روش فراطبیعی و اتمسفر وحشتناک است.

استیون اسکایف / Slant Magazine نمره: 63

فیلم بخاطر صحنه‌پردازی تخصصی‌اش چیز زیادی برای توجه سریع تماشاگران از دست نداد.

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

بررسی Oddity 2024

در این مقاله با معرفی و بررسی Oddity 2024 همراه شما بودیم. این اثر به عنوان اولین فیلم دامیان مک‌کارتی توانست توجهات زیادی را جلب کند و یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک 2024 شود. آیا شما فیلم اعجوبه را تماشا کردید؟ نظر شما درباره آن چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران

source

توسط wikiche.com