07 مهر 1403 ساعت 20:31

اگر گمان می‌کنید دوربین گوشی های موبایل هرگز حریف دوربین های DSLR نمی‌شوند در ادامه با ما همراه باشید تا خلاف این مساله را به شما ثابت کنیم.

عکاسی امروز دیگر همانند سال‌های گذشته تنها مختص افرادی خاص نیست و به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده است. گوشی‌های هوشمند و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز آن‌ها در زمینه دوربین مهم‌ترین دلیل این مساله هستند و استقبال فوق‌العاده از آن‌ها نیز گویای مسیر درست حرکت آن‌هاست. در این میان اما بسیار افراد معتقدند دوربین گوشی‌های موبایل هرگز قادر به رقابت با دوربین‌های حرفه‌ای DSLR نیستند. با این وجود برخلاف تصور این افراد افراد، گوشی های موبایل در بعضی زمینه‌ها بهتر از دوربین های DSLR عمل می‌کنند.

مقایسه دوربین های DSLR و دوربین گوشی های هوشمند

به نظر عکاسان حرفه ای، دوربین های DSLR گل سرسبد دوربین ها هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که جایگاه گوشی های هوشمند در زمینه عکاسی غیرقابل انکار است. این پیشرفت دوربین گوشی‌های موبایل به‌گونه‌ای بوده که بسیاری افراد را متقاعد کرده که در نهایت دوربین های DSLR به نفع گوشی‌های هوشمند از صحنه کنار خواهند رفت.

مقایسه اسمارتفون و دوربین حرفه‌ای

مشخصا امتیاز ویژه دوربین گوشی های هوشمند قابل حمل بودن و تطبیق‌پذیری آن‌هاست. همچنین باید در نظر داشت که عکاسی یک فعالیت هنری‌ست که نه فقط به کیفیت سخت افزار، بلکه به فاکتورهای مهم دیگری نیز بستگی دارد. در همین راستا در ادامه چندین حوزه عکاسی را معرفی می‌کنیم که گوشی های موبایل در آن‌ها عملکردی بهتر از دوربین های DSLR دارند.

عکاسی پرتره

برای عکاسی پرتره، عکاس باید به لایه‌های درونی شخصیت افراد وارد شود و احساس واقعی و ویژگی ذاتی روح فرد را ثبت کند. در حضور گوشی های هوشمند و با نبود دوربین بزرگ DSLR که به عکاسی حالت رسمی‌تری می‌دهند، سوژه و عکاس احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

عکاسی پرتره

در این شرایط، سوژه گارد خود را پایین‌تر آورده و عکاس می‌تواند حس واقعی چهره او را بهتر درک کند. همین امر کیفیت عکاسی پرتره با گوشی های موبایل را بهبود می‌بخشد.

عکاسی در سفر

عکاسی در سفر به معنی ثبت مشاهدات از اماکن، افراد و فرهنگشان است، همچنین یک عکاس خوب باید روح مکانی که بازدید می‌کند را در عکس‌های خود کاملا نمایش دهد.

گوشی موبایل دوربین DSLR

دسترسی همیشگی به گوشی موبایل امکان مستندسازی سریع در هر زمان و مکان را به شما می دهد. اگرچه ممکن است کیفیت این عکس‌ها در مقایسه با تصاویر یک دوربین حرفه‌ای چندان خوب از آب در نیایند، اما باید پذیرفت که عکاسی با دوربین DSLR به‌طور آنی بسیار دشوار است.

عکاسی خیابانی

جوهره عکس‌های خیابانی همانند عکس‌های ثبت‌شده در سفر، نمایش افراد واقعی در حال و هوای زندگی در جامعه است. برای ثبت یک صحنه واقعی خیابانی، عکاس باید به بهترین شکل ممکن با محیط ترکیب شود و بدون جلب توجه از شلوغی زندگی شهری عکسبرداری کند.

عکاسی خیابانی

طبیعتا مردم به صورت ناخودآگاه به شخصی که لنز دوربین DSLR را سمت آن‌ها گرفته نگاه می‌کنند. از سوی دیگر اما بعید به نظر می‌رسد که در دست داشتن گوشی هوشمند توجه فردی را در خیابان به خود جلب کند. به همین دلیل گوشی های موبایل عکس‌های خیابانی بهتری ثبت می‌کنند

عکاسی از غذا

با رشد فضای مجازی، عکاسی از غذا نیز بسیار فراگیر شده و بسیاری افراد، خصوصا افراد نسل Z به‌شدت مشتاق نشان دادن وعده‌های غذایی جذاب خود به دیگران در شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

گوشی موبایل دوربین DSLR

بعید به نظر می‌رسد که فردی در هر شرایطی دوربین DSLR خود را همراه داشته باشد. با این حال گوشی موبایل تقریبا همیشه همراه شماست. بنابراین اگر به غذای جالب توجهی برخورد کردید و قصد اشتراک‌گذاری آن در فضای مجازی را داشتید مسلما استفاده از گوشی موبایل گزینه بهتری است تا دوربین های DSLR.

عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی یا آبستره نیازمند خلاقیتی‌ست که عکاسی را وارد حوزه‌ای به‌مراتب حرفه‌ای‌تر و جدی‌تر می‌کند. در عکاسی آبسترده هنر، خلاقیت و تیزبینی حرف اول را می‌زند؛ بنابراین استفاده از یک دوربین حرفه‌ای با کیفیت خارق‌العاده تصویر اهمیت کمتری در این سیستم عکسبرداری پیدا می‌کند.

گوشی موبایل دوربین DSLR

یک گوشی هوشمند با یک دوربین خوب به دلیل آن‌که همیشه همراه شماست، دریچه دنیای عکسبرداری انتزاعی را به روی‌تان باز خواهد کرد. بنابراین همین که شما با گوشی خود، هر چیزی که به نظرتان جالب است را در قاب دوربین گوشی قرار دهید و از آن عکاسی کنید، یعنی به این دنیا وارد شده‌اید. بنابراین در عکسبرداری انتزاعی نیز بار دیگر دوربین گوشی های هوشمند به دلیل آن‌که در دسترس‌تر بوده و ابعاد کوچک‌تری دارند نسبت به نمونه‌های DSLR برتری خواهند داشت.

کلید عکاسی خوب، تلاش است

شکی نیست که دوربین‌های DSLR در بحث کیفیت عکاسی به‌مراتب سرتر از گوشی‌های موبایل هستند. اما همان‌طور که اشاره کردیم، علاوه بر کیفیت دوربین قابلیت‌های دیگری مثل ابعاد دوربین و در دسترس بودن آن نیز حائز اهمیت هستند. در مواردی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، دوربین‌های موبایل کارآیی مناسب‌تری داشته و گزینه‌های بهتری ارزیابی می‌شوند.

بنابراین اگر برای هریک از این فعالیت‌ها از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کردید توصیه می‌کنیم یک بار دوربین گوشی‌های موبایل را امتحان کنید تا ارزش آن‌ها را بهتر درک کنید.

در گجت نیوز بخوانید: ۶ ترفند حیاتی برای عکاسی حرفه‌ای در شب با گوشی موبایل به این دلیل بهتر است هنگام عکاسی با موبایل ، لوکیشن گوشی را خاموش کنید برنامه های ضروری برای عکاسی حرفه‌ ای با گوشی های موبایل

source

توسط wikiche.com