وزیر کار شب گذشته در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور را مطرح کرد. او عقیده دارد دستمزد این گروه باید تغییر کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، شب گذشته جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ارتباط با اصلاح آئین نامه مشاغل سخت و زیان آور مصوبه صد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، برگزار شد. احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان این جلسه، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور را مطرح کرد.

راهنمای خرید تکراتو

وزیر کار: از افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور حمایت می‌کنیم

او ضمن اشاره به حوادث اخیر و جان باختن کارکنان معدن کاران طبس در این باره توضیح داد:

بحث بر سر این است که ما بعضی از مسائل را نمی‌توانیم حل کنیم و نوشتن آئین‌نامه هم مشکلی را حل نمی‌کند. این جانباختگان، قربانیان نظام ناکارآمد بودن، این ناکارآمدی را نمی‌توان با نوشتن یک آئین‌نامه حل کرد.

وزیر کار عقیده دارد آیین‌نامه معادن خیلی هم خوب است؛ اما امکان اجرای آن وجود ندارد. او در این باره توضیح داد: «در بحث آئین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور هم به همین شکل است امکان اجرای آئین نامه وجود ندارد و اگر اجرا نشده به این دلیل است که ما تاکید کرده‌ایم که باید تمام تجهیزات و ماشین آلات معدنی کشور باید استاندارد داشته باشد. از سال ۹۶ و بعد حادثه معدن یورت تاکنون ۴ وزیر تعاون مکاتبه کرده‌اند که این استانداردها تعریف شود. برای اینکه این موضوع تعریف شود دانش محدود است، آزمایشگاه‌های مرجع در این زمینه وجود ندارد و ماشین آلات و تجهیزاتی که در معادن کشور وجود دارد از نظر ما، سازمان استاندارد و وزارت صمت فاقد ایمنی است‌.»

افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور مطرح شد

طبق اعلام او از هفته گذشته جلسات متععدی برای رسیدگی و حل این موضوع برگزار شده است؛ اما نبود شرکت‌های فنی لازم شرایط را بسیار پیچیده کرده و اجرای استانداردها در این شرایط ممکن نیست.

او در این باره می‌گوید: «در مورد آئین‌نامه مشاغل سخت و زیان آور مساله به همین شکل است اولاً این سخت و زیان آور بودن به ضرر کارگر و کارفرما است و به لحاظ مالی هم هزینه‌های سنگینی برای سازمان تأمین اجتماعی و دولت دارد. بر اساس برآوردی که در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده این بار مالی بر دوش سازمان است بنابراین هر جایی که امکان دارد شرایط سخت و زیان آور مشاغل تغییر کند ما همکاری می‌کنیم.»

میدری در پایان به افزایش حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت:

850 هزار بازنشسته از محل مشاغل سخت و زیان آور داریم. این تعداد رو به افزایش است. اراده وزارت کار این است که کارگران کمتری در شرایط زیان و سخت کار کنند ما تنها امتیازی که می‌توانیم به کارگران ارائه کنیم بازنشسته کردن پیش از موعود است. اما سخت و زیان آور به این معناست که باید دستمزد آن تغییر کند و طرح طبقه بندی مشاغل هم باید تغییر کند. برای مشاغل سخت و زیان آور باید طبقه بندی مشاغل انجام شود وگرنه مساله حل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

source

توسط wikiche.com