سامسونگ تصمیم گرفت تا مدل FE سری گلکسی S24 را با تراشه‌ای عرضه کند که کمی تغییر دارد و اسمش را هم با یک پسوند e متمایز کرد. شاید حضور تراشه‌های اگزینوس ساخت خود سامسونگ خیلی موضوع دلگرم‌کننده‌ای نبوده باشد اما به نظر می‌رسد این‌بار شرایط کمی فرق دارد. بیاید با هم بنچمارک های گلکسی S24 FE سامسونگ را با Exynos 2400e ببینیم.

بنچمارک های گلکسی S24 FE سامسونگ

قیمت‌های تراشه روزبه‌روز بالاتر می‌رود و و شرکت‌ها به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری هستند. در این میان سامسونگ Galaxy S24 FE دستگاه جالبی است. این شرکت کره‌ای برای آن یک تراشه ساخت خودش را انتخاب کرده که یک نمونه کمی ضعیف‌تر نسبت به تراشه استفاده شده در گلکسی اس ۲۴ و گلکسی اس ۲۴ پلاس است.

این تراشه Exynos 2400e نام داشته و روی کاغذ تفاوت زیادی با مدل اصلی یعنی Exynos 2400 ندارد. اما در عمل اوضاع چطور است؟

جزئیات زیادی درباره این تراشه توسط سامسونگ ارائه نشده است اما تایید کرده که هسته اصلی Cortex-X4 به جای فرکانس 3.2 گیگاهرتز، تا 3.1 گیگاهرتز بالا می‌رود. مشخصات باقی کلاسترهای CPU مشابه تراشه پرچمدار اگزینوس ۲۴۰۰ است.

به این ترتیب باید گفت که مشخصات CPU استفاده شده در گلکسی S24 FE که یک نمونه ۱۰ هسته‌ای است، به این قرار خواهد بود:

۱- یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز

۲- دو هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۹ گیگاهرتز

۳- سه هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲.۵۹ گیگاهرتز

۴- چهار هسته Cortex-A520 با فرکانس ۱.۹۶ گیگاهرتز

بیاید به نتایج بنچمارک‌های اگزینوس 2400e روی گلکسی S24 FE بپردازیم:

۱- بنچمارک GeekBench برای سنجش عملکرد CPU اگزینوس 2400e موجود در گلکسی S24 FE 

همانطور که در جداول بالا می‌بینید، امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای بنچمارک Geekbench تراشه Exynos 2400e موجود در گلکسی S24 FE به ترتیب برابر ۲۱۴۶ و ۶۷۱۱ است. این نسبت به نسل قبلی خودش یعنی گلکسی S23 FE یک پیشرفت معنادار است. همچنین تفاوت زیادی با مدل‌های پایه و پلاس سری گلکسی S24 ندارد که خبری خوبی برای خریداران این نمونه اقتصادی است.

همچنین در بنچمارک Geekbench گلکسی S24 FE عملکرد بهتری نسبت به گوشی پرچمدار گوگل یعنی پیکسل ۹ پرو ایکس ال دارد.

به عنوان یکی از محصولات مدعی دیگر، شیائومی 14T Pro با تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس نیز در این لیست عملکرد مشابهی و گاها بهتری را ارائه می‌دهد اما فاصله زیاد نیست. باید توجه داشت که نماینده شیائومی در این تست‌ها با ۱۲ گیگابایت حافظه رم و ۱ ترابایت حافظه داخلی حضور دارد در حالی که نماینده سامسونگ ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی داشت.

۲- بنچمارک 3DMark برای سنجش عملکرد CPU اگزینوس 2400e موجود در گلکسی S24 FE 

در ادامه به GPU خواهیم پرداخت. پردازنده گرافیکی Xclipse 940 دارای طراحی AMD RDNA 3 است و ثابت کرده که بسیار قدرتمند می‌تواند باشد. البته که این تراشه به قدرتمندی Adreno 750 موجود در Galaxy S24 Ultra نیست اما می‌تواند از پس خود برآیند و حتی برای آیفون ۱۶ خط و نشان بکشد!

همانطور که در نتایج بالا می‌بینید، بنچمارک Wild Life Extreme 2160P Off Screen نتایج امیدوار کننده‌ای را برای گلکسی S24 FE ثبت می‌کند. این نتایج بسیار بهتر از گلکسی S23 FE بوده و تنه به تنه آیفون ۱۶ و شیائومی 14T Pro می‌زند.

جمع بندی

تراشه Exynos 2400e انتخاب جالبی برای گلکسی S24 FE است. شما 90 تا 95 درصد از عملکرد Exynos 2400 را دریافت می کنید و هزینه کمتری برای آن پرداخت خواهید کرد. قیمت گلکسی S24 FE برابر ۶۵۰ دلار است در حالی که گلکسی اس ۲۴ از ۸۰۰ دلار شروع می‌شود.

به هر حال از نظر قدرت پردازشی باید گفت که امسال مدل FE سری گلکسی S جذاب ظاهر شده و می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد، حتی با تراشه اگزینوس!

source

توسط wikiche.com