سال ۲۰۱۷ مایکروسافت دو آپدیت برای ویندوز ۱۰ منتشر کرد: به‌روزرسانی Creators و به‌روزرسانی Fall Creators. در همین زمان بود که برنامه‌ی Paint 3D وارد بازی شد. واقعیت این بود که کاربران حس می‌کردند همه‌چیز در ویندوز در حال سه بُعدی شدن است!

سال ۲۰۱۶ هنگامی‌که مایکروسافت سرفیس استودیو را معرفی می‌کرد، از توسعه‌ی Windows Mixed Reality هم خبر داد. این هدست‌های واقعیت ترکیبی میکسد به پی‌سی‌های ویندوزی وصل می‌شدند و فقط چندصد دلار قیمت داشتند، درحالی‌که قیمت محصولات مشابه رقبا حداقل دوبرابر بود.

سال ۲۰۱۷ مایکروسافت بیشتر تمرکز خود را روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی گذاشته بود

البته مدت‌ها قبل از اینکه واقعیت ترکیبی ویندوز رونمایی شود، شرکت‌هایی مانند اکولوس هدست‌های واقعیت مجازی مستقل خودش را توسعه می‌دادند و هدست‌هایی که با سیم به پی‌سی وصل می‌شدند هم بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بودند. اما نکته اینجا است که مایکروسافت بیش‌ازحد برای هدست واقعیت ترکیبی خود تبلیغ می‌کرد و به‌صورت افراطی روی آثار سه‌بعدی متمرکز شده بود، گویا آینده‌ی شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای را برای این تکنولوژی متصور می‌شد.

قرار بود ویندوز فون‌ محتوای سه‌بعدی ضبط کند و سپس کاربران این محتوا را به Paint 3D انتقال دهند. همچنین امکان استفاده از این آثار در آفیس نیز فراهم می‌شد. اما در تمام این مدت کاربران از جایگزین‌شدن برنامه‌های محبوبشان با اپلیکیشن‌های UWP خسته شده بودند.

برنامه‌هایی مانند پینت، کلاسیک و خاطره‌انگیزند و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را کنار گذاشت. در واقع هر حرکتی برای حذف این برنامه‌ها در مقطعی یا شکست می‌خورد یا کاربران را دلسرد می‌کند. ممکن است امروز حس کنید هیچ استفاده‌ای از Paint 3D نمی‌کنید، ولی پینت کماکان جای خودش را دارد.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ سرانجام میخ آخر را هم به تابوت ویندوز ۱۰ موبایل کوبید. به‌روزرسانی Fall Creators یا نسخه‌ی ۱۷۰۹، از نسخه‌ی Redstone 3 روی کامپیوترهای شخصی ارائه شد، اما برای اولین‌بار ویندوز ۱۰ موبایل از نسخه‌ی متفاوتی منتشر شد.

این نسخه «Feature2»‌ نام داشت و به‌معنای واقعی کلمه، هیچ امکانات و قابلیتی را در خود جای نداده بود. غم‌انگیز به نظر می‌رسد اما این نسخه، آخرین به‌روزرسانی ویژگی‌های سیستم‌عامل‌ ویندوز فون محسوب می‌شد.

البته سال ۲۰۱۷ اولین سال بود که مایکروسافت به‌روزرسانی بهاری و پاییزی را در دستور کار خود قرار داد؛ الگویی که بعداً رسمیت یافت. آپدیت پاییزی همیشه تمرکز بیشتری روی ثبات داشت و مدت طولانی‌تری از کسب‌وکارها پشتیبانی می‌کرد. گرچه در آن سال حتی «ثباتی» هم وجود نداشت. انتشار ویندوز ۱۰ نسخه ۱۷۰۹ واقعاً فاجعه‌بار بود. ولی چرا؟

به‌روزرسانی نسخه ۱۷۰۹ به دلیل حذف تیم تست ویندوز اینسایدر به یکی از ضعیف‌ترین آپدیت‌های ویندوز ۱۰ تبدیل شد

مایکروسافت هنگام راه‌اندازی برنامه Windows Insider، اکثر تیم تست محصولات داخلی خود را کنار گذاشته بود. استدلال شرکت هم این بود که چرا باید به عده‌ای پول داد تا بهره‌وری برنامه‌ها را محک بزنند، درحالی‌که هواداران مشتاق این کار را به‌رایگان انجام می‌دهند؟ سومین نسخه‌ی برنامه با نام Release Preview برای به‌روزرسانی‌هایی طراحی شد که آماده‌ی انتشار بودند.

مایکروسافت در به‌روزرسانی Fall Creators از حلقه‌ی Release Preview صرف‌نظر کرد. مدیران شرکت در رویداد سالانه‌ی معرفی سرفیس روی صحنه رفتند و اعلام کردند که آپدیت فوق بلافاصله برای دانلود در دسترس است.

طولی نکشید که کاربران متوجه شدند فایل‌هایشان حذف شده و ماجرا به یک رسوایی کوتاه‌مدت تبدیل شد. شرکت آپدیت Fall Creators ویندوز ۱۰ را کنار گذاشت و ماه نوامبر دوباره آن را منتشر کرد.

سال ۲۰۱۸ به بعد: وقتی همه‌چیز خسته‌کننده می‌شود

source

توسط wikiche.com