اوایل مرداد ماه امسال بود که سازمان امور مالیاتی کشور با صدور برگ تشخیص مالیاتی برای شرکت اسنپ، خواستار پرداخت مالیات ارزش افزوده این شرکت از سال ۱۴۰۰ شد.

پس از آن، محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، با انتشار پستی در صفحه شخصی‌اش اعلام کرد که سازمان امور مالیاتی اسنپ را به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مکلف کرده است. مدیرعامل اسنپ نوشته بود این شرکت در حالی به پرداخت این مالیات ملزم شده که بر اساس قانون و بخشنامه سال ۱۳۹۹ کاربران اسنپ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

اسنپ در اعتراض به این حکم شکایت خود را در دیوان عدالت اداری ثبت کرد تا این دیوان موضوع را بررسی و رأی خود در خصوص این پرونده را صادر کند. داوود خدابنده، سرپرست دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، هم در جواب مدیرعامل اسنپ با بازنشر پست او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«اگر اسنپ می‌پذیرد خدمات حمل و نقل شهری ارائه می‌دهد و لوازم آن مانند امنیت مسافران را متعهد می‌شود، طبق قانون از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود. سازمان امور مالیاتی در جلسات متعدد، توضیح فوق و راهنمایی‌های لازم را به شرکت منعکس کرده است.»

بیشتر بخوانید

حالا خبرگزاری تسنیم از نتیجه بررسی شکایت اسنپ از سوی دیوان عدالت اداری خبر داده است. طبق حکمی که دیوان عدالت اداری صادر کرده شکایت اسنپ از سوی این دیوان رد شده و بنابراین، شرکت اسنپ باید مالیات بر ارزش افزوده را در حق کمیسیون خود محاسبه و پرداخت کند.

در بخشی متن رأی شعبه نهم تجدید نظر دیوان عدالت اداری که اخیراً منتشر شده، آمده است:

آنچه مشمول بند ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ گردیده برخلاف استنباط وکیل شاکی خدمات جانبی و غیرمستقیم حمل‌ونقل نیست؛ بلکه خود حمل‌ونقل به‌طور مستقیم است که حسب مورد توسط شخص حقیقی یا حقوقی متصدی حمل‌ونقل صورت می‌پذیرد.

رأی شعبه نهم دیوان عدالت اداری

در ادامه نیز این حکم ذکر کرده است که با توجه به ماهیت حقوقی خدمت ارائه‌شده توسط اسنپ که اذعان کرده حمل‌ونقل مسافر را انجام نمی‌دهد بلکه دریافت و تجزیه و تحلیل داده‌های مسافران (کاربران) از یک سو و رانندگان از سوی دیگر و مدیریت آن بوده؛ و همچنین، خدمت حمل‌ونقلی مستقیم ارائه نمی‌دهد و مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

در واقع، بین راننده و پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی و رانندگان فعال در آن‌ها رابطه خدوم و مخدومی نیست و هر یک از آن‌ها به‌صورت مستقل کار می‌کنند. این راننده‌ها هستند که چون به‌‌طور مستقیم در حوزه حمل‌ونقل ارائه خدمت می‌کنند از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما شرکتی که صرفاً پلتفرمی برای حمل‌و نقل ایجاد کرده چون مستقیماً در این امر دخیل نیست مشمول مالیات مذکور می‌شود.

source

توسط wikiche.com