هم آلتمن و هم موراتی ادعا می‌کنند که ماجرا فقط هم‌زمانی تصادفی اتفاقات است و نه چیزی بیشتر. هر دو می‌گویند با رفتن مدیر ارشد فناوری، شرکت به رشد خود ادامه می‌دهد. بااین‌حال موراتی از مصاحبه با رسانه‌هایی مانند ورج خودداری کرده و حاضر نیست درمورد دلایل کناره‌گیری خود، مشروح و شفاف پای صحبت خبرنگاران بنشیند.

شاید عجیب و تأمل‌برانگیز باشد که تقریباً اغلب محققان این شرکت پس از کناره‌گیری، حرف مشابهی را تکرار می‌کنند: اینکه جدایی آن‌ها نه به‌دلیل کدورت و اختلاف، بلکه با تصمیم شخصی‌شان‌ صورت‌گرفته است.

فقط ویجک زارمبا یکی از آخرین بنیان‌گذاران شرکت بود که خروج چهره‌های مطرح را به «مشکلاتی که والدین در قرون‌وسطی با آن مواجه بودند، وقتی از هر ۸ کودک ۶ نفر می‌مرد» تشبیه کرد.

حتی براکمن رئیس و هم‌بنیان‌گذار شرکت و بزرگ‌ترین حامی سابق آلتمن نیز در مرخصی شخصی به‌سر می‌برد

درهرحال این تغییرات را می‌توان بازتاب کاملی از چگونگی دگرگون‌شدن رهبری OpenAI از سال گذشته تا به امروز دانست. حتی گرگ براکمن رئیس و هم‌بنیان‌گذار شرکت که سابق بر این در سخت‌ترین شرایط حامی آلتمن بود، از ماه آگوست به مرخصی شخصی رفت و به‌احتمال زیاد تا سال آینده باز نمی‌گردد.

در همان ماهی که براکمن به مرخصی رفت، جان شولمن یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران و رهبران کلیدی شرکت نیز مقام خود در OpenAI را رها کرد تا به شرکت رقیب یعنی آنتروپیک بپیوندد، البته فقط به دلایل شخصی!

شرکتی که دیگر یک آزمایشگاه تحقیقاتی نیست

همان‌طور که لیک در پیام خداحافظی خود به تولید محصولات پرزرق‌وبرق اشاره کرد، تبدیل آزمایشگاه تحقیقاتی به شرکتی انتفاعی بسیاری از کارمندان قدیمی و باسابقه‌ی OpenAI را در موقعیتی ناخوشایند قرار می‌دهد.

چرا؟ واقعیت این است که اغلب نخبگانی که در آغاز کار به اوپن‌ای‌ای ملحق شدند، در اندیشه‌ی تحقیقات عمیق هوش مصنوعی ایمن و بشردوستانه بودند نه تولید و فروش محصولات تجاری برای کسب درآمد.

باتوجه‌به این‌که شرکت هنوز یک مجموعه‌ی غیرانتفاعی محسوب می‌شود، تصور اینکه نسخه‌ی متمرکز بر سودآوری آن چه شرایط بغرنج و مغشوشی به‌همراه خواهد داشت، کار دشواری نیست.

آزمایشگاه‌های تحقیقاتی نسبت‌به شرکت‌هایی که بر مدار درآمدزایی اداره می‌شوند، مبتنی‌بر جدول زمانی طولانی‌تری فعالیت و حرکت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در صورت لزوم معرفی محصول را به‌تعویق بیندازند و فشار کمتری را هم برای عرضه‌ی سریع محصولات و مقیاس‌پذیری متحمل می‌شوند. مهم‌تر از همه اینکه این گروه، در زمینه‌ی ایمنی هوش مصنوعی رویکرد محافظه‌کارانه‌تری دارند.

OpenAI تجاری‌سازی هوش مصنوعی و معرفی سریع محصولات را نسبت‌به ایمنی آن‌ها در اولویت قرار می‌دهد

شواهد فعلی نشان می‌دهد که OpenAI روی عرضه‌ی سریع متمرکز شده، نه محصولات محتاطانه و ایمن. ماه جولای واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود این شرکت جشنی برای انتشار GPT-4o تدارک دیده، «پیش از اینکه بداند انتشار این نسخه ایمن است یا خیر.»

روز جمعه هم وال‌استریت در گزارشی نوشت کارکنان این شرکت روزی ۲۰ ساعت کار می‌کردند و اصلاً فرصتی برای بررسی مجدد کار خود نداشتند. نتایج اولیه‌ی تست‌ها نشان می‌داد که GPT-4o به‌طور کامل به اصول ایمنی پایبند نیست، اما به‌هرحال این مدل معرفی و منتشر شد.

درهمین‌حال، محققان OpenAI به‌سختی مشغول کار روی چیزی هستند که آن را «گام‌های بعدی هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی» می‌دانند. o1، اولین مدل «استدلال‌کننده‌ی» OpenAI، آغاز سری جدید مدل‌هایی است که شرکت امید دارد به‌خلق ایجنت‌های هوشمند خودکار منتهی شود.

بیشتر بخوانید

این شرکت به طور مداوم ویژگی‌های جدید خود را دقیقاً پیش‌از رقبا منتشر می‌کند. برای مثال، این هفته قابلیت صوتی پیشرفته‌ای را تنها چند روز پیش از متا، که قصد داشت ویژگی مشابهی را در کنفرانس Connect معرفی کند، در دسترس کاربران قرار داد.

سؤال این است که OpenAI دارد به چه پدیده‌ای تبدیل می‌شود؟ همه‌ی نشانه‌ها حاکی از این هستند که پاسخ این سؤال، یک شرکت متعارف تکنولوژی تحت کنترل مدیری قدرتمند و پرمدعا است، یعنی دقیقاً نقطه‌ی مقابل هدف اصلی بنیان‌گذاران از تأسیس آزمایشگاه سابق.

source

توسط wikiche.com