هفته‌ی گذشته اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی با حضور رییس جمهور منتخب مسعود پزشکیان برگزار شد که انتظار می‌رفت در آن به موضوع فیلترینگ اینترنت پرداخته شود. همان‌طور که احتمالا می‌دانید برداشتن محدودیت‌های بی‌شمار اینترنت کشور از وعده‌های انتخاباتی پزشکیان بود. اما خروجی آن جلسه، چیزی نبود که مردم و رسانه‌ها انتظار داشتند. رییس جمهور به سادگی خواستار مقابله با فیلترشکن‌ها شده بود. اما ستار هاشمی، وزیر ارتباطات می‌گوید این همه‌ی ماجرا نبوده است.

امروز در حاشیه افتتاحیه هفته جهانی فضا، وزیر ارتباطات دولت چهاردم، در جمع خبرنگاران به این موضوع واکنش نشان داد. او اذعان داشت که در همان جلسه شورای عالی فضای مجازی، رییس جمهور به موضوع فیلترینگ نیز ورود کرده است. با این حال، آن‌چه در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرد، وضع فیلترشکن‌ها و دستور رییس‌ جمهور برای برخورد با فروشندگان آن‌ها بود.

هاشمی همچنین گفت:

رییس جمهور در این جلسه در بحث ارزیابی وضعیت موجود و چالش‌هایی که با آن‌ها مواجه هستیم از لحاظ کیفیت ارتباطات تاکیداتی داشتند. ولی شاید در رسانه‌ها کمتر منتشر شد.

او همچنین در ادامه خاطر نشان کرد که «رییس جمهور دستور داد که وضعیت موجود فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود.» در عین حال که «مطالبه جمعی نیز در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که امروزه موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است.»

هاشمی در پایان صحبت‌هایش در این‌باره، بدون اشاره‌ی مستقیمی به امکان «رفع فیلتر» و باز شدن دسترسی بسیاری از سرویس‌هایی که به نظر بی‌دلیل فیلتر شده‌اند (مثل گوگل پلی) گفت:

هم وضعیت موجود گزارش می‌شود و هم آلودگی‌ها پایش می‌شوند که بخشی زیادی از آن‌ها مربوط به استفاده از فیلترشکن‌ها می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت تصمیمی جدی برای برداشتن سایه سنگین فیلترینگ از اینترنت ایران، که آن را به یکی از محدودترین و بی‌کیفیت‌ترین اینترنت‌ها در سراسر دنیا تبدیل کرده ندارد. با این حال، وزیر ارتباطات حداقل نشان داده که به خواسته‌های مردم توجه می‌شود. باید منتظر جلسه بعدی شورای عالی فضای مجازی و تشکیل کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اینترنت باشیم. تنها آن زمان می‌توان گفت که این خواسته‌ی مردم و وعده‌ی انتخاباتی پزشکیان محقق می‌شود یا نه.



source

توسط wikiche.com