آزمون‌های آزمایشی برای بسیاری از دانش‌آموزان تبدیل به یک چالش شده است و علی‌رغم مطالعه و شرکت در کلاس‌ ویژه کنکور برای آزمون، پیشرفتی حاصل نمی‌شود. آزمون‌های آزمایشی در چند سال اخیر به منبع اصلی سنجش دانش‌آموزان طی سال تحصیلی تبدیل شده‌اند، از آنجا که انگیزه و روحیه شما به‌شدت تحت تاثیر آزمون‌ها قرار می‌گیرد؛ انتخاب آزمون آزمایشی مناسب و ایده آل از نکات مهم ابتدای مسیر کنکور است. آزمون آزمایشی یک راهنما برای شما خواهد بود و با تحلیل نتایج آن می‌توانید در آزمون‌های بعدی پیشرفت کنید.

در ادامه مطلب نکاتی را به شما می‌گوییم که بتوانید بهترین آزمون آزمایشی مناسب خود را انتخاب کرده و جزو رتبه‌های برتر کنکور شوید.

چرا باید در آزمون آزمایشی شرکت کنید؟

زمانی که کوهنوردان برای صعود به قله آماده می‌‌شوند، در مسیر ایستگاه‌‌هایی قرار می‌دهند تا بتوانند تجدید قوا کنند و هدف خود را برای ایستگاه بعدی مشخص می‌کنند و در واقع هدف اصلی را به هدف‌های کوچک‌تری تقسیم می‌کنند. آزمون‌های آزمایشی نیز همین نقش را مقابل کنکور دارند و هر آزمون ایستگاهی خواهد بود برای هدف‌گذاری و آمادگی برای آزمون بعدی، از طرف دیگر طراحان آزمون آزمایشی با تالیف سوالات ایده‌دار و ایجاد فضای مشابه جلسه کنکورسراسری، فرصتی برای شما خواهد بود تا بتوانید حداکثر آمادگی را برای شرکت در جلسه کنکور کسب کنید.

آزمون آزمایشی همان‌طور که از نام آن پیدا است، فرصتی برای آزمون‌و‌خطا است و شما باید حالات مختلف آزمون‌دادن را امتحان کنید و به استراتژی شخصی خود برسید. بنابراین شرکت در آزمون‌های آزمایشی جوانب بسیار مفیدی دارد که شما را برای آزمون اصلی یعنی کنکورسراسری آماده می‌کند.

انتخاب بهترین آزمون آزمایشی

در بررسی و مقایسه آزمون‌های مختلف به نکات زیر توجه کنید:

  1. 1- تطابق و شباهت با کنکور: آزمونی مناسب است که خط فکری طراح کنکور را شناسایی و در مسیر کنکور حرکت کند، لزوما آزمونی که سطح سخت و دشوار افراطی دارد باعث کسب موفقیت در کنکورسراسری نخواهد شد. نکته‌ای که باید مورد توجه باشد وجود سوالات ساده و دشوار در کنار یکدیگر و ایده گرفتن از سوالات کنکور در تست‌های یک آزمون است.
  2. 2- سطح علمی مناسب: تست‌های آزمون نباید خیلی ساده یا خیلی دشوار باشند، از طرفی سوالات خیلی پیچیده که باعث یادگیری نمی‌شوند و صرفا برای نشان‌دادن سطح بالای آزمون، وارد لیست سوالات یک آزمون می‌شوند؛ از نکات منفی برای آزمون آزمایشی محسوب می‌شود. به سطح درسی خود توجه کنید و آزمونی را انتخاب کنید که متناسب به سطح شما است.
  3. 3- ایده‌های جدید و پیش‌بینی کنکور: یک آزمون نه‌تنها باید با کنکورهای گذشته شباهت داشته باشد و از خط فکری آن‌ها دور نشود، بلکه باید طراحان بتوانند با تحلیل دقیق سوالات کنکور‌های گذشته، پیش‌بینی کنند چه نکاتی برای کنکورهای بعدی احتمالی هستند و سوالات احتمالی کنکورسراسری را به شما نشان بدهند.
  4. 4- پاسخ‌نامه کامل و نکته‌‌محور: شما آزمون را حل می‌کنید تا بتوانید نواقص خود را متوجه شده و آن‌ها را رفع کنید؛ یک پاسخ‌نامه ناقص به روند شما آسیب زده و مانع رشد می‌شود. آزمون‌های ماز یکی از بهترین مثال‌ها از پاسخ‌نامه کامل و در واقع در حد کلاس‌های ویژه کنکور عمل می‌کند.
  5. 5- جامعه آماری مناسب: جامعه آماری بالا، تصویر نسبتا دقیقی از عملکرد و جایگاه دانش‌آموز بین رقبا را ترسیم می‌کند و به شفافیت مسیر دانش‌آموز کمک می‌کند. داوطلب کنکوری می‌داند در بین سایرین در چه جایگاهی قرار دارد و باید چقدر تلاش کند تا به هدف‌گذاری خود برسد.
  6. 6- برنامه راهبردی مناسب: یک آزمون خوب، سرعت پیشروی مناسب و منطقی دارد. مقاطعی برای جبران کم‌کاری‌های گذشته و جاماندن شما دارد. مروهای بلندمدت و کوتاه‌مدت را موردتوجه قرار می‌دهد و زمان مناسبی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ است. با بررسی برنامه راهبردی آزمون ماز به این نتیجه رسیدیم که نسبت به سایر موسسات، تقسیم‌بندی دقیق‌تری دارد و به شما توصیه می‌کنیم حتما برنامه راهبردی ماز را معیار برنامه کنکوری خود قرار دهید.
  7. 7- کارنامه دقیق و جزئی: در کنار مشخص‌کردن درصد، تراز و رتبه در یک کارنامه به‌دنبال تحلیل نحوه پاسخ‌دهی به مباحث مختلف باشید. یک کارنامه کامل به شما نشان می‌دهد در کدام مباحث مشکل داشتید.

نکات طلایی برای بهتر آزمون دادن

یکی از مشکلات دانش‌آموزان در آزمون‌ها عدم تکمیل بودجه آن است و اگر شما هم تجربه این مشکل را دارید باید توجه کنید که ایراد کار در چه قسمتی از عملکرد شما است و ابتدا آن را رفع کنید، سپس اگر باز هم نمی‌توانید به بودجه آزمون برسید و از توان شما خارج است، بخش تست‌خیزتر بودجه را انتخاب کنید و در همان قسمت به تسلط برسید.

آزمون آزمایشی فرصتی برای تمرین استراتژی و یادگیری مدیریت آزمون است و اشتباه بسیاری از داوطلبان این است که یک روند تکراری را بارها در آزمون‌ها پیاده‌سازی می‌کنند و طبیعتا پیشرفتی در درصد و تراز خود نخواهند دید. دقت داشته باشید که موفقیت در کنکورسراسری، صرفا وابسته به میزان تسلط و علم شما نیست بلکه مهارت آزمون‌دادن سر جلسه کنکور بسیار مهم است. در آزمون‌‌هایی مثل ماز، قلمچی و… به‌دنبال تمرین استراتژی‌های مختلف مدیریت آزمون باشید.

هر سوال در جلسه کنکور ارزش یکسانی از نظر کسب امتیاز دارد ولی سطح سوالات با یکدیگر متفاوت است و داوطلب موفق کسی است که سوالات ساده را در دور اول حل سوالات گلچین کرده و صرفا زمان خود را به آن‌ها اختصاص دهد. با این ترفند می‌توانید زمانی را برای هر درس ذخیره کنید.

ویژگی متفاوت آزمون‌های ماز

در پی مصاحبه با 100 رتبه‌برتر کنکورسراسری 1403، در نهایت با رای اکثریت آزمون ماز به‌عنوان شبیه‌ترین آزمون آزمایشی به کنکورسراسری انتخاب شد و در ادامه به بررسی دقیق‌تر سبک سوالات و پاسخ‌نامه آن می‌پردازیم.

تفکیک دفترچه‌های کنکور و رعایت نحوه ارائه استاندارد دفترچه‌‌ها به دانش‌آموزان، بسیاری از آزمون‌ها با وجود گذشت 2 سال از تفکیک دفترچه‌های کنکور، هنوز به‌طور کامل این‌ اتفاق را در آزمون‌های خود عملی نکرده و شرکت‌کنندگان به سبک کنکور قدیم، سنجیده می‌شوند؛ در آزمون ماز در رشته تجربی با سه دفترچه روبرو هستیم که همانند کنکور، ابتدا سوالات زیست در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و پس از پایان زمان مقرر، امکان پاسخگویی وجود ندارد.

تنوع سبک طراحی سوالات مشابه کنکورسراسری است و زیاده‌روی در تعداد سوالات شمارشی نداشته و از لحاظ وجود سوالات ساده و چالشی، تناسب منطقی را رعایت کرده است. پاسخنامه آزمون حاوی باکس نکات تستی و جداول جمع‌بندی است و به‌تنهایی می‌تواند جایگزین یک درسنامه کامل شود. هر چهار گزینه تست‌ها به صورت کاملا تشریحی توضیح داده شده است. بعد هر آزمون به‌خوبی پاسخنامه ماز را تحلیل کنید و از نکات جذاب و فوق‌العاده آن لذت ببرید.

کارنامه آزمون‌های ماز علاوه بر ارائه درصد، تراز و رتبه شما، به پیگیری پیشرفت یا پسرفت نتایج می‌پردازد و آمار نتایج گذشته شما را با آزمون‌های بعدی مقایسه می‌کند. این کار باعث می‌شود به‌خوبی متوجه نقاط قوت و ضعف خود در طی سال کنکور شوید.

برای استفاده از تخفیف محدود و ویژه ثبت‌نام در آزمون‌های ماز، به سایت ماز مراجعه کنید.

source

توسط wikiche.com