کیوشی کوروساوا جایزه فیلمساز سال آسیا را از بیست و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان دریافت کرد.

به گزارش ایسنا، این کارگردان مطرح ژاپنی پس از دریافت جایزه فیلمساز سال آسیا از جشنواره بوسان، چشم‌انداز سینمایی‌اش را به‌عنوان «پروژه‌ای همچنان در حال پیشرفت» توصیف کرد که جهت مشخصی ندارد و گفت: «بیش از ۴۰ سال است که فیلم می‌سازم. در حالی که مردم مرا یک کارگردان باتجربه می‌خوانند، هنوز هم از خود می‌پرسم باید چه نوع فیلمی بسازم؟!»

کوروساوا ادامه داد: «احساس می‌کنم هنوز هم موضوع یا دنیای من به‌طور کامل تعریف نشده است. وقتی به این فکر می‌کنم می‌توانم بگویم که به نوعی کمی نادر هستم، زیرا کارگردانان زیادی در دهه ششم عمر خود وجود ندارند که سالی دو فیلم بسازند.»

دو فیلم اخیر این کارگردان شامل تریلر روان‌شناختی «ابر» (۲۰۲۴) و تریلر جنایی «راه مار»(۲۰۲۴)، برای نمایش در جشنواره بوسان امسال انتخاب شده‌اند.

کیوشی کوروساوا در مورد بازسازی فیلم سال ۱۹۹۸ خود با عنوان «راه مار» نیز توضیح داد که یک شرکت تولید فرانسوی به او پیشنهاد داد که یکی از فیلم‌های قبلی‌اش را بازسازی کند و او بدون تردید این فیلم را انتخاب کرد زیرا احساس می‌کرد نسخه اصلی به‌طور کامل دیدگاه او را منعکس نکرده است».

او همچنین توضیح داد که نسخه اصلی فیلم «راه مار» تحت تأثیر زیاد هیرُوشی تاکاهاشی فیلمنامه‌نویس آن قرار داشت و او احساس می‌کرد که نیازی شدید به بازآفرینی آن به سبک خاص خود دارد.

در فیلم جدید «ابر» نیز این کارگردان ژاپنی تلاش کرده فیلم اکشنی بسازد که در آن مردم عادی تحت شرایط شدید به خشونت کشیده می‌شوند. این فیلم تفاوتی اساسی با روند معمول فیلم‌های اکشن ژاپنی دارد که معمولاً بر روی باندها و جنایتکاران تمرکز دارند.

او درباره فیلم «ابر» گفت: «می‌خواستم یک فیلم اکشن بسازم که در آن افراد عادی، که هیچ ارتباطی با خشونت در زندگی روزمره خود ندارند، در نهایت به شرایط شدید و خطرناکی برخورد می‌کنند که در آن‌ها یا می‌کشند یا کشته می‌شوند و قصد داشتم دنیای واقعی را به‌طور واقعی به تصویر بکشم».

کیوشی کوروساوا در سال ۱۹۵۵ در ژاپن به دنیا آمد و با فیلم «جنگ‌های انحرافی کاندگاوا» (۱۹۸۳)، کارگردانی را آغاز کرد. او با فیلم «درمان» (۱۹۹۷) به شهرت بین‌المللی رسید و پس از آن جایزه هیت داوران نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را برای «سوناتای توکیو» (۲۰۰۸) دریافت کرد. او همچنین جایزه بهترین کارگردانی نوعی نگاه کن را برای «سفر به ساحل» (۲۰۱۴) از آن خود کرد. کوروساوا در سال ۲۰۲۰، جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم ونیز برای «همسر یک جاسوس» (۲۰۲۰) کسب کرد.

کیوشی کوروساوا هیچ نسبتی با آکی‌را کوروساوا کارگردان نامدار سینمای ژاپن ندارد.

بیست و نهمین جشنواره فیلم بوسان از ۲ تا ۱۱ اکتبر (۱۱ تا ۲۰ مهر) در کره جنوبی در حال برگزاری است و «دانه انجیر معابد» اثر محمد رسول اف، «اینجا بچه ها با هم زندگی نمی کنند» ساخته محسن مخملباف محصول ایران و انگلستان، «کیک محبوب من» ساخته بهتاش صناعی ها و مریم مقدم، «شاهد» ساخته نادر ساعی ور، «برای رعنا» ساخته ایمان یزدی، «هر کجا، هر زمان» ساخته میلاد تنگشیر محصول ایتالیا، «روز آخر» ساخته فرزاد صمیمی و «سیاره دزدیده شده من» ساخته فرحناز شریفی از آثار سینماگران ایرانی هستند که در این رویداد سینمایی در برنامه نمایش قرار دارند.

source

توسط wikiche.com