Nikkei Asia گزارش می‌دهد دو خودروساز ژاپنی تویوتا و سوبارو دومین کراس‌اور برقی مشترک خود را در اوایل سال ۲۰۲۶ راهی بازار می‌کنند. این دو خودروساز درحال‌حاضر کراس‌اور برقی bZ4X و سولترا را به‌فروش می‌رسانند که در اصل یک خودرو با دو نام متفاوت است.

bZ4X و Solterra هر دو توسط تویوتا در کارخانه‌ی Aichi ساخته می‌شوند؛ اما ظاهراً خودرو بعدی از خط مونتاژ در تأسیسات یاجیما سوبارو خارج می‌شود. خودرو مشترک تویوتا و سوبارو از صفر توسعه نخواهد یافت و قطعات مشترکی با سایر خودروهای این شرکت‌ها خواهد داشت تا روند توسعه تسریع شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند. ظاهراً هدف تولید ماهیانه بین ۱۵٬۰۰۰ تا ۲۰٬۰۰۰ خودرو است.

گفته می‌شود که خودرو برقی جدید تویوتا و سوبارو در آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن عرضه خواهد شد. مشخص نیست که این خودرو ارزان‌تر از bZ4X و سولترا (با شروع قیمت به‌ترتیب ۴۴٬۴۶۵ دلار و ۴۶٬۳۴۰ دلار) خواهد بود یا خیر.

تویوتا تا ماه سپتامبر (شهریور و مهر) ۱۳٬۵۷۷ دستگاه bZ4X در ایالات متحده فروخت. در طول ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴، سولترا با فروش ۹۱۳۷ دستگاه محبوبیت کمتری داشت. در مقایسه با رقبا، هیوندای ۳۰٬۳۱۸ دستگاه Ioniq 5 فروخت و کیا با فروش ۱۵٬۹۸۵ دستگاه EV6 از دو مدل ژاپنی پیشی گرفت.

مقاله‌ی مرتبط

پیش‌تر تویوتا و سوبارو اعلام کردند که می‌خواهند روی سه خودرو برقی جدید فراتر از bZ4X/Solterra کار کنند. مانند مدل جدیدی که در سال ۲۰۲۶ معرفی می‌شود، دو مدل دیگر نیز کراس‌اور خواهند بود.

در همین حال، خودروسازان تمرکز خود را مجدداً روی توسعه‌ی خودروهایی با موتور احتراقی و پلاگین هیبریدی معطوف کرده‌اند؛ چراکه تقاضا برای خودروهای برقی سیر نزولی به خود گرفته است.

source

توسط wikiche.com