یک داروی جدید برای سرطان سینه به‌سرعت توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تأیید شد پس از آنکه یک آزمایش بالینی نشان داد این دارو می‌تواند بیش از دو برابر زمان پیشرفت نوع رایجی از عود سرطان سینه را به تأخیر بیندازد.

سازمان FDA داروی «ایتوویبی» را برای افرادی که به سرطان سینه حساس به هورمون مبتلا هستند و سرطان آن‌ها در حالی یا پس از استفاده از درمان‌های اندوکرینی (مانند داروی تاموکسیفن) بازگشته است، تأیید کرد. ایتوویبی تنها برای افرادی تأیید شده است که دارای جهش ژنتیکی به نام PIK3CA هستند و نوع سرطان آن‌ها HER2 منفی است. (HER2 به پروتئینی اشاره دارد که می‌تواند بر رشد سرطان تأثیر بگذارد.)

به همراه تأیید این داروی جدید، FDA یک آزمایش ژنتیکی به نام FoundationOne Liquid CDx را نیز تأیید کرد که به عنوان گزینه‌ای برای شناسایی افراد دارای جهش PIK3CA استفاده می‌شود. این جهش در ۴۰٪ از سرطان‌های سینه حساس به هورمون و HER2 منفی رخ می‌دهد.

یکی از پژوهشگران آزمایش بالینی داروی ایتوویبی این دارو را «یک استاندارد جدید در درمان سرطان‌های سینه دارای جهش PIK3CA» توصیف کرد.

دکتر کومال جاوری، انکولوژیست سرطان سینه و مدیر بالینی توسعه دارو در مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ، در بیانیه‌ای از شرکت داروسازی جننتک گفت: «مسیر PI3K نقش حیاتی در پیشرفت بیماری دارد و هدف‌گیری آن چالشی بوده است.»

نام عمومی ایتوویبی، «ایناولیسیب» است و همراه با درمان‌های از پیش تأیید شده برای عود این نوع سرطان سینه استفاده می‌شود که شامل داروهای Ibrance و Faslodex است. نام‌های عمومی این دو دارو به ترتیب «پالبوسیکلیب» و «فولوسترانت» هستند.

در آزمایش بالینی که شامل ۳۲۵ نفر بود، افرادی که این سه دارو را مصرف کردند به‌طور میانگین ۱۵ ماه بدون پیشرفت سرطان یا مرگ (اندازه‌گیری به نام بقای بدون پیشرفت) زندگی کردند. افرادی که فقط Ibrance و Faslodex را مصرف کردند به‌طور میانگین بیش از ۷ ماه بقای بدون پیشرفت داشتند. FDA در گزارش تأیید خود اشاره کرد که داده‌های کامل هنوز در دسترس نیست، اما اعداد اولیه نشان می‌دهد که افزودن ایتوویبی ممکن است به افراد کمک کند در نهایت عمر طولانی‌تری داشته باشند.

ایتوویبی به صورت یک قرص روزانه مصرف می‌شود. تأییدیه FDA بیان کرده است که شایع‌ترین عوارض جانبی، که کمتر از ۲۰٪ افراد در مطالعه را تحت تأثیر قرار داده، شامل ناهنجاری‌های آزمایشگاهی، التهاب دهان یا لب‌ها، اسهال، خستگی، تهوع، بثورات پوستی، کاهش اشتها، عفونت کووید-۱۹ و سردرد بوده است. برچسب این دارو همچنین شامل هشدار درباره خطر افزایش قند خون یا هیپرگلیسمی است.

source

توسط wikiche.com