روش های مطالعه تستی برای کنکور

روش مطالعه تستی برای کنکور

با اینکه در سال های گذشته مدام از کمرنگ شدن آزمون سراسری صحبت می شود، هنوز هم نامش ترسناک به نظر می رسد. چیزی که بسیاری از افراد تصور می کنند آن ترس گذشته را ندارد. در حالی که ۵۰ درصد از قبولی دانشگاه به آزمون سراسری وابسته است. با این حال هنوز هم برای کنکور، باید برنامه ریزی و روش مطالعه تستی مناسب داشته باشید.

چطور برای کنکور درس بخوانم؟

برای این که از پس کنکور بر بیاید، باید کمی روش مطالعه خود را نسبت به سال های گذشته تغییر بدهید. حالا باید برای سوالات تستی به دنبال ساده ترین و سریع ترین راه حل باشید. بر خلاف امتحانات مدرسه، حالا فقط جواب نهایی سوال مهم است. همین موضوع باعث می شود تا راه حل سوالات کاملا تغییر کند و به روش های مختلفی به جواب برسید.

دیگر نیازی به نوشتن کل راه حل سوال نیست و فقط به سریع ترین حالت ممکن به جواب آخر برسید. حالا باید یک سری نکات و روش های حل سریع تست را یاد بگیرید که بدون در نظر گرفتن تشریفات، شما را به جواب برساند. حالا این روش را می توانید از طریق کلاس های کنکوری و یا کتاب های تستی یاد بگیرید‌.

یادگیری با کلاس کنکوری

پاسخ به این سوال تا حد زیادی به عادات و شیوه یادگیری شما دارد. برخی از دانش آموزان توان یادگیری در حین کلاس را ندارند و در سمت مقابل نیز برخی عادت به یادگیری از روی کتاب را ندارند. برای همین اول مشخص کنید که به چه روشی یادگیری بهتری دارید تا این موضوع هم مشخص شود. اگر در خانه راحت تر هستید، پس بهتر است که در منزل و فقط با کتاب های کمک درسی درس بخوانید. در شرایطی که کلاس های کمکی را انتخاب کردید باید دو نکته را هم فراموش نکنید. اینکه کلاس دارای اعتبار خوب و البته دارای مسافت نزدیکی به منزل شما باشد. با این دو ویژگی، شرایط درسی بهتری برای دانش آموز ایجاد خواهد شد.

مطالعه خودخوان با کتاب های تستی

انتخاب کردن کتاب درسی دیگر فاکتور مهم در موفقیت کنکور به حساب می آید. کتابی که در دست می گیرید، در واقع ذهن و میزان آمادگی شما را برای پاسخ دادن به سوالات تستی تضمین می کند. بنابراین، بهتر است که با مشاور خود صحبت کنید و مناسب ترین کتاب های تستی را بخوانید.
منظور از مناسب بودن، فقط به معنای بهترین بودن نیست. بلکه بسته به میزان توانایی و هدفی که دارید، کتاب مناسب شخص شما نیز تغییر خواهد کرد. این موضوع به ویژه برای کسانی که به صورت خودخوان و در منزل مطالعه می کنند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

اصول تست زنی کنکور

اگر قرار باشد که در کنکور موفق شوید، باید روش مطالعه تستی را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید. این کار به شما اجازه می دهد تا بهترین عملکرد خود را برای حل تست های آزمون سراسری به میان بگذارید.

  • در اینجا چند نکته مهم را به شما معرفی می کنیم.
  • کتاب های تستی طبقه شده بخوانید.
  • برنامه ریزی مجزا برای تست زنی در نظر بگیرید.
  • نکات تستی را به خوبی یاد بگیرید.
  • نمونه سوال و آزمون سال های گذشته را حل کنید.

رعایت هر کدام از این موارد، باعث یادگیری هرچه بهتر مطالب کنکور می شود. البته نکات بیشتری هم وجود دارد، اما در اصل، این ۶ مورد از همه مهتر هستند. برای یادگیری نکات بیشتر می توانید به مشاوره تحصیلی رایگان مراجعه کنید. در مجموع، ما سعی می کنیم که این نکات مهم را به طور کامل توضیح دهیم.

انتخاب کتاب تستی معتبر

کتاب ها معمولا به ۳ حالت تقسیم می شوند که شامل کتاب های درسی معمول، کمک درسی و تستی می باشند. برای این که در آزمون سراسری موفق شوید، باید هر ۳ کتاب ممکن را تهیه کنید. کتاب درسی برای یادگیری اولیه و کمک درسی نیز باعث یادگیری عمیق تر شما خواهد شد. زمانی که سطح درسی خودتان را با این کتاب ها بالاتر بردید، نیاز به یک مکمل خواهید داشت.

کاری که کتاب های تستی می کنند دقیقا به همین منظور است و سبب افزایش توان تست زنی می شوند. در واقع از نظر سطح درسی شاید حتی تغییری در شما ایجاد نکنند، اما تسلط فرد را بر روی حل سوالات چند گزینه ای افزایش می دهند. کنکور یعنی تست زنی و شما برای آن باید به سبک خاص خودش مطالعه کنید.

رفع مشکل تست زنی

شاید بتوانیم تمام دانش آموزان را از لحاظ قدرت حل سوال، به دو دسته کلی تقسیم کنیم. یک دسته کسانی هستند که توانایی تست زنی و حل سوالات چهار گزینه ای هستند. دسته دیگر‌ دانش آموزانی هستند که بیشتر قابلیت حل سوالات تشریحی را دارند. البته بسیاری از افراد هستند که هر دو نوع سوال را به خوبی جواب می دهند. اما به هر حال و به هر دلیلی قادر به تست زنی به طور ذاتی نبودید نگران نباشید.

شما باید این استعداد و توانایی را یاد بگیرید. این قابلیت از چند طریق به دست می آید که شامل تمرین پشت سر هم، یادگیری نکات تستی، استفاده از تکنیک های متنوع و غیره می باشد. این قضیه تا جایی اهمیت دارد که شاید حتی مهمترین بخش داستان هر داوطلب همین موضوع تست زنی است.

نحوه رفع مشکل تست زنی

آموزش نکات کنکوری

آزمون سراسری یعنی دانستن تمام نکات تستی برای حل سریع سوالات. بدون این نکات، هم زمان پاسخ دهی بیشتر می شود و هم احتمال پاسخ دهی پایین می آید. بنابراین، احتمالا خودتان هم این موضوع را به خوبی می دانید که یادگیری نکات تستی کنکوری چقدر موثر است. زمانی که شما به تمام نکات و قواعد تست زنی مسلط شوید، یک سوال کاملا پیچیده را در کمترین زمان ممکن پاسخ می دهید.

برنامه ریزی برای تست زنی

یکی از مهم ترین چیزهایی که به آن نیاز دارید، یک برنامه ریزی مناسب است. با طراحی اصولی برنامه ریزی کنکور می توانید هم در مدرسه و هم در کنکور موفق شوید. اما این کار چطور انجام می شود؟ بله نیاز به تجربه بالا و شناخت اصول برنامه ریزی درسی برای حل تست های کنکوری می باشد.

چیزی که اغلب مشاوران کنکور می گویند، داشتن یک برنامه جدا از فعالیت های مدرسه برای تست زنی است. یعنی در طول شبانه روز، دو برنامه درسی داشته باشید، یکی برای تکالیف مدرسه و دیگری هم برای کنکور. به این شکل می توانید هم برای کنکور و هم برای مدرسه به موفقیت برسید.

حل مداوم تست

خیلی از توانایی ها به صورت ذاتی و برخی دیگر نیز از طریق تکرار و تمرین به دست می آید. البته تحت هر شرایطی، بدون تمرین کردن نمی توانید استعداد خود را شکوفا کنید. به ویژه برای آزمون سراسری که به هزاران تست و سوال مختلف برخورد می کنید. پس قبل از اینکه به جلسه آزمون بروید باید صدها تست مختلف را حل کنید تا جایی برای سورپرایز شدن باقی نماند. در واقع، آنقدر باید تمرین تست زنی کنید که به طور کامل بر روی سوالات کنکوری مسلط شوید. ناگفته نماند که در هر صورت برخی از تست ها شما را شوکه می کنند، اما به هر حال تا جایی که می توانید باید سوالات متنوع را حل کنید.

افزایش سرعت حل تست

در آزمون سراسری، جام قهرمانی را به کسی که فقط جواب سوالات را می داند، نمی دهند. بلکه این جام به کسی می رسد که در سریع ترین زمان ممکن به جواب سوالات برسد. در واقع سرعت تست زنی کاملا در روند قبولی شما موثر می باشد. به همین دلیل، برای به نتیجه رسیدن در آزمون سراسری، باید روش های معمول مدرسه را کنار بگذارید. بنابراین، برای ماراتن آزمون سراسری باید روش مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که سرعت بیشتری داشته باشید. در غیر این صورت حتی اگر جواب تمام سوالات را هم بدانید، قادر به تمام کردن آن در زمان کافی نیستید.

source

توسط wikiche.com