طبق تحقیقات جدید، درمان‌هایی که سولفید هیدروژن را به سلول‌ها می‌رسانند، ممکن است راه را برای درمان‌های آینده برای چاقی و بیماری‌های مرتبط هموار کنند.

به گزارش دپارتمان اخبار علمی رسانه فناوری تکنا، شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که سولفید هیدروژن نقش مهمی در عملکرد کبد دارد. مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مقادیر کمی از سولفید هیدروژن به تنظیم متابولیسم چربی در کبد کمک می‌کنند، اگرچه هدف قرار دادن مستقیم این فرآیند تا همین اواخر چالش‌برانگیز بوده است. علاوه بر این، سولفید هیدروژن بر عملکرد میتوکندری‌ها، “نیروخانه‌های” سلول‌های مسئول تولید انرژی تأثیر می‌گذارد.

مطالعه جدید توسط دانشکده پزشکی دانشگاه جاگیلونیا در لهستان و دانشگاه اکستر رهبری می‌شود و در Pharmacological Research منتشر شده است. در این تحقیق، موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب داشتند با ترکیب AP39 تزریق شدند که سولفید هیدروژن را مستقیماً به میتوکندری‌های سلول‌ها می‌رساند. این تحقیق نتیجه گرفت که این درمان به طور قابل‌توجهی سرعت افزایش وزن را کاهش داد، به طور متوسط ۳۲ درصد در طول ۱۲ هفته مطالعه. این تیم همچنین دریافت که درمان تجمع چربی در کبد را کاهش می‌دهد که می‌تواند عارضه‌ای از چاقی باشد و می‌تواند منجر به التهاب مضر شود.

AP39 در دانشگاه اکستر اختراع شد و اکنون متعلق به شرکت اسپین‌آوت آن MitoRX Therapeutics است. این مطالعه دریافت که در موش‌ها، درمان با AP39 فعالیت فرآیندهایی را در کبد کاهش داد که به ایجاد برخی چربی‌های مضر در بدن کمک می‌کنند، پروتئین‌هایی را می‌سازند که چربی را حمل می‌کنند و سیگنال‌های مهمی را که می‌توانند برای کبد مضر باشند، تنظیم می‌کنند. همچنین تولید چربی جدید کبد را با جلوگیری از فعال شدن یک مسیر متابولیک نامطلوب کلیدی (mTOR/SREBP1/NF-kB) کاهش داد.

مات ویتمن، استاد درمان‌های تجربی در دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر، اولین بار در سال ۲۰۰۴ شروع به تحقیق در مورد نقش سولفید هیدروژن در بدن کرد. او ابتدا متوجه شد افرادی که اضافه وزن دارند و دیابت نوع ۲ دارند، سطح سولفید هیدروژن خون آنها پایین‌تر است. این توسط میزان چربی بدن آنها تعیین می‌شد. محتوای چربی بدن بالاتر به معنای سطح پایین‌تر سولفید خون بود که به نوبه خود به معنای کنترل ضعیف‌تر قند و مقاومت بیشتر به انسولین بود. این نشان می‌داد که می‌توان از این تغییرات نامطلوب با مولکول‌های دارویی که سولفید از دست رفته را جایگزین می‌کنند جلوگیری یا آن‌ها را معکوس کرد.

پروفسور ویتمن گفت: «این یافته‌های اولیه نشان داد که سولفید هیدروژن روزی می‌تواند در درمان دیابت، چاقی و عوارضی که ناشی از وجود چربی بیش از حد در بدن هستند، نقش داشته باشد. امروزه چاقی یک چالش رو به رشد سلامت جهانی است و نیاز فوری به درمان‌های جدید و بهتر وجود دارد. اگر یافته‌های ما مبنی بر این مولکول‌های تولیدکننده سولفید هیدروژن که هدف میتوکندری‌ها هستند، به طور قابل‌توجهی افزایش وزن را کاهش می‌دهند، می‌تواند یک گزینه جدید هیجان‌انگیز برای درمان باشد. همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی قدرتمندی مانند این به تسریع پیشرفت‌های درمانی برای بیماران کمک می‌کند.»

دکتر آنتا استاچوویچ، رئیس بخش فارماکولوژی در دانشکده پزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه جاگیلونیا، لهستان و نویسنده اصلی مقاله Pharmacological Research، گفت: «تحقیق ما نشان می‌دهد که AP39 افزایش وزن را کند می‌کند و چندین نشانگر چاقی را در موش‌ها به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. این بسیار هیجان‌انگیز است و امیدواریم که این آغاز عصر جدیدی در توسعه یک رویکرد درمانی نوآورانه برای بیماری‌های متابولیک با استفاده از سولفید هیدروژن برای تعدیل فرآیندهای سیگنالینگ بدن باشد.»

دکتر جان ریز، مدیرعامل MitoRx، گفت: «این نشریه یک گام بزرگ در پیشرفت درمان‌های ما است که هدف آن‌ها میتوکندری‌ها هستند و پتانسیل عظیم AP39 را برای هدف قرار دادن یک مسیر جدید برای درمان چاقی نشان می‌دهد. همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی قدرتمندی مانند این به تسریع پیشرفت‌های درمانی برای بیماران کمک می‌کند.
برای مشاهده تازه ترین خبرها به صفحه اخبار علمی رسانه تکنا مراجعه کنید.

source

توسط wikiche.com