ایلان ماسک برای نجات بشریت به زعم خود در تکاپو برای قابل سکونت کردن مریخ است؛ ولی دانشمندی می‌گوید ماموریت او منجر به نابودی سیاره سرخ می‌شود.

بلندپروازی ایلان ماسک برای قابل سکونت کردن مریخ موضوعی تازه در اخبار تکنولوژی نیست و این کارآفرین نامدار با شرکت هوافضای «اسپیس ایکس» (SpaceX) در همین راستا قدم برمی‌دارد. با این حال، ایده او هرچقدر که جذاب یا حتی کلیدی باشد، چالش‌هایی دارد که تاکنون بشر موفق به حل آن‌ها نشده است. به‌تازگی حتی یک کارشناس از احتمال نابودی مریخ در صورت محقق شدن ماموریت ایلان ماسک خبر داد.

پروژه ایلان ماسک برای مریخ؛ نجات بشریت یا نابودی سیاره سرخ؟

«اندرو کوتس» (Andrew Coates)، فیزیکدان کالج دانشگاهی لندن، معتقد است که باید مانع ورود انسان‌ها به مریخ شد و در عوض، به کشف و کاوش در این سیاره با استفاده از ربات‌ها بسنده کرد. به گفته او، ورود انسان‌ها به سیاره سرخ می‌تواند کشف نشانه‌های حیات در آن را دشوارتر کند.

کوتس در گفتگو اخیر خود در برنامه روزانه بی‌بی‌سی گفت: «آخرین کاری که لازم است انجام دهیم، کوچ کردن از زمین به مریخ است. کاوش با استفاده از ربات‌ها بهترین راه است».

کورتس یک فیزیکدان ساده نیست که صرفاً درباره پروژه ایلان ماسک برای سفر به مریخ اظهار نظر کرده باشد. او خود عضو تیم سازنده مریخ‌نورد «روزالیند فرانکلین» (Rosalind Franklin) به رهبری آژانس فضایی اروپا به حساب می‌آید که در سال 2028 با هدف تحقیقات به این سیاره ارسال خواهد شد.

بازگشت بوستر سوپر هوی استارشیپ به زمین

این در حالی است که چند روز قبل اسپیس ایکس موفق شد در اولین تلاش «سوپر هوی» (Super Heavy)، بوستر 71 متری راکت «استارشیپ» (Starship) را روی برج خود فرود بیاورد. این یعنی شرکت ایلان ماسک می‌تواند در نهایت در چندین ماموریت از بوستر استفاده کند و در نتیجه، هزینه سفرها به مریخ را کاهش بدهد.

ایلان ماسک حتی در ایکس (توییتر سابق) در توصیف این دستاورد اسپیس ایکس از برداشتن «قدمی بزرگ به سمت چندسیاره‌ای شدن حیات انسان» گفت. او در توییتی دیگر مدعی شد که در صورت پایداری وضعیت تمدن بشری، یک شهر 1 میلیون نفری ظرف 30 سال آینده در مریخ پایه‌گذاری خواهد شد.

عضو تیم توسعه‌دهنده روزالیند فرانکلین کاملاً با پروژه ایلان ماسک برای قابل سکونت کردن مریخ مخالف نیست. او می‌گوید ارسال جمعیت انبوه به مریخ جایی است که او خط قرمز می‌کشد؛ چراکه این اقدام خطراتی غیر قابل توجه به همراه دارد.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که برای قابل سکونت کردن مریخ تلاش می‌کند. ناسا هم برای ارسال فضانورد به سیاره سرخ تا سال 2035 برنامه دارد.

در گجت نیوز بخوانید:

source

توسط wikiche.com